2019. júl 02.

Szerzői jogszabályok – Te is érintett vagy?  

írta: Horváth.Szilveszter
Szerzői jogszabályok – Te is érintett vagy?   

 

17es_cikkelyindex.jpgBiztosan hallottál már a 17-es (korábban 13-as) cikkelyként emlegetett határozatról. Jobb, ha tisztában vagy a részletekkel, mert a későbbiekben kihatással lehet a közösségi média életedre és tevékenységedre.

Korábban a szerzői jog védett tulajdonosa értesítette a közösségi média felületet, ha illegálisan került ki a tulajdona, ezután pedig levették az adott tartalmat. A tulajdonos a jogát, az ellen az ember ellen érvényesíthette, aki feltöltötte a tartalmat, ilyen esetben a közösségi média platform védelmet élvezett, hiszen ő csak a felület volt ahová feltöltöttek.

A 17-es cikkely viszont kimondja, hogy a közösségi média felület is büntethető lesz ezután.

Egy példa: Feltöltesz egy példányt a legutóbbi Bosszúállok filmről a Youtube-ra. Ezután nem csak Téged vehet elő a Walt Disney Studio, hanem a Youtube-ot is.

Hogyan működhetnek ezután a közösségi média felületek?

Természetesen a felhasználók és a cégek felemelték a hangjukat ez ellen. Túl magas kockázattal bír egy startup vagy egy fejlődő cég számára az, hogy felelősségre vonhatják pénzügyileg egy olyan dologért, amihez nekik lényegében közük sincs.

Létezik viszont pár megoldás:

  • Az olyan nagy felületek, mint a Facebook, Youtube vagy a Twitter, előrefizetne a stúdióknak és művészeknek a jogvédett tartalmakért. Ez valószínűtlen.
  • Ott hagyják a piacot. Ez a legvalószínűtlenebb.
  • Készítenek egy szűrőt, ami érzékeli a jogvédett tartalmakat és bizonyítékot kér arra, hogy rendelkezünk a felhasználási jogokkal a feltöltés előtt. Ez inkább megvalósítható.

A nagy cégek valószínűleg már kiötlöttek valamit vagy legalább is meg van a forrásuk arra, hogy tegyenek ellene, de a cikkely hatása hatalmas, ha belegondolunk abba, hogy lényegében mindenki tartalmakat tölt fel az Internetre. 

A 3 évnél fiatalabb cégek, akiknek kevesebb, mint 5 millió különböző megtekintése van havonta és kevesebb, mint 10 millió dollár az éves bevételük, ők mentesülnek. Viszont a már bejáratott középvállalkozások, számára ez a verseny lehetetlen a nagyobb felületekkel szemben. Ezért is vannak a cikkely ellen.

Néhány kivételt engedélyez még az Európai Parlamant, mint például a GIF-ek, „mémek”, cikk kivonatok, amik szabadon oszthatóak. Illetve a startupok számára is megpróbálnak kedvezőbb feltételeket nyújtani.

Viszont ha a cégek szűrőket kezdenek el használni a tartalmakra, akkor elveszik az esélyt attól, hogy az emberek a saját tartalmukat osszák meg. Kiölik a kreativitást, bezárják a kapukat.

Téged hogy érint a 17-es cikkely? Van már ötleted?

Forrás: https://www.socialmediaexaminer.com/new-eu-copyright-directive-what-marketers-need-to-know/

 

 

Összegzés

Az Európai Unió Jogvédelmi szabályzata teljesen átfogja formálni a közösségi média használatot Európában és a teljes világra kihatással lesz. Április 15-én fogadták el a törvényt, a tagállamoknak pedig 2 évük van végrahajtani.

Nem kérdés, hogy globálisan elfog terjedni ez az egész. A cégek és a felhasználók egyelőre csak figyelik, hogy ez a népszerűtlen törvénynek mi lesz a következménye.

Rád hatással van? Írd meg nekünk, hogy befolyásolja a te munkásságod!

 

Forrás: https://www.socialmediaexaminer.com/new-eu-copyright-directive-what-marketers-need-to-know/

Szólj hozzá