2014. jan 28.

Értékesítés növelését várod a közösségi média felületektől? Fogalmazd át a kérdést!

írta: Klausz.Melinda
Értékesítés növelését várod a közösségi média felületektől? Fogalmazd át a kérdést!

Buying-Facebook-LikesÉrtékesítési eredményeket vársz a közösségi média és főleg a Facebook oldalaktól? Sajnos ez a legnépszerűbb tévhit az oldalakkal kapcsolatban, ám ez a csatorna jellemzően nem közvetlen értékesítési felület. Taddy Hall az Advertising Age oldalán jelentette meg 10 Essential Rules for Brands in Social Media című cikkét, amelyben összefoglalta azon a több száz vállalati esettanulmányon alapuló összegzését, amely a social media működés 10 alapszabályát tartalmazza, melyek közül most néhány, értékesítéshez kapcsolódó szabályt emelünk ki.

- A Marta Stewart szabály

Amennyiben olyan platformon hajtják végre az adott vállalati kampányt, amely irányíthatatlan - ilyen például a Facebook vagy más közösségi média felület - az adott cselekvés vagy bejegyzés nagy visszhangot válthat ki, azonban kimagasló konverziós eredmény (pl. vásárlás) nem garantált. Amennyiben a célok között márkaismertség, -hűség növelése szerepel, fontos, hogy a vállalatnak saját social media platformuk és vevői fórumuk is legyen, mert ez a cél tartható és megvalósítható ezeken a felületeken.

Gyenge kapcsolatok ereje szabály

Bár a véleményvezérek számos közvetlen kapcsolattal, követővel rendelkeznek, erejük valódi értékét mégis az indirekt kapcsolataik száma és kiterjedtsége adja. Az ismerősöm ismerősének az ismerőse kapcsolatláncolatok – a szájreklám okán - erőteljesebb befolyással bírnak, mint a közvetlen vállalati promóció. Azonban ha fel van higítva egy közösségi média felület nyereményjátékokkal érkező rajongókkal, ez a hatás is jelentősen csökkenni fog.

- Sok kicsi sokra megy

Teddy Hall kutatásában arra következtetett, hogy a fogyasztók többsége még mindig e-mail és IM (instant messengerek) segítségével adja tovább a számára releváns információkat, ezért az új social media elemeket fontos integrálni a „hagyományos” online elemek közé. Egy csatorna nem csatorna a jelszó - mint évtizedek óta - a marketingben!

- Lovat a fogat elé! szabály

Amennyiben a közösségi felületet csupán reklámfelületként fogja fel egy vállalkozás, fogyasztói is „csak” egy direkt marketing felületnek fogják tekinteni. A social media platformok azonban a közösség bevonásáról szólnak, ezért fontos, hogy a vállalati üzenetek a fogyasztók aktivitását, részvételét kiváltsák.

A PR csapda szabály

A kutatások eredményei azt mutatják, hogy az üzenetek több, mint 90%-a nem jár konverziós eredménnyel, 5% fölötti a némi eredmény aránya és csupán 2% körüli azon posztok hatása, amely kézzel fogható eredménnyel, azaz vásárlással jár. Amennyiben nincs erőforrása a vállalkozásnak ezen irányba és bevételnövelés mellett/helyett más célt nem tud definiálni a social media platformokhoz (pl. márkaelkötelezettség-növelés, fogyasztókkal való kommunikáció erősítése, jelenlét kommunikáció, kutatásfejlesztés), a social media platformokkal való foglalkozás könnyen kudarcra van ítélve.

Ügyfélszolgálat szabály

A hagyományos média csatornák csekély mértékben foglalkoznak a fogyasztók visszajelzéseivel, a social media azonban a fogyasztókat helyezi a középpontba az esetleges problémáikkal és kéréseikkel együtt, melyek szintén kezelést igényelnek.

Összefoglalva tehát a közösségi média felületek jellemzően nem közvetlen értékesítési célt szolgálnak, hanem folyamatos kétirányú kommunikációs lehetőséget a fogyasztókkal, ahol problémáikat, kérdéseiket feltehetik a szolgáltatás nyújtóinak és a megerősítő - több csatornán párhuzamosan futó - üzenetek segítségével a Facebook egy aha-élményt (ja, ezzel már találkoztam, hallottam, jót olvastam róla valahol) tud kiváltani a fogyasztóból és elősegíti, hogy ha problémája, kérdése, vásárlási ingere jelentkezik, akkor előbb jusson eszébe az adott termék/szolgáltatás.

Megtanítsunk minden Facebook trükkre? Tanulj velünk! Részletek ITT!

Szólj hozzá