2019. már 25.

Hogyan mérhetjük online megjelenéseink sikerét?

írta: Csoma Dániel
Hogyan mérhetjük online megjelenéseink sikerét?

agenda-analysis-business-990818.jpgHa megkérdezik tőled, hogyan teljesítesz a közösségi médiában, mit válaszolsz? Hogyan döntöd el, hogy egy influencer vagy bármilyen más kampány eredményes volt-e? Itt most nem az új követők, kedvelések és megosztások számáról van szó, a sikeresség méréséhez KPI-ket (Key Performance Indicator) használunk, melyek különböző teljesítmények méréséhez alkalmazott mérőszámok.

Szigorúan véve a KPI is egy szám/mérték típus. Az üzlet számára értékes teljesítményt méri, valamint a célok elérésének eredményességét két időpont között. Lehet vele mérni számos dolgot, például az eléréseket, de további mutatókat is összeszedtünk a Hootsuite segítségével.

Elérés

Ebben az esetben azt mérjük, hogy hány embert érHET el posztunk a teljes közösségi hálón. Ez potenciális szám, csupán lehetőséget jelent, sosem a tényleges elérést!

 

Közönség számának növekedése

Valójában itt a növekedés mértékét nézzük meg, vagyis a hangsúly azon van, hogy milyen gyorsan növekedik az a szám a korábbi hónapokhoz képest. Egyszerűen elosztjuk az új követők számát az összes követő számával, majd megszorozzuk 100-al és megkapjuk a növekedési rátát.

Poszt elérés

Poszt elérésről akkor beszélünk, ha már meg is tekintették a bejegyzésed. Ennél a KPI-nél ajánlott kísérletezni azzal, hogy mikor és milyen tartalmat posztolsz. Itt az adott poszt eléréseinek számát osztjuk el a teljes követő számmal és szorozzuk be 100-al.  A Facebook 1-2 évvel ezelőtt "trükközött" is ezzel az adattal, mivel az elérésbe beleszámította azt is, akinek betöltődött a készülékén a tartalom, de NEM görgetett le a tartalomig...

Említések száma

Megtudhatod, hogy a konkurenciához képest hányan említették meg márkád, akár közvetlen (@apple) vagy közvetett módon (Apple). Összegyűjtjük, hogy hányszor említették a mi márkánkat egy adott időszakban, majd összeadjuk a konkurencia említéseinek számával. Végül pedig elosztjuk a saját említéseinket az összes említéssel és megszorozzuk 100-al.

Interakció ráta

Mérheted, hogy hányan kedvelik, osztják meg, kommentelik posztjaidat vagy éppen hányan kattintanak rá az összes követőd közül, szóval hányan tartják értékesnek a tartalmat, amit megosztottál. Ennek ismeretében tudni fogod, hogy milyen típusú tartalmakra van kereslet. Egy adott poszttal kapcsolatos interakciókat (kedvelés, komment, megosztás, rákattintás) add össze és oszd el az összes követőd számával, majd szorozd be 100-al!

Terjesztett tartalom bővülési rátája

Ez a mérőszám azt mutatja meg, hogy hányan osztották meg a tartalmadat, ahhoz képest, hogy hány embernek volt esélye látni azt a posztot. Elosztjuk a megosztások számát az elérések számával, majd szintén megszorozzuk 100-al és meg is kaptuk mérőszámunkat.

Konverziós ráta

Ez azt takarja, hogy azok közül, akik megtekintették bejegyzésed, hányan tették azt, amire kérted őket (azaz hányan töltötték le a felkínált tartalmat, hányan kattintottak a linkre, hányan iratkoztak fel a hírleveledre stb. stb.). Ha használsz egy „call-to-action” linket és a felhasználó teljesíti az „utasításod”(pl. feliratkozás, letöltés), sikerrel jártál. Ehhez először is kénytelen vagy egy „Cookie”-t elhelyezni a felhasználó gépén, hogy egyáltalán mérni tudd a konverziós adatokat (ehhez pedig kell egy GDPR biztos adatkezelési szabályzat is). Ha ez megvan, határozd meg a klikkeléseket és a konverziókat, majd az utóbbit oszd el az elsővel és szorozd be 100-al.

Lepattanási ráta

Rosszabbik esetben a felhasználó ráklikkel a linkre, de az oldalon már nem teljesíti a kérést, szóval lepattan. Ezt úgy tudod nyomon követni, hogy ha használod a Google Analytics programot a következőkre klikkelsz: „Acquisition”-> „All Traffic” -> „Channels” -> Bounce Rate. Minél alacsonyabb a ráta, annál valószínűbb, hogy a megfelelő közöséget céloztad meg.  

Cost-per-click (CPC)

Azt mutatja meg, hogy mennyit fizetsz klikkenként a közösségi médiában megjelent szponzorált tartalmakért. Erre a mérőszámra célszerű figyelni, hogy tudjuk befektetésünk hatékony-e vagy hiábavaló. Először is számold meg a reklámokra fordított kiadásaidat, majd az adott reklámra kattintókat és oszd el a kiadásokat a kattintások számával!

CPM

Ez az a pénz mennyiség, amit azért fizetsz, hogy 1000 ember képernyőjén megjelenjen a hirdetés. Ez többnyire csak arra jó, hogy összeszámold, mennyi lesz a végső kiadásaid száma és, hogy mennyi ember fogja látni a hirdetést. Csak oszd el a teljes kiadásaid számát a hatás rátával, vagyis azzal a számmal, ami jelzi, hogy hányszor jelent meg a poszt más képernyőjén. Ha ez megvan, szorozd meg 1000-el.

Komment konverziós ráta

Ez a posztonkénti kommentek és a követőid számának a hányadosa, vagyis azt mutatja meg, hogy az üzenet, amit közvetítesz mennyire generál beszélgetést. A Hootsuite Analytics segíthet meghatározni az összes beérkező komment számát és ezt a számot kell elosztani a követők számával, majd megszorozni 100-al.

Fogyasztó kielégítettségi mutató

Ezzel megtudhatod, hogy mennyire elégedettek a fogyasztók a termékeddel. Ezt a mutatót azonban csak a kutatás elvégzésével kaphatjuk meg. Egy kutatás keretein belül kérdezzük meg fogyasztóinkat, hogy 10-es skálán mennyire elégedettek termékünkkel vagy szolgáltatásunkkal! Az eredményeket adjuk össze és osszuk el a válaszadók számával! A kapott eredményt megszorozzuk 10-el és meg is kaptuk a viszonyszámunkat.

Te melyik mutatót fogod legelőször bevetni?

 

Szólj hozzá