Egy Youtube-törlés margójára...
Majka pár napja hőbörgött a Facebook-on, hogy a Youtube letörölte egyik 6 millió nézettséget elért videóját. Az okot egyrészt a Youtube, másrészt Majka is közölte: Majka a klip elejére Sony reklámot töltött fel.
Miért probléma ez? Alapvetően azért, mert amikor feliratkozunk egy közösségi média felületre, elfogadjuk annak használati szabályzatát akkor is, ha nem olvassuk el pontról pontra, betűről betűre.
Na, de mi is itt a probléma? A Youtube és mint majdnem mindegyik közösségi média felület ingyen biztosítja számunkra a használatot: ingyen hozhatunk létre adatlapot, kommunikálhatunk ismerőseinkkel, ingyen tárhelyként használhatjuk fényképeinknek, videóinknak miközben már önmagában a tárhely biztosítása is hatalmas költségekbe kerül az adott platformot működtető cégnek és akkor még nem is beszéltünk a fejlesztő informatikusok béréről, a villanyszámláról vagy éppen az iroda bérleti díjáról. Ezek miatt a költségek miatt az oldalak többsége hirdetéseket futtat oldalán. Persze van kivétel is, így például a Wikipedia, amely tudatosan és határozottan meggátol minden hirdetési tevékenységet felületein - na ő például imádkozik és kér a felhasználóktól pénzt a fenntartáshoz és a fennmaradáshoz. Apropó, Te fizettél már azért, hogy a wikipedia-t használod? Itt az ideje akkor, támogasd őket, ha nem akarsz hirdetéseket! (Egyébként olyan hihetetlenül hálás levelet küldenek köszönetül, hogy még a könnycsepp is megered a szemedben... :)
A Youtube ezzel szemben a hirdetéseket választja. Az oldalán és a videoklipek kezdetekor felugró hirdetések bizony pont arra szolgálnak, hogy működjön és fennmaradjon a gépezet. Persze nyereséget is termel a cégnek, ne legyünk álszentek, de megfelelő nézettséget követően visszacsurgat a videót feltöltőnek is belőle - gondoljunk csak Psy: Gangnam Style videójára, amely az eddigi rekordot tartja reklámbevételből! De mi van akkor, ha valaki egy feltöltésbe reklámot helyez el? Ilyenkor a videót megnéző dupla reklámdózist kap, amely rontja a videómegtekintések hatékonyságát, hosszát. Ráadásul a felugró reklámért a Youtube kap pénzt, a videóban lévő reklámért pedig a reklám feltöltője kap pénzt, miközben ingyen használja a felületet. Korrekt? Nem.
Vegyük tudomásul végre, hogy a közösségi média nem ingyenes felület, ahol mindent megtehetünk! Itt is vannak szabályok és korlátok, amelyeket be kell tartanunk, ideje tehát elolvasgatni a nem is olyan apróbetűket - legalább oldalgazdaként...