2015. feb 25.

2 millió hirdető a Facebook-on!

írta: Klausz.Melinda
2 millió hirdető a Facebook-on!

Ma ez a kedves üzenet fogadott a Facebook-on. Mark Zuckerberg alapító és Sheryl Sandberg ügyvezető igazgató köszönte meg, hogy hirdetünk náluk...

hird

 

De hogy is indult ez az egész? 2004. februárjában Dustin Moskovitz, Chris Hughes, Eudardo Saverin és Mark Zuckerberg elindította a The Facebook-ot, melynek nevét 2005. augusztusában cseréltek le egyszerűen Facebook-ra a "The" névelő elhagyásával. Ez év szeptemberében tágították ki a felhasználók körét a korábbi egyetemisták körét a középiskolásokkal. Októbertől már fényképeket is lehetett felvinni a felületre a profilkép mellett. 2006. májusától munkaköröket és munkahelyeket tették rendezetté, míg augusztusban megjelent az első reklám, A J.P. Morgan Chase reklámozta hitelkártyáját elsőként az oldalon. Ezt követően a Microsoft stratégiai partnerré vált és bannereket és szponzorált linkeket helyezett el a felületen.

local-online-marketing-facebook-ad2006. szeptemberében nyitotta ki kapuit a Facebook a nagyvilág felé és innentől indult be igazán a reklám gépezet is, melynek első és talán legfontosabb lépése a hírfolyam bevezetése volt ugyanebben a hónapban. Novemberben megjelent a megosztom gomb, 2007. februárjában a virutális ajándékok - melyek funkció sajnos Magyarországra végül nem érkezett meg.

2007. májusa az alkalmazások hónapja volt, ekkor 85 alkalmazással nyitotta meg a Facebook új lehetőségeit.  2007. novemberében jelent meg hivatalosan a Facebook Ads felület, amelyen keresztül már bármilyen cég megjeleníthette hirdetését.

2008. augusztusában elkezdődött az interakció mérés a hirdetések kapcsán, melyhez sokat dobott, hogy 2009. februárjában hozzáadták a like gombot - korábban ugyanis a Facebook hirdetéseket nem lehetett lájkolni.

2009. márciusában jelent meg a nyelvi targetálás lehetősége, míg júliusban a rajongóbázisra és a több országra történő célzás. Ebben a hónapban jelent meg végre az életkorra történő célzás.

2010-ben kiemelten foglalkoztak a hirdetések mérésével és elemzésével, ekkor jelent meg az első picit komolyabb hirdetési statisztikai felület.

2011-ben, hogy megkönnyítsék a hirdetések létrehozását és müködtetését, kirukkoltak a Facebook Studioval, amely még ma is elérhető és a hirdetési alapokat remekül bemutatja, plusz tesztekkel, feladatokkal elmélyíti a tudást. Ez azért is fontos volt, mert ebben az évben jött ki a Szponzorált történetek hirdetési típus és finomhangolást is megengedett immáron az oldal, azaz ki lehetett választani, a rajongói oldal melyik "menüpontjára" irányítjuk a hirdetést. Ebben az évben jelent meg a Power Editor (Bivaly Szerkesztő), amely kicsit steril, azonban vérprofi beállításokat engedett a hirdetésekben. Az év azonban búcsút is hozzott: ebben az évben köszöntünk el a Facebook tab-októl, az FBML-től (és vette át helyét az iFrame), a Fórumoktól, az Értékelésektől és már üzenetet sem küldhettünk a rajongóknak! Elkezdődött a vérbeli Facebook marketing időszaka!

2012-ben a hirdetések méretei kötötték le a Facebook figyelmét a témában elsődlegesen, ekkor zsugorodott a szöveg 135-ről 90 karakterre, a kép pedig 110×80 pixelről 99×72 pixelre (persze mondhatnánk még a szponzorált történetek méretzsugorítását is: 130 pixelről 118-ra). Szeptemberben pedig megjelent a Facebook Offer, amely sajnos hazánkban nem lett annyira népszerű, mint például ahogy én vártam volna.

2013. igazi fordulatot hozott a hirdetési szakmában, hiszen nem csupán a Graph Search jelent meg, hanem szeptember 10-től új hirdetési rendszer jelent meg. Elhelyezés alapú célzást már nem csak Power Editorban, hanem az alap hirdetéskezelőben is be lehetett állítani, külön-külön lehetett célozni már a jobb oldali és a hírfolyam hasábot, a képméretek pedig növekedtek, az arányok egységesítése mellett asztali és a mobil felületeken. Októberben bejelentették a Custom Audience megjelenését, amellyel honlaplátogatókra és e-mailcímekre is tudunk célozni.

Miközben 2013-ban megkezdődött a Facebook algoritmus erőteljes szigorodása és a rajongói oldalak által közölt bejegyzések már csupán természetes "elhalálozás" alapján nem kerültek ki a magánszemély hírfolyamába, 2014. még cudarabb időket hozott. Előbb 30, majd 12%-ra csökkent az organikus elérés, az évet végül 2-6% közöttivel zártuk, s a szponzorált történet hirdetések és a lájkkapuk is eltűntek. A jut is marad is elv alapján azonban a viselkedési célzások bevezetésre kerültek, egyre finomabban és cizelláltabban tudunk célozni a felületen, míg a hirdetés szerkezetbe 2014. februártól az Ad Set szint is bekerült. A tavaszi nagytakarítást követően ősszel a teljes hirdetési keret megújult és három szintűvé vált: hirdetési kampány - hirdetéssorozat - hirdetés, amellyel még egyszerűbben tudjuk beállítani és főleg elemezni a hirdetéseket.

Októberben megjelent a Facebook Atlas, amely segítségével már nem csupán a Facebookon végzett tevékenységeket szondázza az oldal, hanem - a bejelentkezés alatt - minden internetes tevékenységünket, hogy még személyreszabott szolgáltatásokat, információkat no és hirdetéseket kaphassunk. 2014. telének nagy hívószava a Facebook remarketing és retargeting, amely újabb ügyes lehetőség hogy még többet kihozzunk oldalainkból, mert a platformon már nem csak cipőméretre, hanem lábszagra is lehet már célozni! ;)

És ha már így végignosztalgiáztam az írást, megkerestem életem első Facebook hirdetését, melyet 2009. szeptemberében követtem el. Íme!

Névtelen

 

Te emlékszel az elsőre? ;)

Szólj hozzá