2015. aug 21.

A Facebook változásai hogyan befolyásolnak minket érzelmileg?

írta: Klausz.Melinda
A Facebook változásai hogyan befolyásolnak minket érzelmileg?

o-FACEBOOK-EMOTICON-facebook20 évvel ezelőtt a Carnegie Mellon Egyetem kutatói azt vizsgálták, hogy hogyan befolyásol minket az internet. Akkoriban még nagyon újnak számított a dolog. Habár az internet is elsősorban a kommunikációra használható, mégis az volt a tapasztalat, hogy a családi kommunikáció csökkent és nőtt a magányérzet.

20 év alatt a technológia rengeteget fejlődött és ma már el sem tudjuk képzelni az életünket internet nélkül. Az egyik legtöbbet használt internetes felület pedig nem más, mint a Facebook. (Bár valószínűleg ezzel senkinek nem mondtunk újat.)

De vajon a Facebook valóban depresszióssá tesz bennünket? Vagy ellustít minket? Esetleg segít kihozni magunkból a legjobbat? Számos pszichológiai vizsgálat keresett választ ezekre a kérdésekre.

A Facebook és a depresszió

Valóban úgy érezzük, hogy az életünk nem olyan jó, mint mondjuk ismerőseinkké? Tényleg elszomorodunk kissé, mikor a hírcsatornánkat olvassuk?

Tény, hogy 2012-ben az amerikaiak között 16 millióan szenvedtek súlyos depresszióban, ami a lakosság 7%-át teszi ki.

Bizonyos nézetek szerint ez az úgynevezett szociális verseny elmélet, ami önkéntelenül depressziós vált ki belőlünk, ha azt látjuk, hogy mások jobban teljesítenek, jobban élnek, mint mi.

A Facebook és a szerelem

Mindannyian hallottuk már a történeteket arról, hogy a Facebook könnyebben összehozhatja a régi középiskolai szerelmeseket. Talán túl könnyen is. Igen, ebben valóban pozitívumként jelenik meg, viszont a közösségi oldal miatt a fiatalok jóval lazább kapcsolatokat építenek, és kevésbé veszik komolyan kapcsolataikat.

A Facebook és a gondolkodás

Timothy Wilson, Ph.D., pszichológus, a Virginia Egyetemen végzett egy kutatást, ahol arra kérte az embereket, hogy üljenek egy helyben és gondolkodjanak 6-15 percig egyedül a laborban. Alanyainak arra is volt lehetősége, hogy kapjanak egy enyhe áramütést inkább. Tehát a választásuk: gondolkodás vagy egy negatív inger.

A kijelölt 15 percben, a férfiak 67 százaléka és a nők 25 százaléka úgy döntött, hogy sokkolják magukat legalább egyszer a gondolkodás helyett.

Hogyan kapcsolódik mindez a közösségi média használatához? Ha van pár szabad percünk, azt sok különböző módon lehet eltölteni… Rengetegen viszont arra használják, hogy csekkolják a saját fiókjukat bármilyen közösségi oldalon.

A Facebook és a valóság

Biztos, hogy ugyanaz a személyiségünk online, mint offline? Természetesen minden felhasználó igyekszik profilját minél népszerűbbnek tűntetni és csak olyan dolgokat feltölteni, ami másoknak is tetszhet. Ugyanakkor az önbizalmunk is növekedhet a sok pozitív visszajelzés miatt.

A lényeg, hogy mindenképpen tudnunk kell, hogy hol a határ a közösségi oldalak használatában. Tehát használjuk, de használjuk ésszel! ;)

Szólj hozzá