Ilyen lesz a béta generáció? Predikció statisztikák szerint
Mivel 2025-tel kezdődően megszülettek a béta generáció első tagjai, már egy korábbi cikkünkben is foglalkoztunk az új generációt érintő kérdésekkel az AI, az oktatás és az életvitel területeit érintve. Most pedig a Dentsu Australia statisztikáit fogjuk bemutatni, amelyek szintén érdekes jövőt vetítenek előre.
„A transzcendens korszak”
A most szóban forgó tipológia alapján egészen 2039-ig fog tartani a béták korszaka, akikre a „kvantumugrás generációjaként” hivatkoznak. Szerintük a béta generáció azt az átmenetet fogja képviselni, akik számára a mindentudás helyét már az veszi át, hogy bármire képesek lesznek, az ő generációjuk egyfajta tesztelési fázis lesz. Köszönhetően az emberi tapasztalás, a biológia és a technológia hármas összefonódásának, egy új korszak alapjai fognak kialakulni. Három jelzővel írják le ezt, ezek a lehetőség, az elérhetőség és az empátia, amivel arra utalnak, hogy ez a generáció már (még) szabadabb korlátokkal fog rendelkezni, és az identitásukhoz, valamint az egymáshoz fűződő viszonyuk őszintébb lesz.
Ha egy ajtó bezárul, egy másik kinyílik
A béta generáció lesz a pandémia utáni első generáció, és a szüleik lesznek azok, akiket a fiatalságuk közepén érintett a Covid-járvány, így valószínűleg olyan értékeket fognak átadni, amelyek az alkalmazkodóképességet fogják bíztatni. Bár annak fényében, hogy a Z-sek 46%-a sokszor érzi magát stresszesnek, lehet, hogy egy kevés szorongás is ragad át majd rájuk, amit a gazdasági káosz és a konfliktusos helyzetek is erősíthetnek. A technológiába beleszülető béta generáció már tudatosabban fogja kezelni az adatait, bár az AI robotok fejlődésével és azzal az attitűddel, amit például az amerikai Országos Egészségügyi Intézetek (NIH) statisztikája mutat, miszerint a megkérdezettek 66%-a választaná a mesterséges intelligenciát egy egészségügyi döntés meghozását, mint egy szakembert, ki tudja hova vezet majd mindez.
Az egészséget és a népességet illetően viszont már most egy sajnos növekvő tendencia az, amire Jamie Metzl is, a WHO humán genomszerkesztéssel foglalkozó tanácsadó bizottságának tagja rámutat, hogy közel 50 év múlva már a legtöbb baba laboratóriumi úton fog megfoganni.
A Béták fő erősségei
A környezetvédelem továbbra is előtérbe kerül a következő generációnál egyaránt, de az ún. „krízisfáradtság” miatt már inkább személyes és közvetlen környezetük boldogulását helyezik majd előtérbe. Ami nem a nemtörődömségük kivetülése lesz, hanem a lelki és mentális kapacitásuknak a határhúzása, és a fontossági sorrend felállításának megnyilvánulása.
Nézzük is, hogy milyen csomagot kapnak örökségül a 2000-es évek elején felnővő Z generációtól a béta gyerekek. Nagyobb érzelmi intelligenciával fognak rendelkezni, hiszen a Z-generációs anyák 65% azt állítja, hogy szeretné a kudarcok és nehézségek átvészelésére tanítani a gyermekét. Ez a jellemző pedig növekedni látszik, hiszen az Y-generációsok közül csak 58% tartotta ezt fontosnak.
Azonban a megkérdezett Z-s anyák még ennél is fontosabbnak tartották (69%), hogy társadalmi igazságosságra és elfogadásra tanítsák a gyereküket. Ez tükröződik abban a nézetükben is, hogy 42%-uk számára az első 4 legfontosabb szempont között áll a márkaválasztásban a progresszív értékek képviselése. Az anyák 53%-a nyitott ugyanis arra, hogy támogassa gyermekét identitásának felfedezésében. Azon pedig nem lehet meglepődni, hogy 89%-uk vallja azt, hogy a gyermeke mentális és érzelmi jólétére is nagy fókuszt helyez.
(Nem) túl fényes jövő?
Az összefoglaló szerint a bétákat jelentősen formálni fogják a társadalmi trendek. Ilyenek például a vagyonkülönbségek a társadalom egyes rétegei között, a társas magány érzése – ami a Z-sek 71%-nál már jelen van – emellett pedig az általános életelégedettségünk is folyamatos csökkentést mutat. Ebben közre játszhat az is, hogy egyre kevesebben engedhetik meg maguknak, hogy rendelkezzenek saját otthonnal. Pedig egyre inkább törekszünk a munkahelyi feladatok optimalizálására az AI segítségével.
A jelentés szerint a béta generációra a következő Schwartz-értékek lesznek jellemzők: önirányítás, univerzalizmus, biztonság és teljesítmény. Emellett az olyan technológiai trendek fogják vélhetően alakítani a béták személyiségét, mint a „kvantum-én”, vagyis a technológia által kiterjesztett képességek, például a digitális elme, de azt állítják, hogy a divatban is megjelennek majd a technológia elemei. (Ennek megvalósulására egyszerű példa a Ray-Ban és a Meta közös AI szemüvege, ami már most elérhető.) A fenntarthatóság, a design és a technológia összeérésével megjelennek majd a márkák használatában az intelligens szövetek, elterjednek a 3D nyomtatással készült cikkek.
A következő 15 év során 1,5°C emelkedésre számítanak a globális hőmérsékletet illetően, valamint a tengerszint magassága 3 cm-rel fog emelkedni, átlaghőmérséklete pedig 9°C-ra emelkedhet. Ez az egyes fajok kihalását és az éghajlat kiszámíthatatlanságát hozza magával. A városi környezet tovább formálódik, az emberek vállalati nyomon követése a teljesítmény szempontjából megnő. Kérdésessé válhatnak a személyes adatokhoz fűződő jogok és a magánélet fogalmának átalakulására (eltűnésére) számítanak.
Az identitás online kiterjesztése mellett, további digitális avatárok megjelenésére számítanak, amelyek az idő kibővítésére és a kapacitások, lehetőségek növelésére lehetnek használatosak, valamint a „digitális ikreink” adatai akár a blockklánc felületek új valutája is lehet majd. De ez még nem minden, a humanoid robotok jelenlétét szintén jósolják, amelyet Elon Musk is alátámaszt, szerinte 2040-re ezek már világszerte elterjedtek lesznek, nem titkolva azt a vágyát, hogy ezeket ő maga fogja gyárta(t)ni. És akkor még itt meg lehet említeni még az űrturizmus területét, amelynek elterjedésére egyaránt számítanak. Ebben a technológiai hullámban és ezekkel a környezeti hatásokkal pedig sajnos egy nagyobb, nemzetek közötti konfliktust is előre vetítenek.
Habár szeretnénk pozitív végszót nyújtani ehhez az összefoglalóhoz, nehéz kilépni ezeknek a nehéz gondolatoknak a súlya alól. A jövővel kapcsolatban általában vagy sokkal hamarabb bekövetkezik valami nem várt siker vagy éppen bukás, vagy pedig nem úgy/egyáltalán nem valósul meg az, amire számítunk.
Mindenesetre nem árt követni az aktuális fejlődést és megtanulni adaptálni annak használatát, hiszen a tudás adhat egy minimális megnyugvást – de persze ahogy Isaac Newton is mondta: „Tudásunk egy csepp. Amit nem tudunk, az egy egész óceán.” Ha eddig ódzkodtál az AI használatától, akkor bevezetésnek ajánljuk újonnan megjelent AI-marketing könyvünket.
Forrás:
Christine McKinnon, dentsu Intelligence https://www.dentsu.com/sg/en/insights/dentsu-au-understanding-generation-beta-shaping-future-marketing-strategies