2018. sze 05.

Mit beszélnek az Európai Kultúrális Fővárosokról az interneten?

írta: Klausz.Melinda
Mit beszélnek az Európai Kultúrális Fővárosokról az interneten?

letoltes_2_1.jpgFelgyorsult világunkban minden korábbinál fontosabb az internet nem felejt szállóige észben tartása. Amíg 1 perc alatt ma közel 100 órányi Youtube-videót töltenek fel a felhasználók, addig 510,000 kommentet, 293,000 státusz frissítést és 136,000 fényképet töltünk fel a Facebookra (Zephoria, 2018.), 3.5 billió Google keresést indítunk naponta(!), 1.2 trillió keresést pedig évente (smartinsights, 2018.). Ezeknek pedig egytől egyig ott marad a lenyomata, ami befolyásolja mások vélekedését és véleményét rólunk, cégünkről, városunkról, érdemes tehát tisztában lenni azzal, hogy mit beszélnek rólunk az emberek és mire keresnek rá velünk kapcsolatban.

 

Ehhez az egyik legjobb mérőszoftver az ingyenesen használható Google Trends szoftvere. Ezen keresztül megtudhatjuk, hogyan alakult a Google keresőkben a hotelünk, desztinációnk iránti kereslet, milyen kapcsolódó kulcsszavakra kerestek rá a felhasználók velünk kapcsolatban, sőt ezek a keresések milyen országokból vagy városokból érkeztek.

A Google Trends elemzőszoftvere 2004-ig visszamenőleg ingyenesen(!) mutatja meg a keresettségeket százalékos alapon, ahol a legkeresettebb időszakot tekinti 100%-nak és mindent ehhez viszonyítva mutat meg.

A diagramon látható, hogy Debrecen keresettsége kimagaslik a három város közül, melyet Győr és tőlük lemaradva Veszprém követ. A vizsgálat során a külföldi keresettségek miatt az ékezet nélküli verziókat is belevontuk a kutatásba, melyekkel kiegészítve sem változik a sorrend. Egyértelműen látszik, hogy szinte minden város esetében volt egy jelentős felfutási szakasz jellemzően 2009 környékén, amit követően azonban jelentősen megváltoztak a keresettségek meredekségei (így a keresettség növekedése lelassult).

hekfforras15.jpg

Kiemelkedő hírek

Veszprém esetében 2009. február 8-án a Cozma-gyilkosság esete megtriplázta a városra történő kereséseket, Debrecenben 2009. decemberében születtek kiugróan magas értékek az UEFA Ligának és a VSC-nek köszönhetően, melyet ugyan egy alacsonyabb keresettségű híridőszak követett, azonban úgy tűnik ebből kilábalt a város és 2017-től aktív hírmegjelenésekkel számolhat. Győr esetében jelentős kiugrás nem volt tapasztalható, ám stabilan tartja és folyamatosan növeli a keresettségét hazai és világszinten egyaránt.

 

Képkeresések

Sokat elmond a turisztikai és kultúrális szokásokról az, ha a képkeresésekre is ránézünk. Ugyanis utazás esetén fontos döntési szempont, hogy hogy néz ki az adott desztináció. A képkeresések kapcsán Veszprém esetében az Aréna és a kézilabda szerepel szinte végig az első 10 találatban, ugyanis a listában kulturális intézményként vagy látnivalóként csupán a 9. és 10. helyen szerepel a Hangvilla vagy a Petőfi Színház, míg hátrébb a Zoo és az Óváros tér jelenik meg. Külföldi keresésekben csak az MKB, kézilabda és a Veszprém Aréna köszön vissza.

Győr esetében jóval előrébb kerülnek a látnivalók, így az AUDI-t követően a városháza, belváros, színház, pláza, cinema city és további látnivalók találhatók a 10. keresési helyig. Külföldi keresésekben VIB, Árkád, Thermal, Aquapark található.

Debrecen esetében is fontos szerepe van a sportnak, így az első helyeken itt a stadion, a nagyerdő, azz FC szerepel, amit az University Debrecen, Aquapark, eladó lakás debercen, villamos, strand és eladó ház kulcsszavak követnek, ami minden szempontból bíztató a város turisztikai és lakhatási keresettsége kapcsán.

 A kutatáshoz kapcsolódó diagramok és lekérdezések itt megtekinthetők:

 

Youtube-keresések

A Google-ben történő keresés az Y- és Z-generáció számára már oldskool megoldás, ők elsősorban a Youtube-on keresztül keresnek. Ha látogatói utánpótlásban gondolkodunk, akkor az ő keresési trendjeiket is meg kell vizsgálnunk. Bár a keresés csak 2008-ig vezethető vissza, ez alapján is tudunk érdekes adatokkal szolgálni.

A Youtube-keresések trendjei 2008-ig visszamenőleg deríthetők fel. Ez alapján elmondhatjuk, hogy Veszprém keresettsége 2016. május 29-június 4. között ugrott meg jelentősen, ekkor volt ugyanis a BL-döntő, amelynek keretében az MKB Veszprém Kölnben a mérkőzött meg. A 2009-es Cozma-gyilkosság eseménye a Youtube-közegét is felkorbácsolta, ezt követően még erősebben volt érezhető a keresések csökkenése.

Debrecen esetében 2009. szeptemberében és 2012. májusában volt egy kiemelkedő érték, az előbbi a Liverpool FC - Debreceni VSC meccse, utóbbi az úszó EB okán, míg Győr esetében 2013. májusa hoz kiugró értékeket, ekkor ugyanis újra bajnok lett 30 év után a győri ETO.

Látható tehát, hogy a Youtube-keresésekben elsősorban a sportok kerülnek előtérbe. Nem is csoda, hiszen ezek az események vagy ezek részletei mindig felkerülnek a videómegosztó portálra.

Ha viszont a kapcsolódó keresési kifejezéseket is megnézzük egy-egy város kapcsán, a Youtube-esetében már megoszlik a kép és amíg Veszprémnél csak és kizárólag a sport jelenik meg, addig Győrnél már egyértelműen megjelenik a kultúra a PlayIt-tel valamint a K+F a Mobilissel, Debrecen esetében pedig egyértelműen a kultúra is helyet kap a keresésekben már az első találatok között megjelenő Timmy Trumpet, Tankcsapda, Szecsei, World is Mine keresőkifejezésekkel.

 

Hogy hogyan alakul egy város keresettsége és milyen kapcsolódó kulcsszavakra keresnek rá az emberek akár magyar, akár világviszonylatban, sok mindent elárul egy város turizmusáról, kultúrájáról és a trendekről, irányokról, amelyet érdemes követni - főleg akkor, ha folyamatosan ellenőrizzük ezeket nem csupán egy elemző szoftverrel.

 

 

 

 A kutatás teljes anyaga a Turizmus magazin 2018. szeptemberi számában olvasható!

 

Szólj hozzá