A blogokról mindent...
Gyakran emlegetjük a blogokat, hogy érdemes időt és energiát szánni ennek a megvalósítására és karbantartására, hiszen pozitív hatást érhetünk el vele, cégünk fejlődésével kapcsolatban. Na, de nézzük az alapoktól. Mi is az a blog pontosan? Hogyan válasszuk ki a cégünknek legmegfelelőbb témakört és milyen blogmotort használjunk?
Mi is az a blog pontosan?
A felhasználó véleményeinek publikálására szolgáló alkalmazás. Az írott szöveghez gyakran videóbejegyzések is társulnak, ebben az esetben videóblogról vagy podcastról beszélhetünk. Ide tartozik például a blog.hu, a blogger, a blogspot, vagy az olyan mikroplatformok, mint a Twitter.
A blog olyan alkalmazás, amely gyors és nyilvános publikációs lehetőséget biztosít a felhasználóknak, könnyen elérhető és használható kezelőfelülettel rendelkezik, leegyszerűsítve a felhasználók számára a tulajdonképpeni honlapkészítést. A blogok tartalommal való ellátását egy személy és csoport is végezheti, tartalmát tekintve pedig a célirányos tartalommal bíró vállalati oldaltól a sokszínű magánéleti tartalmakig bármilyen irányt felvehet.
A blogok tartalmi és formai megkötéssel nem rendelkeznek, azt általában a blogtulajdonos határozza meg. A blogok jellemzően nyilvános megjelenésük okán bármely internet felhasználó által elérhetőek. A blogok periodikusan új bejegyzéssel bővülnek, megjelenésüket tekintve a fordított időrendi sorrend jellemző rájuk. A blogok úgynevezett web 2.0-ás jellegét a bejegyzésekhez fűzhető hozzászólások, valamint a blogok köré szerveződő közösségek jelentik.
Ma már sokan jövedelem kiegészítésként is használják, akár teljes munkaidőben, szakmai bloggerként is. De ma már sok vállalkozásnál a marketingstratégia részévé is vált a blogírás.
Blogok típusai:
Podcast: a blog szerzője egy-egy személyes jellegű hangállományt tesz közzé.
Fotóblog: képek és rövid ismertetők közlését teszi lehetővé.
Videóblog: rövide, vlog. Podcasthoz hasonló, de videófelvételekkel működő blog.
Mikroblog: nagyon rövid, egyszerű tartalmak közzétételére.
Tartalma szerint a blog lehet,
személyes – a felhasználó saját életének jellemző mozzanatit mutatja be
tematikus – adott témára koncentráló blog, a szakmai jellegűtől személyesebb hangvételűig
elmékedő – filozofikus megközelítésű
haverblog – rövid terjedelmű, gyakori közzétételű, csak szűk, baráti kör olvassa
blogregény – a hozzászólók véleményei alapján folyamatosan alakul
hírblog – az adott témakörbe tartalmazó híreket dolgozza fel
közös blog – több szerkesztő által létrehozott és működtetett blog
politikai blog – hazánkban 2010-es választásokhoz kapcsolódva jelentek meg az ilyen típusú blogok. A szerzők leginkább a hírekre reflektálnak.
leírásblog – tippek, javaslatok. Ez lehet akár receptblog is.
vállalati blog – egy cég által üzemeltetett, belső vagy külső célcsoportot elérő, leginkább tudásmegosztó blog.
komplex blog – több szempontot összekapcsoló blog, ahol a publikáló személy azonos.
spamblog – egy másik weboldal támogatására létrehozott vlog, amely általában más célt nem szolgál.
Melyik blogmotort érdemes választani?
Hazánkban a két nagyobb blogszolgáltató, a blog.hu és a cafeblog.hu.
Hogy melyiken legyünk jelen, azt mindig a célcsoportunk és témánk alapján érdemes meghatározni. A motorokhoz ugyanis esetünkben sajtómegjelenések is csatlakoznak.
A cafeblog.hu oldalát a Nők Lapja Café és a Hír24 böngészi, így elsősorban napi tartalmakat, gasztro, divat és a celebek világát részesíti előnyben. A blog.hu, az Index.hu blogmotorja, így a híreket, információkat és társadalmi kérdéseket tartja terítéken.
Reméljük sikerült segítséget nyújtanunk abban, hogy milyen irányba indulj el a blogolásban és miként fogjál hozzá. Minél több olvasót kívánunk Neked!
Forrás: Klausz Melinda – A közösségi média nagykönyve- 4. fejezet, A social media típusai