2019. feb 21.

7 pszichológiai tényező, ami ügyes marketingtrükk is egyben! - 2. rész

írta: K.Klarissza
7 pszichológiai tényező, ami ügyes marketingtrükk is egyben! - 2. rész

daydreaming-desk-hair-6384.jpgMi a közös a pszichológiában és a közösségi médiában?

Sokkal több, mint gondolnád! Hiszed vagy sem, nagyon sok tudományos oka van annak, hogy az emberek milyen tartalmakat szeretnek, mit osztanak meg, milyen posztok alá kommentelnek, mire kattintanak, és milyen tényezők hatására vásárolnak online.

Ahhoz, hogy megértsük ezeket a pszichológiai tényezőket, tudnunk kell, hogy a közösség hogyan gondolkozik a közösségi média felületeken. A cikk első része itt olvasható!

 

4. A kölcsönösség felhasználása az interakció növelése érdekében

A kölcsönösség koncepciója egyszerű: ha valaki valamit tesz érted, akkor természetesen Te is szeretnéd ezt viszonozni a másik félnek.

Ezt már valószínűleg mindannyian megtapasztaltuk.  Ha például egy barátod meghív az egyik bulijába, bizonyára úgy fogod érezni, hogy Neked is kötelességed visszahívni egy jövőbeli partiba, ahol Te vagy a házigazda. Ráadásul egy társadalmi kötelezettség kontextusában az emberek nagyobb valószínűséggel igent mondanak azoknak, akiknek tartoznak.

Tehát az érdekesség itt az, hogy a kölcsönösség használatának a kulcsa: először adj, és biztosítsd, hogy amit adsz, legyen személyreszabott és váratlan.

A közösségi média marketingesek számára az ingyenes hirdetés, ingyenes tartalom és váratlan erőforrások mind nagyszerű példái ennek. Sose tudhatod, hogy mit fog eredményezni egy ingyenes e-könyv, vagy tervezési minta.

5. A Baader-Meinhof jelenég

Ez a jelenség akkor fordul elő, amikor az a dolog, amit észrevettél, megtapasztaltál, vagy meséltek róla, hirtelen mindenhol felbukkan.

A Pacific Standard szerint a jelenséget két folyamat okozza. Az első a szelektív figyelem, ami akkor jelentkezik, amikor egy új szó, dolog vagy elképzelés hatására felkapod a fejed, aztán öntudatlanul szemmel tartod, és ennek eredményeképpen ez az új dolog meglepően gyakran rádtalál. A második a megerősítő elfogultság, ami megnyugtatólag hat rád, ugyanis minden egyes megfigyelés további bizonyítéka annak a benyomásnak, hogy ez a dolog egyik napról a másikra lett népszerű.

Marketingszemmel, ha valaki elkezdi észrevenni a márkádat, talán eljutnak a márka egy Facebook-bejegyzéséhez, vagy ellátogatnak a webhelyére, ami segíteni fog nekik abban, hogy mindenhol észrevegyék azt.

6. A színek és annak hatásai a közösségi média marketingre

A színeknek nagy jelentőségük van, mivel befolyásolják az emberek viselkedését, és azt is, hogy hogyan látják általuk az egyes márkákat.

A Color Impact of Marketing-ről szóló tanulmány szerint az emberek egymással vagy termékekkel kapcsolatos kezdeti interakciói már 90 másodpercen belül megjelennek. Ráadásul, az értékelések 62-90%-a kizárólag a színeken alapul!

Ami még érdekes, hogy bár bizonyos színek konkrét dolgokra utalnak és ezek 1 percen belül a tudomásunkra is jutnak, mégis, ezek az információk kevésbé a színvilág mögötti jelentést hordozzák magukban, sokkal inkább azt, hogy az alkalmazott színek vajon passzolnak-e azzal, amit az emberek gondolnak a márkádról.

Tehát egy nagy tanulság, hogy érdemes figyelembe venni a színeket a közösségi médiás platformjaidon, ugyanakkor viszont szükséges azon is elgondolkozni, hogy ez a szín hogyan lehet összhangban a márkáddal.

Néhány népszerű szín és jelentésük:

Sárga = optimizmus és ifjúság

Piros = sürgető érzés

Kék = bizalom és biztonság

Zöld = gazdagság és pihenés

Narancs = agresszív

Rózsaszín = romantikus

Fekete = erőteljes

Lila = nyugodt

7. Az 5 pszichológiai ok, amiért az emberek tartalmakat osztanak meg online

A New York Times nagyszerű tanulmányt készített az internetes megosztás pszichológiájáról.

Ennek során a megosztások öt elsődleges motivációját sorolták fel, de leginkább arra helyezték a hangsúlyt, hogy minden esetben van egy közös szál, ez pedig az, hogy az emberek motiváltak tartalmakat megosztani a kapcsolataikat alapul véve.

Íme, az öt legfontosabb motivációs ok:

Jobban akarták mások életét élni (94%)

Azt akarták, hogy a tartalom tükrözze az online személyazonosságukat (68%)

Fejlődő és fenntartható kapcsolatokat akartak (80%)

Megosztják, mert szeretik azt az érzést, hogy mások kommentelnek a tartalmaikhoz (81%)

Szeretnék elterjeszteni azt, amiben hisznek (84%)

 

Nálad melyik tényező működik a legjobban?

 

Forrás: https://blog.bufferapp.com/social-media-psychology-facts

Szólj hozzá