2018. feb 28.

Influencer marketing Magyarországon

írta: andisipiczki
Influencer marketing Magyarországon

social-media-2314696_640.jpgA Vodafone és az NRC tavaly végzett egy kutatást az Y és a Z generáció között, ami a 16 és 37 év közöttiek közösségmédia-használati és online tartalomfogyasztási szokásait vizsgálta. A felmérésből kiderült, hogy ez a két korcsoport hetente átlagosan 22 órát internetezik. Leginkább vicces videókat, filmeket néznek. Alkalmazások közül a Facebook, Messenger, YouTube és az Instagram a legnépszerűbb. A kutatás másik alappilléréből világossá válik, hogy a fiatalok 89,3%-a a barátait és ismerőseit követi az interneten. Második helyen a személyesen nem ismert „hétköznapi” emberek vannak 54%-kal. Ők az influencerek.


De kik is ők?
Általános megfogalmazását tekintve az influencer marketing olyan marketing forma, amelyben a fókuszt a befolyásos emberekre helyezik, a megcélzott piac egésze helyett. Azonosítja azokat a személyeket, akik befolyást gyakorolnak a potenciális vevőkre, és a marketing tevékenységet köréjük szervezi. Az influencerek tág fogalomba véve olyan emberek, akik valaha megosztottak valamit az interneten másokkal. Lehet az egy kép vagy egy vélemény. Ilyen emberek lehetnek akár TV-ből ismert emberek, sportolók, zenészek, YouTuberek, színeszek vagy más közösségi hálón népszerű személyek. Közös tulajdonságuk, hogy saját látásmódjukkal, egyedi hangjukkal tömegek véleményét, gondolkodásmódját tudják alakítani. Közvetlenül a rajongótáborukhoz szólnak, akik rendkívül befogadóak az influencer véleményére.


Miről ismerhető fel egy influencer?
Nem minden influencer egyforma. Vannak akiknek nagyobb befolyása van mint a többieknek, ezért szükség lehet olyan mechanizmusra, mely segít rangsorolni őket, annak érdekében, hogy megkülönböztethessük a kulcsbefolyásolókat, a kevésbé hatékonyaktól.
Az influencereket három nagy csoportba és típusba soroljuk:
Véleményvezérek: nagy szerepet játszanak egy adott információáramlásban, egy-egy csoport véleménynek kialakításában.
Márkanagykövet: ők tulajdonképpen márkákat népszerűsítenek a saját csatornáikon.
Márka hírnök: egy adott cég reklámarca.
Típusait pedig a követők számának alapján határozzuk meg: A legkisebb rétegbe tartoznak a mikro influencerek akiket maximum tízezren követnek. Utánuk következik a makro réteg, ahol a követési szám 10 és 100 ezer között van. Végül de nem utolsó sorban a csúcsok csúcsai a mega influencerek akik több, mint 100 ezer követővel „rendelkeznek”.
A kutatásból az is kiderült, hogy a magyar fiatalok (10-15 éves korosztály) 92%-a, míg a 15 évnél idősebbek 83%-a követ véleményvezért.


Miért alkalmazzák őket cégek?
Egyféle bannerként használják őket a márkák, mert így talán hitelesebben tudják eladni a termékeiket a piacon. Minél több követője van egy influencernek annál több együttműködés/felkérést kapnak a cégektől amikért általában pénzt kapnak vagy a terméket megtarthatják.

Kik a legbefolyásosabbak?
Az egész világon Kim Kardashiant tartják számon a leghíresebbnek, de egy idei felmérés szerint Taylor Swift letaszította a trónról.
A StarNetwork kutatásából kiderült, hogy a Facebookon kívül a YouTube-on tartalmat gyártó fiatalok is eléggé felkapottak. Ilyen például Dancsó Péter, aki vicces videókat gyárt a felületre. A másik nagyon elterjedt téma a YouTube-on a „beauty vlogger” -kedés. Itt a lányok szépségtippeket, trükköket osztanak meg a nézőikkel. A legnépszerűbb beauty guru YouTuber lány idehaza Viszkok Fruzsina, aki az egyik sminkmárkával kooperálva már saját névvel fémjelzett neszesszert is a piacra dobott a kedvenc termékeivel.

Influencer monetizációs modell:
Mint azt mindenki tudja az influencer általában abból él, hogy a szponzor termékeket reklámozza, ám ezen felül számtalan formája van a pénzkeresési lehetőségnek. A YouTube a videósoknak fizet valamennyi összeget, ha megnézik a videókat, és sok videós csinál merchandisinget ami annyit tesz, hogy egy ismert ember a saját nevével fémjelzett cuccait árulja. Lehet az egy póló vagy akár egy telefontok is. Ezeken kívül lehet adakozni is különböző felületeken is a kedvenceinknek, bár ez Magyarországon még nem annyira elterjed

 

Jövőkép az influencer világban
Igazán biztosat szinte lehetetlenség jósolni, hiszen mindennap változik a piac. A találgatások szerint 2018.-ban tovább erősödik az influencer marketing és erősebbek lesznek a mikro influencerek valamint megjelennek a lokális influencerek is. A hosszútávú együttműködésekből rengeteg márka nagykövet születik és talán a piac konszolidálódik.

 

Forrás:
Farkas Dániel Influencerek a gyakorlatban című előadása a Budapesti Gazdasági Egyetemen (2017.11.30.)
https://hu.wikipedia.org/wiki/Influencer_marketing

Szólj hozzá

influencer