2014. ápr 25.

Facebook tévhitek

írta: Klausz.Melinda
Facebook tévhitek

KPDi-Facebook-Boost-PostRengeteg tévhit kering még mindig a Facebook kapcsán Cégek és magánszemélyek fejében, melyek közül néhány "legnépszerűbbet" szeretnénk feloldani:

1. A Facebook ingyenes. Igaz is, meg nem is. A magánszemélyek számára természetesen továbbra is ingyenes a Facebook és az is marad - ahogy a közösségi média platform címoldala mondja - azonban magánszemélyként is fizetsz érte. Mivel? Az adataiddal. No, ne ijedj meg, senki nem adja és veszi az adataidat (az adathalászokat leszámítva), hanem a marketingesek az általad megadott adatok, kedveléseid, kereséseid és megosztott bejegyzéseid alapján fogalmazzák meg és célozzák be a hirdetéseket. Mert mennyivel jobb úgy eladni, ha a vevő szereti már alapállapotban az adott vagy ahhoz hasonló terméket/szolgáltatást/zenei és egyéb műfajt.

Vállalkozóként azonban sajnos el kell felejteni, hogy ingyenes a felület. 2012-ig volt jó dolgunk, addig tényleg ingyenes volt, de most, ha nem hirdetsz és nem aktivizálod a rajongóbázisodat célirányos Facebook kommunikációval, pikk-pakk leépül az oldalad és azt veszed észre (vagy nem veszed észre, mert nem nézel bele a statisztikákba), hogy már (szinte) senki nem lát semmilyen tartalmat tőled.

2. Rajongóid minden megosztást látnak. Még mindig sok vállalkozó és KKV úgy gondolja, hogy ha megoszt valamilyen információt az oldalán, akkor azt minden egyes rajongója látja. Holott ez a magánszemélyek között sem így működik, a rajongói oldalaknál meg főleg nem! A magánszemélyek között figyeld meg, hány embernek látod még a bejegyzéseit? 600 ismerősből kb. olyan 30-40 ismerősöd bejegyzése köszön már csak vissza? Ez azért van, mert a többire nem voltál kíváncsi még egy kattintás erejéig sem! A Facebook érzékeli ezt és csak azokét mutatja meg egy idő után, akik iránt érdeklődsz. A rajongói oldalaknál is ugyanez működik, csupán az ún. EdgeRank algoritmus még inkább szigorított már csak az aktív rajongóid kb. 6 (igen, jól látod hat!) százaléka látja minden egyes bejegyzésedet!

3. De hát én hirdetek, csak nagyon drága a hirdetés! Igen, mert valószínűleg "elölről", a rajongói oldaladon felkínált hirdetésekből választasz. Tudod az alapszabályt: ami könnyen elérhető, annak mindig megvan az ára. Ha az itt felkínált hirdetési lehetőségek közül választasz, akkor megjelenés alapú hirdetéssel élsz, ami azt jelenti, hogy akkor is kell fizetned, ha az illető csupán végiggörgette a hírfolyamát, mert pl. keresett valamit az oldalon, vagy ide-oda navigál a Facebook-on belül. A hirdetéskezelőből (https://www.facebook.com/ads/manager/) ezzel szemben ún. kattintás alapú hirdetést is tudsz vásárolni, amelyért csak akkor kell fizetned, hogy ha a hirdetésedre rákattintott valaki. Persze nem azt mondjuk, hogy megjelenés alapú hirdetést ne használj! Használj, csak okosan: jól időzítetten és időszakosan! Az időzítettség azt jelenti, hogy akkor indíts megjelenés alapú hirdetést, amikor rajongóbázisod nagyobb mértékben elérhető az oldalon, az időszakosan pedig azt, hogy egy kampányon belül akár többször állítsd le és indítsd újra az adott hirdetést!

4. Jó a sok rajongó. Dehogy! Egyrészt a fentebb leírt algoritmusoknak köszönhetően minél nagyobb a rajongótáborod, annál többet kell hirdetésre költened, hogy valóban mindenki lássa a bejegyzéseidet. Nem jó a sok rajongó akkor sem, ha például nyereményjátékból jöttek és az adott nyeremény nem kapcsolódik egyébként termékeidhez/szolgáltatásaidhoz. Ha felduzzasztod a rajongói bázisodat olyanokkal, akik sosem rajonganak semmiért (nem lájkolnak, nem szólnak hozzá, de még nem is kattintanak, mert nem érdekli őket terméked/szolgáltatásod) csupán nyerni szeretnének, akkor ha hirdetést rá is állítasz az oldalra, olyanokra is költöd a pénzedet, akiket (ismételjük) egyáltalán nem érdekel a terméked/szolgáltatásod, merthogy őket nem tudod később kiszűrni.

Ha további tippeket is szeretnél a hirdetéskezelés, a Facebook vagy a többi közösségi média felület kapcsán, iratkozz fel hírlevelünkre vagy gyere el Facebook kisvállalkozói, Facebook hirdetési workshopunkra!

 

Szólj hozzá