2014. sze 01.

Trollok a Facebook-oldalakon

írta: Klausz.Melinda
Trollok a Facebook-oldalakon

trollA hozzászólásokat, kommenteket nem szabad egy kalap alá venni a közösségi média felületeken, a hagyományos hozzászólók mellett ismerünk olyan hozzászólókat, akik egyértelműen és sokszor szándékosan rombolják az oldalt és annak közönségét. Az alábbiakban bemutatjuk kedvenc eszközeiket.

Flaming („lángháború”)

Online veszekedés dühös és trágár nyelvezet használatával, illetve - sokszor nem az adott témába vágó -, támadó jellegű hozzászólások küldése valakiről nyilvános fórumra.

A flaming működési modellje

Az önmagát gerjesztő rendszerben az érvelések szinte minden esetben személyeskedésbe fordulnak és idővel nem lesz közük a kiinduló állapothoz, alapproblémához. A viták egy része ügyes retorikai és logikai érveket tükröz, azonban többségében nem gyümölcsöző, hanem leépítő kommunikációról beszélhetünk a flaming esetében. Főleg akkor, ha egy nyílt flaminget valaki a szívére vesz és állandóan rákontráz a hozzászólásra.

A flaming megoldását az segíti, ha a dolog dinamikáját külső szemlélőként tudjuk figyelni és nem szólunk hozzá, vagy ha mégis csak és kizárólag külső nézőpontból tesszük ezt. A flame ugyanis egy idő után kifárad, ha nem táplálják további hozzászólással.

Offolás

Amikor a kommentektől eltérő témát dob be valaki tudatosan a hozzászólások közé, offolja az eredeti témát. Jószándékú offolás esetén a hozzászóló előre jelzi egy „off” feltüntetésével, hogy sidetéma kerül terítékre, így akit nem érdekel a mellékszál, átugorhatja a bejegyzést.

Szándékos offolás esetében megkülönböztetjük az új kommentelők, minden bejegyzéshez tett ugyanazon témájú hozzászólását és/vagy a „szétoffolás” jelenségét, amikor tudatosan és szánt szándékkal több kommenten keresztül a főtémától jelentősen eltérő tartalmat oszt meg a hozzászóló.

Harrassment (támadás-sorozat)

Az egyik legdurvább bántássorozat, amikor például a kommentelő már a nicknevével szid valakit, így amikor hozzászól egy-egy témához, már a nevével is támadást indít.

Ebbe a kategóriába soroljuk az ismétlődő, bántó ugyanakkor hamis állítások rendszeres küldözgetését, megírását, amely mintegy lejárató kampányként jött létre az illető személyével, termékével, szolgáltatásával, ideológiájával, világlátásával stb. szemben.

Az ilyen hozzászólások nem nélkülözik a trágár, obszcén és sértő kifejezéseket sem.

Denigration (befeketítés)

Sajtóhír félremagyarázása, csúsztatása, hírnév ronátásra alkalmas pletykák, szóbeszédek terjesztése.

Elsőzés

Általában a nagyon ráérő kommentelők közül szokott kikerülni, az, aki győzelmet lát abban, ha az elsők között szólhat hozzá egy-egy bejegyzéshez.

A bejegyzés tartalmát vizsgálva elmondható, hogy az esetek jelentős hányadában semmilyen lényegi tartalmat nem ad hozzá az illető a beszélgetéshez, legtöbbször csupán "ELSŐŐŐŐŐŐŐŐ" kifejezést osztja meg bejegyzésében, nyomatékosítva az elsőként hozzászólás tényét.

 Te hogy kezelnéd az oldaladon felmerülő konfliktusokat? Erről szól következő, 306 oldalas közösségi média könyvünk, mely szeptemberben jelenik meg Közösségi média ügyfél-, konfliktus- panasz- és nyereményjáték-menedzsment a gyakorlatban címmel! Ha érdekel, dobj egy e-mailt az info@kozossegi-media.com címre és küldjük a tartalomjegyzéket és a kedvezményes, előrendelési árat (4.000,- helyett 3.000,- Forint)! :)

Szólj hozzá