2014. feb 20.

Facebook-on lenni, vagy nem lenni?

írta: Klausz.Melinda
Facebook-on lenni, vagy nem lenni?

facebBeindult (ismét) egy hullám a cégek körében, hogy minden áron a Facebook-on jelen akarnak lenni - pedig nem minden cégnek kellene...

Miket kell megvizsgálni a közösségi média jelenléthez?

1. Célcsoportom elérhető-e a Facebook-on? Ha fogyasztókhoz, s azon belül is a 18-40 közötti korosztályra szeretnénk célozni termékeinket/szolgáltatásainkat, akkor érdemes elgondolkodni a felületen. Ha B2B területen tevékenykedünk, akkor kevésbé - persze vannak üdítő kivételek és a szakértői státuszt is kommunikálhatjuk - de ebben az esetben az üzenetválasztás lesz a főhangsúlyos (erről a 3. pontban írunk). B2B területen érdemes inkább LinkedIn, twitter és egyéb, akár speciális közösségi média felületekben gondolkodni.

2. Beilleszthető a marketingstratégiába a Facebook (vagy bármilyen közösségi média felület)? Rendszeresen ismételt közhelyünk: "egy csatorna, nem csatorna". Ha a közösségi média felületeken is jelen szeretnénk lenni, fontos, hogy ez integráltan történjen minden más marketing felületünkkel. Tehát tükröződjön vissza egy-egy ikon, egy-egy rajongói, megosztás panel formájában honlapunkon, print megjelenéseinken, de használjuk a kereszthivatkozásokat a Facebook-ra, ha Youtube-videót töltünk fel, vagy például egy blogot írunk, akkor az Instagram képeinket csatornázzuk be.

3. Mit tudunk mondani a felületen? Mi az az üzenet, amelyre felkapják a fejüket a fogyasztók, vagy legalább rákattintanak? Milyen típusú üzenettartalmat tudunk létrehozni? Tulajdonképpen csak azt szeretnénk közölni, hogy vagyunk, létezünk? Akkor ne a Facebook-on tegyük. Ha viszont folyamatosan (értsd: legalább heti 3-4 alkalommal) friss, érdekes tartalmat tudunk felmutatni már most, akkor kezdjünk neki! Ja, és sokszor a cégnév sajnos rossz választás a közösségi média kommunikációban! Válasszunk inkább egy olyan tartalmat, célt, kulcsszót, amelyre mindenki felfigyel. Például ne legyünk fent, mint Kiss-Tóth Kft., hanem inkább, mint "Könyvelési tippek, praktikák".

4. Van időnk, energiánk, kitartásunk az oldal működtetéséhez? Egy igazi Facebook-oldal működtetéséhez napi 1-2 órát rá kell szánni, ami nem is feltétlenül a bejegyzések gyártását jelenti - bár ez is igencsak sok idő! Ezen felül elemezni, mérni, konkurenseket vizsgálni, optimalizálni, hirdetési tevékenységet kell folytatni. Erről korábban már írtunk egy bejegyzést, érdemes végignézni a listát, tulajdonképpen, mi mindent is kell tenni a közösségi média felületeken! (ITT)

5. Van elegendő pénzünk? Merthogy a Facebook már régóta nem ingyenes felület! Az oldalak fenntartásához igenis költenünk kell rá! Kisebb oldalak esetében elég havi 5-15.000,- Forint, nagyobbaknál azonban jóval több - és még nem szóltunk a célzott akciókról, játékokról, promóciókról - ez az összeg ugyanis csak az általános működtetéshez szükséges. Az emberi erőforrás, idő költségén kívül hirdetnünk is kell, hogy elérjünk az összegyűjtött rajongókhoz. Erről is szóltunk már korábban a "Miért nem jó a sok rajongó?" bejegyzésünkben (ITT).

6. Értékesítés helyett szolgáltatni szeretnénk? Számos kutatás foglalkozik konverzióméréssel, melyek szerint a rajongók 3%-ából lesz egyáltalán potenciális vásárló és ez még messze nem egyenlő a vásárlóval! Ha eladni szeretnénk, akkor inkább válasszuk a GoogleAdwords-öt, párhuzamos csatornákat, együttesen futó marketingkommunikációval. Ha tanácsokat, segítséget szeretnénk adni az ügyfeleknek, tehát inkább szolgáltatni, akkor kezdjünk neki a Facebook-nak. A Facebook kétirányú kommunikációs csatorna, egy mini ügyfélszolgálat. Ha ezt a felfogást választjuk a kommunikáció során, előbb lehetünk nyerők!

Sok veszély, probléma leselkedik a Facebook-on, ha nem tudatosan választjuk ki a felületet, de számos remek lehetőséget is kínál, ha egy kicsit odafigyelünk. Érdemes tehát előbb tervezni, mint gyorsan nekivágni, azzal a jelszóval, hogy muszáj, mert már mindenki fent van a felületen!

Szólj hozzá