2017. nov 20.

Mekkora a digitális lábnyomod?

írta: Klausz.Melinda
Mekkora a digitális lábnyomod?

aaeaaqaaaaaaaaomaaaajgq1ztqxnmfhlwy3ngutngvlns1hzdbklty0zdnlzda5zwvmoq.jpgKi az, aki, bármikor is elolvasta az adatkezelési szabályzatot, amikor regisztrált a Facebookra, Instagramra, twitterre? De menjünk tovább: ha keresett a Youtube-on vagy a Google-n? Pedig minden egyes internetes kattintással, érdeklődéssel, kereséssel is információkat szolgáltatunk ki magunkról és akkor még nem beszéltünk a lájkokról, hozzászólásokról, arról, hogy az egérmutató milyen információtartalom felett áll meg 2-3 másodpercig, hol és milyen mobileszközt használunk – merthogy ezek is fontos információk, sőt ezek az ún. digitális lábnyomaink.

A digitális lábnyom mindazokra az adatokra és információkra vonatkozik, amelyet az egyén az internet használata során megmutat önmagából és amelyből következtetni lehet tevékenységére. Ez a digitális árnyék mobiltelefonhasználat és rendszeres kábelhálózaton történő televízió nézés közben is keletkezik. Az adatgyűjtés lényege ugyanis abban áll, hogy egy beazonosításra alkalmas adathoz – ami lehet e-mailcím, regisztrációs név, Facebook azonosító - gyűjtik a felhasználói szokásokat.

Ezek az adatok a marketing számára kiemelten fontosak, hiszen ez alapján fogalmazhatók meg célzott üzenetek, így a célcsoport könnyebben vásárlásra ösztönözhető. Ráadásul az adatok hozzáféréséhez az egyéntől már nem szükséges külön engedély, hiszen amikor a felületbe regisztrált már engedélyét adta mindehhez… sőt! még mennyi mindenhez…

Az adatokat ez alapján kereskedelmi célokra, viselkedéskutatáshoz vagy egyéb szociológiai, marketing elemzésekhez is fel lehet használni, s segítséget jelenthet a piaci viselkedés megértéséhez valamint a marketingakciók és üzenetek megtervezéséhez és megfogalmazásához.

Hogy mi mindent tettünk-vettünk a Facebook-on, azt a saját oldalunkon a borítóképen található Tevékenységnaplóra kattintva érjük el, míg azt, hogy a Google mi mindent tart nyilván rólunk, azt a https://myactivity.google.com oldalon tudjuk megnézni.

 

A rendszer tudja, mire gondolunk…

…kereséseink,

…böngészéseink,

…barátoknak írt üzeneteink,

…és az általunk rákattintott hirdetések alapján!

 

Tudja, mi érdekel minket vagy hogy mivel foglalkozunk…

…kereséseink,

…böngészéséink,

…barátoknak, munkatársainknak és másoknak írt üzeneteink,

…általunk olvasott hírek,

…közösségi média felületen megadott tevékenységünk, munkakörünk,

…általunk keresett könyvek,

…általunk szerkesztett, vagy számunkra hozzáadott Google Dokumentumok,

…általunk olvasott blogok, szakmai cikkek, hírek

…megnézett videók alapján.

 

Tudja, merre járunk…

…kereséseink,

…böngészéseink,

…barátoknak, munkatársainknak és másoknak írt üzeneteink,

…Google Hangouts, vagy egyéb chateléseink segítségével,

…Google Maps és StreetView használatunk és útvonaltervezésünk alapján,

…Google Calendarba lementésre került repülőjegyünk vagy a szállásfoglalásunk információja alapján vagy éppen amiatt mert

…Waze-n autót, a Booking-on pedig szállást kerestünk.

 

Tudja kikkel beszélgetünk…

…G-mail levelezésünk,

…Google Hangouts chateléseinkkel,

…Youtube-hozzászólásainkból,

…megosztott képeinkből vagy

…Google Translate használata alapján,

de a példák során még a végtelenségig folytathatnánk.

 

Neked mekkora a digitális lábnyomod?

 

Szólj hozzá