Mikor, melyik képformátumot érdemes használni?
Több képformátum is létezik, mint például a PNG, JPG, vagy a GIF. De vajon melyiket milyen helyzetben érdemes használni? Sokan mondják, hogy a PNG a nyerő, mivel jó minőségűek. Viszont előfordulhat, hogy az ilyen formátumban feltöltött képek után több felhasználó is panaszkodni fog, hogy lassú az oldalunk betöltése. Nem véletlen, hiszen a jó minőséghez nagy képméret is társul, ami lassítja az honlapok betöltését.
De milyen befolyásoló tényezőket kell figyelembe vennünk a képformátum kiválasztása előtt?
Mobilos felhasználók: ha sokan nézik mobilról a felületünket, akkor érdemesebb lehet kisebb méretben feltölteni a képeket.
Szakmai vs. lakossági célközönség: Bizonyos munkahelyeken lehet akár 1GB le- és feltöltési sebesség, így őket nem érdekli a kép mérete, viszont vannak olyan felhasználók, ahol alap internetkapcsolat él.
Új ügyfelek: Fontos az első benyomás
Rajzok vs. fényképek: A fényképeknél nem feltétlenül ugyanazokat a színeket adják vissza a különböző formátumok
Mi a JPEG?
Ez a fényképek tömörített formátuma, ami zökkenőmentesen visszaadja az eredeti színeket és tónusokat. A legtöbb digitális fényképezőgép és mobiltelefon ezt a formátumot használja.
Mi a PNG?
A PNG formátum azért jött létre, hogy felváltsa a GIF formátumú képek 256 színű korlátozását és JPEG képek alternatívája legyen.
Mi a GIF?
A legfőbb oka, hogy ez a formátum még mindig létezik, az animálhatósága. Képek mentését GIF formátumba csak akkor érdemes fontolóra venni, ha a gyengébb képminőségű és animálni szeretnénk.
Mikor kell használni a JPEG, GIF, vagy PNG formátumot?
Fényképek: A fényképek általában alapértelmezetten JPG formátumban vannak a színek élethűsége miatt. Ha a kép nem központi szerepet kap a honlapunkon, akkor tökéletes választás ez a formátum, hiszen egyszerű és gyorsan betöltődik.
Átlátszó képek és számítógépes rajzok: A javasolt formátum a PNG. Ez a kibővített színválasztéknak és asztali vagy mobil böngészők támogatásának köszönhető. A GIF korlátja 256 szín, így csak nagyon egyszerű képeknél javasolt, mint például logók, a számítógépes vázlatok.
Animált képek: A GIF a helyes választás itt. A nemrég bevezetett változás, miszerint már a Facebookon közvetlenül is megoszthatunk GIF animációkat, valószínűleg egyre népszerűbb lesz ez a formátum ismét.
Fontos megjegyezni, hogy az eredeti képekről mindig tartsunk másolatot, hiszen minden változhat, és jól jöhet még a régi formátum is. ;)