2014. jan 22.

A Facebook halálára...

írta: Klausz.Melinda
A Facebook halálára...

facebook-user-tombstoneAkinek halálhírét keltik, évtizedekig él… Meglátjuk, hogy lesz a Facebook-kal kapcsolatban, de az elmúlt hetekben a közösségi média hírek vezető headline-ja: a Facebook haldoklik, a tinik elvándorolnak az oldalról és társaik. Mielőtt pánikroham törne ki rajtunk, hogy kárba vész az oldalba fektetett energiánk, pénzünk és időnk, megnyugtatnánk mindenkit, hogy érdemes a szalagcímek mögötti tartalmakat is elolvasni illetve a közösségi média sajátosságait is figyelembe venni.

Minden oldal, tárgy, személy, celeb stb. esetében felírható egy életgörbe (hype-görbe), amely bemutatja a kedvelők számának időbeli változását. Ha jó a marketing és hirtelen felkapottá válik egy felület, gyorsan elterjed. Ennek köszönhette anno például a twitter minden korábbi éveknél nagyobb és robbanásszerűbb fejlődését, amely 2 év alatt 1 millió felhasználót hozott. De ez a rajongás egy idő után lecseng, lelassul, megáll a növekedés, sőt idővel elkezdenek leiratkozni az emberek, hiszen már túl trendi, túl sokan vannak fent, túl sok az információ, no meg új felületeket találnak. Mert mindig van máááásiiik! Gondoljunk csak például az iwiw-re, amelyről mostanában jöttek/jönnek át a 40+ generáció tagjai. Amíg tehát a tinik más felületekre pártolnak át, addig az idősebbek ide jönnek.

hype-cycleA Socialmediatoday 2012-ben elkészítette néhány közösségi média felület hype-görbéjét, melyen a Facebook még a felfelé tartó szakaszban volt. Nos, a jelek szerint Amerikában a csúcsponton túllépve éppen elindult lefelé - ám hazánkban még ez a jelenség várat magára, hiszen amit veszítünk a tinikkel, azt még megnyerjük a 40+ generációjával.

De hova pártolnak szépen lassan át a tinik? Igazándiból a magyar tinik még túlzottan sehova. Érezhető ugyan, hogy némileg tudatosabban kezdik kezelni a felületeket és emiatt a Facebook használati ideje csökken, de inkább párhuzamosan több oldalt (pl. we heart it, ask.fm, Instagram) használnak és ha tehetik, ezeket csatornázzák be a Facebook-ba.

A felhasználói létszám csökkenése egyébként a Facebook-on az álprofilok törléséből is adódik. Alkalmi jelleggel ugyanis az oldal „nagytakarítást” tart és az algoritmusok, feljelentések szerinti nem valós személyként regisztrálók kizárásra kerülnek az oldalról. Legutóbb ilyen törlések most december-januárban voltak, s az álprofilokkal rendelkezők többsége melyik korosztályba tartozik? A 16-24 év közötti generációba...

Végezetül pedig egy kis sztori, hogy miért érdemes körültekintően bánni a hírekkel: Bud Spencer halálhíre is számos alkalommal keringett az éterben (és a Facebook-on), sőt Bud Spencer halálát cáfoló hír is, azonban ezek egytől egyig - tehát még a cáfolat is! - minden alkalommal hazugságnak bizonyult.

Ha szeretnél jobban belelátni a közösségi médiába, tarts velünk közösségi média workshop-sorozatunkon (ITT), ahol közösen dolgozunk oldalaidon vagy a Trükkös Facebook előadáson (ITT), ahol megtudhatod, mi minden befolyásolja a bejegyzéseid megjelenítését!

Szólj hozzá