2015. ápr 22.

Az 5 legnagyobb közösségi média baki

írta: Klausz.Melinda
Az 5 legnagyobb közösségi média baki

problemsA kudarctól való félelem az egyik legnagyobb oka annak, hogy sok vállalat marketingje egyszerűen unalmassá és megszokottá válik. Nem mernek kockáztatni. Pedig azt mondják, hogy aki nem kockáztat, az nem is nyer. Néhány vállalat kilépett a komfortzónából, de sajnos nyerniük nem sikerült. Viszont mi tanulhatunk mások hibáiból is, úgyhogy lássunk néhány ilyen marketinges bakit a közösségi médiában.

Volkswagen

2012-ben a Volkswagen megkérte a Facebook követőit, írjanak nekik újévi fogadalmakat és osszák meg, mi az, amit cég elérjen a következő évben. Viszont nem számítottak arra, hogy több mint ezer embert kérte azt tőlük, hogy szüntessék meg a környezetszennyezést. A Greenpeace természetesen erre azonnal felkapta a fejét és rengeteget kritizálta az autóipari céget, hogy miért is törlik az ezzel kapcsolatos negatív kritikákat. Mindezek után az aktivisták elárasztották a Volkswagen Facebook oldalát, hogy miért is cenzúrázzák a hozzászólásokat.  Végül a Greenpeace még egy cikket is megjelentetett „The Dark Side Of Volkswagen” címmel. Nem csoda, hogy később a cég megkapta Európa legkevésbé környezettudatos autógyára címet.

Luton Repülőtér

A reptér marketingese az egyik legnagyobb hibát követte el: egy repülőszerencsétlenségből csinált vicces önreklámot. A cég a közösségi oldalán közzétett egy képet a 2005-ös chicagói hóviharban történt balesetről, amihez a következőt írta: „Mivel mi egy kiváló repülőtér vagyunk…ez az, amitől megvédünk téged, ha havazik” Ez egy eléggé morbid és etikátlan húzás volt, amit a felhasználók sem nagyon díjaztak. Egy órával később el is tűntették a képet, majd nyilvánosan bocsánatot kértek mindenkitől.

pepsi2

Amy’ Baking Company

Az ehhez hasonló lehet az egyik legnagyobb katasztrófa minden marketinges számára. A történtet ott kezdődik, amikor Gordon Ramsay ellátogatott az étterembe a Gordon Ramsay – A konyha ördöge című TV műsorával, amikor is konfliktusba keveredett a tulajdonosokkal. Nem fogadták el a sztárszakács tanácsait, így végül nem is tudott az éttermen javítani. Miután a műsor bekerült az adásba a cég Facebook oldalára özönlöttek a negatív kritikák, amikre a házaspár igen rosszul reagált, hiszen azonnal visszatámadtak, vagy törölték a hozzászólásokat. Később azt nyilatkozták, hogy a fiókjukat egy hacker törte fel és ők nem tudtak semmit az egészről. A rengeteg negatív értékelés miatt, később új Facebook oldalt hoztak létre.

Pepsi

Christiano Ronaldo az egyik leghíresebb focista a világon, sőt jelenleg neki van a legtöbb rajongója Facebookon, tehát nem jó velük újat húzni. Pedig a Pepsi ezt tette… Egy svéd-portugál meccs előtt ugyanis a Pepsi svéd Facebook oldala készített egy Ronaldo-voodo babát, és képeken illusztrálta, ahogy átgázol a babán egy vonat, vagy több száz voodoo tűt szúrnak bele azzal a szöveggel, hogy „Le fogjuk győzni Portugáliát!”. A marketingfogás nem aratott osztatlan sikert, sőt… A Ronaldo-rajongók teljesen felháborodtak ezen és létrehoztak egy facebookos ellencsoportot „Soha nem iszom Pepsit” néven 115 000 rajongóval. Természetesen a cég belátta hibáját és azonnal bocsánatot is kért a rajongóktól.

pepsi

Burger King

Az egyik talán legérthetetlenebb kampány díját valószínűleg a Burger King nyerte. Kihirdették ugyanis, hogy mindenki, aki törli legalább 10 ismerősét Facebookon, kap egy Whooper kupont ajándékba. Lehet, hogy ők még nem jöttek rá, hogy a közösségi média lényege a minél nagyobb kapcsolati háló kiépítése?

Te ismersz még ilyen kínos eseteket? Esetleg követtél már el Te is hasonlót?

Szólj hozzá