Influencert keresel? Ezeket a szempontokat gondold át!
A WFA marketingtanulmánya segít nekünk eligazodni akkor, amikor influencert keresünk. Nézzük végig a legfontosabb szempontokat a megfelelő együttműködő partner kiválasztásához.
Jóhír és minőség mindenekfelett
A márkáknak fontos presztizsük megtartása, így alaposan meg kell gondolniuk, kikkel dolgoznak együtt. A minőségi tartalom és a megfelelő influencer kiválasztása kulcsfontosságú.
Cél meghatározása
Mindig elengedhetetlen, hogy legyen egy kitűzött üzleti célunk, melynek elérésére törekszünk és ezalól az influencer marketing sem kivétel. Egy 2018-as kutatásban így rangsorolták a célokat a megkérdezettek: első helyen a márka tudatosítása, ismertetése, másodikként az új (cél)közönség elérése és csak ezután jön az eladások növelése.
Azt gondolnánk, hogy az eladás az első, viszont ahhoz, hogy eladjunk, először fel kell építenünk a bizalmat és el kell jutnunk minél több emberhez, akik a célközönségünket képezik. Hiába van szuper termékünk, ha az emberek nem tudnak róla és nem bíznak benne.
Nézzük meg, mely tulajdonságok létfontosságúak a márkák számára!
A megkérdezett cégek 57%-a szerint az influencer hitelessége és renoméje a leglényegesebb szempont, ezt szorosan követi 50%-kal az influencer követőinek minősége. Nem mindegy, kivel reklámozunk! Nem elég, ha az influencert sokan követik, amikor az emberek nagyrészében negatív érzéseket kelt a személye. Ugyanilyen fontos a követőtábort is megvizsgálni: ha a 70 ezer követő nagyrésze álprofilokból, vásárolt követőkből áll, akkor az együttműködéshez fűzött reményeink nagy valószínűséggel nem fognak valóraválni.
Mi az influencer fő profilja?
Az influencert és a követőket olyan szempontból is vizsgáljuk meg, hogy termékünkhöz/szolgáltatásunkhoz relevánsak legyenek. Itt jönnek képbe, a témák, amikről az influencer beszél és ír. A legideálisabb, ha profilunkba vág az influencer fő témája. Ha például új gluténmentes termékünk bevezetését segítenénk influencer marketing segítségével, van lehetőségünk olyan bloggereket, instagrammereket választani, akik gluténmentes receptek megosztását jelölték ki fő iránynak közösségi oldalukon. Ennek köszönhetően a követőkről is feltételezhetjük, hogy több gluténérzékenyt érünk el, mintha egy sima ételblogra kerülnénk ki a bejegyzések.
Követőikkel őszinte influencerek
Az influencer legyen átlátható és jelezze egyértelműen, ha együttműködik egy céggel. Sajnos sok problémát okoznak azok a posztok, amikben nincs egyértelműen megjelölve, hogy szponzorált tartalom. Ettől függetlenül a tartalomnak valószínűleg eléggé reklám szaga lesz és a követők nem fognak örülni az eltitkolt fizetett hirdetésnek. Ezáltal az influencer veszít hitelességéből és a márkát is rossz fényben tüntetheti fel, arról nem beszélve, hogy a Gazdasági Versenyhivatal is büntet ilyen esetben. Kerüljük az olyan influencerekkel való munkát, akiknek személyisége vitatott, botrányba keveredtek illetve kössük ki szerződésben az elvárt megjelöléseket a fizetett posztoknál.
Az igazi kincs: az elérés
Meglepő, hogy a felmérésben csak 21% tartja a leglényesebbek közöttinek az elérések számát, amit egy influencer magáénak tudhat. Pedig nagyon fontos, hány emberhez jutunk el, főleg, ha termékünk népszerűsítése vagy brand építés a cél.
Az eléréshez tartozik, hogy posztonként hány embert ér el az influencer és az is, hogy az elérés milyen minőségű az egyes posztoknál. A megkérdezett cégek - sajnos jelenleg még a felmérés tanulságai szerint - meghatározóbbnak tartották azt, hogy hányan érik el a posztokat, minthogy ez az elérés milyen minőségű. Pedig a minőségnél van a kutya elásva: hiába jutunk el több ezer emberhez, ha közülük nagyon kis százalék érdeklődik kínálatunk iránt. Jobban megéri kevesebb embert elérni, ha ők mind célcsoportunkba tartoznak.
Szerződés
A megkérdezettek 70%-a köt csupán szerződést az influencerekkel - ez bizony nagy hiba! Főleg amiatt, mert már több kutatás is bizonyította, hogy az influencerek 40 %-a már vásárolt magának követőt, a kommentek között meglepően nagy, 82% a hamis hozzászólások aránya, s egy másik kutatásból az is kiderült, hogy az influencerek 15%-a - akik elfogadták az adott vállalattól a pénzt -, sosem készítették el a hirdetést, amiért fizettek nekik.
A szerződésben tisztázd le az időzítéseket is! Ha olyan terméket promótáltatnál, ami még nem jelent meg, ügyelj rá, hogy a számodra megfelelő időben kerüljön fel a tartalom és erről nyilatkozz írásban is, amit az influencer aláírásával elfogad.
KPI
Menj biztosra, hogy jól megértettétek-e egymást, eredményes kommunikáció és konkrét elvárások és mutatószámok meghatározása nélkül nem fog megvalósulni egyikőtök elvárása sem. Légy érthető, egyértelmű és ugyanezt várd el cserébe.
A kutatásban megkérdezettek 96%-a válaszolta azt, hogy az elért profilok száma és a megtekintés a legmérvadóbb. Második helyen, 80%-al az aktivitás állt lájkok és kommentek formájában. Habár dobogós, de az előzőektől jóval lemaradva, csupán 44%-ot ért el a létrehozott forgalom (általában honlapra irányítva). A direkt eladások, új követők szerzése pedig eltörpül a résztvevő cégek fontossági sorrendjében.
Mennyi az annyi?
Mindig fúrja az oldalunkat, hogy vajon mennyi pénzt kereshetnek az influencerek az egyes reklámokkal, amiket elvállalnak. Szinte kivétel nélkül szerződésbe van foglalva a titoktartás a pénzügyi részre vonatkozóan, így erről nem nagyon fognak nyilatkozni sem az influencerek, sem a márkák. Viszont, ha megtudnánk egy-egy pontos összeget, sem lennénk előrébb, ugyanis itt nincs egy pontos, meghatározott árkategória. Több százezer forintig terjedően alakulnak az árak - ez függ a cégtől, az influencer elvárásaitól, a pontos munkától (Csak egy kép? Videó? InstaSztori? Facebook poszt? Youtube videó?) és a követők számától is. Csupán a cégek 14%-a jelölte a meg leglényegesebbek között az influencernek kifizetendő összeg mértékét... A pénz tehát nem számít?
Minél több követő
Habár csak a cégek 11%-a tartja a elengedhetetlennek, hogy az influencer minél több követővel / feliratkozóval / rajongóval rendelkezzen, 61% számára fontosak a számok. Már korábban volt szó a minőségről, természetesen itt is elmondható, hogy a minőségi követőbázis számít, nem pedig a szám, amit a profilon látunk.
Te milyen szempontokat írnál még hozzá a listához?