2019. júl 01.

Az internet átveszi a hatalmat...

írta: Sáringer Viktória
Az internet átveszi a hatalmat...

internet_1.jpgSenkinek sem meglepő, hogy napjainkban az okostelefonoknak, laptopoknak, magának az internetnek egyre nagyobb szerepe van. Ez elmondható a mindennapi életünkre vonatkozva is, de az üzleti életben is megváltoztak a feltételek.

Az internet hatalmat ad a vásárlók kezébe, hogy minden eddiginél egyszerűbben és gyorsabban utánanézhessenek termékünknek, szolgáltatásunknak, cégünknek, értékeléseket olvassanak rólunk, sőt, konkurenciáinkkal is össze tudnak hasonlítani. Elmúltak azok az idők, hogy a vásárlók csak az eladók szavaira és saját tapasztalataikra hagyatkozzanak vásárlásnál – hiszen egy karnyújtásnyira, pár másodperc alatt több ezer oldalt tölthetnek be, ahol mások véleményét, mások termékeit láthatják.

A mobiltelefon napjainkban

Az emberek egyre több időt töltenek a digitalis világban: átlagosan több, mint 5 órát vagyunk online. Ennek 40%-át mobilon tesszük. Meghökkentő, de egy nap átlagosan 150 alkalommal nyúlunk a mobilunkhoz. Nem hiszed? Ha végiggondolod a napodat biztosan találsz olyat, ami rád is igaz: mobilos ébresztésre kelünk, reggel a telefonon olvassuk át a híreket, nézzük meg a menetrendet, játsszunk a munkába menet a metrón, tervezzük meg autóval az útvonalat, a térkép alkalmazásban keressük meg a legközelebbi éttermet, az interneten olvasunk utána az értékeléseknek… És a sor folytatódik tovább. Létezik egy alkalmazás, amely képes mérni, naponta hányszor nyúlunk telefonunkhoz: ez a Checky nevű applikáció, melyet mind android, mint ios rendszerrel futó telefonra letölthetünk, ha szívesen leellenőriznénk magunkat.

Vásárlási szokásainkat tekintve is változás figyelhető meg, egyre inkább számítógépen vagy okostelefonon vásárolunk: míg 2013-ban még csak 4% állította, hogy gyakran várásol ezen eszközök segítségével, ez a szám 2017-re 19%-ra ugrott.

Szinte mindannyiunknál mindig kéznél van a mobiltelefon. Nincs ez másképp akkor sem, ha betérünk egy üzletbe. Ha meglátunk egy eddig számunkra ismeretlen terméket vagy márkát, hajlamosak vagyunk egyből a telefonhoz kapni és rákeresni, értékeléseket olvasni, más üzletek árával összehasonlítani. A megkérdezettek 56%-a állította, hogy befolyásolta már vásárlását telefonjával talált információ.

YouTube

Mindenképpen szót kell ejtenünk a Youtube-ról, hiszen a Google után ez a világ második legnagyobb keresője. Nem is gondolnánk a Youtube-ra, mint keresőre, pedig ma már többen használják erre, mint a zenehallgatásra és szórakozásból történő videónézésre. Egy felmérés eredményeként kiderült, hogy a megkérdezett 25 év alattiak 83%-a úgy gondolja, hogy mindenről, amit megismernének, találnak egy Youtube-videót. Egy másik felmérés azt vizsgálta, hogy mi érdekelhette a mért időszak utolsó hat hónapjában a Youtube-on a vásárlókat. Az eredmények meglepőek:

27% Főzési tanácsok

25% Termékösszehasonlítás

21% Új termék beüzemelése

18% Javítás

17% Smink tanácsok

15% Tanulási tippek

11% Utazási tippek

 8% Divat trendek

 2% Jelzáloghitel kalkulációk

Ebből kiderül, hogy a legtöbb keresett tartalom az angol How to…?, magyar Hogyan…? kérdőszóval áll kapcsolatban. Következik, hogy az internet segítségét használva, az emberek szívesebben próbálják onnan megtalálni a megoldást problémáikra, minthogy szolgáltatást, terméket, személyes segítséget vegyenek igénybe. A videós tartalom fogyasztásának növekedése nagy ugrást mutat: míg 2013-ban 10%, 2017-ben már az internetezők 43%-a tette le a voksát a videók mellett.

69%-a az okostelefon felhasználóknak még feladatuk közben is aktív segítségként használják az internetet. Például ha főzés közben bizonytalan valaki, vagy elakad az autószerelés egy folyamata közben, rákeres az interneten, hogyan tovább, és jó eséllyel videót is meg fog nézni a probléma megoldásáról, az egyértelműség és a könyebb megértés végett.
Amennyiben lehetőségünk van, érdemes egy bemutatkozó Youtube-videót forgatnunk cégünk számára. Az emberek közelebb érzik magukhoz bármely terméket, szolgáltatást audiovizuális elemek segítségével. Lehet, hogy a mosógép bekötési útmutatót pont a mi elektronikai termékeket árusító csatornánkon tekinti majd meg valaki, így jó szájízzel emlékszik majd cégünkre és máskor is hozzánk fordul segítségért, termékekért.

Mit gondolsz, az internet valóban meghatározza vásárlási szokásainkat? Vajon képes felülírni korábbi tapasztalatainkat, márkahűségünket?

 

Forrás: Google Digital Workshop előadás, Veszprém, 2019. március

https://learndigital.withgoogle.com/digitalworkshop-hu

 

 

Szólj hozzá