El lehet titkolni az influencer együttműködéseket?
Így reklámoznak az influencerek...
A WFA kutatásában rámutat néhány érdekes részletre az influencer marketing kapcsán. Melyik közösségi média felületeken dolgoznak a márkák legszívesebben az influencerekkel? El lehet titkolni az együttműködéseket? Termékkel is ki lehet fizetni az influencereket? Az alábbiakban ezekre a kérdésekre is megtudhatjuk a választ!
Melyek azok a platformok, ahol a márkák rátalálnak az influencerekre?
Az Instagram erősen vezet - a megkérdezett cégek közül mindegyik használja az applikációt influencer marketing tevékenységhez. Második helyen áll a Facebook (85%) az influencer kollaborációk terén, míg harmadik a Youtube (67%) és meglepő módon majdnem a márkák fele (44%) használja a Snapchat-et marketing célok elérésére! A Twittert 33% használja, mindeközben a blogokat (pl. Tumblr, Wordpress) csupán 30%. A lista alján még megtalálható a WeChat (19%), Pinterest (19%), Line (7%), LinkedIn (4%) és a Facebook Messenger (4%).
Kötelező megjelölni az együttműködést?
Országonként eltérő a szabályozás, hogy kötelező-e nyilvánosan jelezni a követőknek, ha egy poszt szponzorált, vagyis amennyiben fizetett együttműködés jön létre. Az Egyesült Királyságban például nem csak azt kell megjelölniük az nfluencereknek, ha egy fizetett hirdetést tesznek közé (#ad), hanem az egyes termékeknél is jelezniük kell, hogy a márkáktól kapták őket (#gifted). Ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy a márka fizetett, hogy szerepeljen egy posztban, szimplán annyi is állhat a háttérben, hogy PR csomagként elküldték a terméküket, hátha beválik az influencernek és esetleg megemlíti őket. Magyarországon kötelező feltüntetni az együttműködéseket, ezzel kapcsolatban a Gazdasági Versenyhivatal egy összefoglalót is kiadott, amit érdemes megnézni ITT!
Mi a cégek álláspontja?
Az online kérdőívben megkérdezett cégek 59%-a arra kéri az influencereket, hogy egyértelműen jelöljék a szponzorációt. Mind az influencer, mind a márka részéről jó, ha előzetes megegyezés alapján, az irányelvek értelmében, tisztán, érthetően jelzik a fizetett reklámokat. Egyes cégek előre rendelkeznek az általuk preferált megoldásokkal, például megfelelő hashtaggel, amit használhat az influencer, egy előre megfogalmazott mondattal, ami írásban vagy szóban alkalmazható. Ezzel kapcsolatban érdemes megnézni minden ország szabályozását, mert Magyarországon például kötelező a "#Reklám”, a „#Hirdetés”, a „#Fizetett tartalom” vagy a "#Szponzorált tartalom” jelölés.
Termékkekkel is lehet fizetni?
A márkák nagyrésze egy előre egyeztetett összeget fizet az influencereknek posztonként. A második legnépszerűbb, majdnem holtversenyben lévő módszer, hogy ingyen terméket vagy szolgáltatást biztosítanak a posztokért cserébe. A márkák szempontjából ez utóbbi a legjobb és legköltséghatékonyabb megoldás, viszont az influencerek nézőpontjából az első opció a jobb.
Persze ez függ attól is, milyen termékről vagy szolgáltatásról van szó. Ha egy ingyen hétvégét eltölthetünk egy wellness szállodában cserébe egy pár InstaSztoriért, nem sokunk mondana nemet. Viszont fontos, hogy az influencerek is tudják az értéküket. Kezdőként az influencerek minden lehetőséget megragadnak - még akkor is, ha nem feltétlen jár jól velük és ezt sok cég ki is használja, de sajnos a másik oldalra is van példa, hogy reklamálnak, ha valamit nem kapnak meg... Ezzel kapcsolatban már több esetről is beszámoltunk.
Mindenkinek magának kell mérlegelnie, mi éri meg neki, de ne feledjük el: minden munkáért pénz jár. Az albérletünket nem fogjuk tudni termékekkel kifizetni. Az ebédünket sem. Az influencereknek is szemfülesnek kell lenniük és minden együttműködés előtt fontolóra venni, megéri-e neki a kooperáció.
Forrás: https://www.annons.se/system/files/wfa_influencermarketingsurvey_26.6.18.pdf