Követelőző influencerek... - Hol rontottuk el?
Egyre több olyan eset kerül napvilágra, ahol egy tizen-, huszonéves, magát influencernek nevező fiatal követelőzőleg lép fel egy céggel szemben.
Idén januárban Elle Darby szeretett volna ingyen megszállni egy hotelben, amelyre a The White Moose Cafe igencsak okosan vágott vissza pozitív ingyen PR-t szerezve a szállodának.
Szintén januárban adtunk hírt arról, hogy az influencereknek felelőssége is van és Magyarországon már a harmadik per zárult úgy, hogy kártérítést kellett fizetnie a véleményvezérnek.
Ezúttal két huszonéves srác egy magyar szállodát támadott meg és bíztatta arra a 55.100 és 77.100 számú Instagram követőtáborát, hogy negatív kommentjeikkel tegyék tönkre a szálloda Instagram oldalát és imázsát.
Az alapszituáció a következő volt: a két srác 2 másik társukkal egy szállodai szobát vettek ki a BalatonSound néhány napjára. A szálloda a korábbi évek tapasztalatának megfelelően már a foglaláskor tájékoztatta a vendégeket, hogy a fesztivál időtartama alatt is csak a szállóvendégek tartózkodhatnak a hotelben az értékek, a nyugalom és a pihenés lehetőségének megőrzése érdekében, ellenkező esetben a hotel szabályzata értelmében x Forint összegű díjat számítanak fel. A Házirend kinyomtatva is elérhető volt a szálloda szobájában, amit egyértelműen megtaláltak a srácok hiszen egyik videóban bemutatták azt, egy másikban pedig apró darabokra tépdelték.
A srácok 4 további társukat szerették volna felhívni állításuk szerint 1 órára a hotelszobájukba. Ahogyan azonban a legtöbb szálloda teltház esetén - sajnos ezt nem tudja biztosani, hiszen ha minden vendég további 4 vendéget hív fel az egyébként is teltházzal üzemelő épületbe, akkor könnyen nem felel meg a biztonsági előírásoknak sem, arról nem beszélve, hogy a többi szállóvendég pihenését is zavarhatja. Ezen kívül jellemzően majdnem minden szállodában vannak közösségi terei - itt jelen esetben egy mindenki, tehát nem szállóvendégek számára is nyitott kávézó és étterem - ahol mindenki tud a nem szállóvendég barátaival is találkozni. Egy egyszerű észérv is van a helyzetben: ha külső szállóvendéget felenged a recepciós, akkor később mi a garancia, hogy 1 órán belül valóban elhagyja a szobát és ott nem veszi igénybe a szálloda szolgáltatásait (például nem surran át a wellness részlegbe, nem alszik bent a szobában, nem oson le a szobaárat tartalmazó reggelire vagy vacsorára), miközben mindenki más fizet ezért.
A srácok arra hivatkozva, hogy mekkora összeget hagytak ott a szobáért a szálláshelyen, akarták felvinni társaikat a hotelszobába. Azonban az is tény, hogy korábbi fizetési összegtől függetlenül +4 lakóért fizetni kell - ez mindenhol így van.
Miután a szálloda elutasította kérésüket a fentiekre valamint a szobafoglalás során elfogadott házirendre hivatkozva, a srácok erőteljes támadásba lendültek Instagram csatornáikon és számtalan videós és kép alapú tartalmat osztottak meg, amelyben nem csupán a középső ujjukat mutatták fel a szálloda üzletpolitikája miatt vagy éppen összetépték a kinyomtatott házirendet, hanem követőiket többszöri alkalommal arra buzdították, hogy negatív kommenteket tegyenek a szálloda Instagram csatornáin található képek alá - nem is teljesen józanul. Sőt a kommentek számának alakulásáról a BalatonSoundról bejelentkezve is hírt adtak újabb hozzászólásokra buzdítva az embereket.
A követők vakbuzgóságának és khm, életkorának köszönhetően - a legtöbbjük ugyanis még általános iskolás vagy középiskolás - azonnal cselekedtek és közel 2.500 negatív kommenttel árasztották el a felületet. Mivel a rajongók többsége a kommentek során bejelölték a "felbújtokat", egyértelműen vissza lehetett keresni a tartalmakat.
Mivel az úszító tartalmak a 24 óráig elérhető Insta Story-ban jelentek meg, dokumentálni kellett a tartalmakat, ezért a képek és videók külső szoftver segítségével lementésre kerültek - különös tekintettel az Instagram szabályzatában létező Fair Dealing, azaz méltányos használat szabályzatra.
"A méltányos használat koncepciója figyelembe veszi, hogy a szerzői jog merev alkalmazása bizonyos esetekben méltánytalan lenne, túlságosan korlátozná a kreativitást, vagy megakadályozna másokat az eredeti alkotások létrehozásában, és ezzel sértené a közérdeket. Ezért a koncepció bizonyos körülmények között lehetővé teszi mások szerzői jogi védelem alatt álló alkotásainak engedély nélküli használatát. Általános példák: kritika, kommentár, híradás, oktatás, tudományos munka és kutatás."
A hotel a srácok trollhadjáratára válaszul a Facebook oldalán osztott meg egy üzenetet:
Kedves Kristóf és Ábel!
Nagyon köszönjük Nektek az ingyen marketinget és örülünk, hogy Instagram fotóitok tanúsága szerint jól éreztétek magatokat szállodánkban. Visszavárunk Titeket szeretettel, de sajnos a hotelben való tartózkodás, ahogyan egy fesztiválra való belépés sem ingyenes, függetlenül attól, hogy mennyit költötök a helyszínen.
Ha 4 főre történik a szállásfoglalás, akkor +2 főt nem tudunk ingyen fogadni, ahogy valószínűleg a Ti "influencer" kampányaitokban való szereplés sem ingyenes. Tesszük mindezt azért, hogy szállóvendégeink értékeit megvédjük, valamint a szállodabeli zsúfoltságot elkerüljük. Természetesen a szálloda mindenki számára nyitott részeiben - így éttermünkben és kávézónkban - szeretettel várjuk a nem szállóvendég barátaitokat is!
Mi most megkaptuk Tőletek az elérést, amit köszönünk és bízunk benne, hogy a követőitek is idővel rájönnek, hogy mint a Soundra való belépés, úgy a BalatonSoundtól egy karnyújtásnyira lévő 4 csillagos hotelben való megszállás sem ingyenes sajnos.
Ui: Szeretettel gratulálunk az ifjú szerelmespárnak! Őszintén örülünk, hogy ilyen remek jó hangulatú képeket készítettetek szállodánkban! És még egyszer köszönjük, hogy ilyen sok követőtök felé elvittétek szállodánk hírét!
A bejegyzésre 398 lájk és számtalan hozzászólás érkezett pár óra leforgása alatt.
A hozzászólások iránya kettő volt:
a, célcsoporba tartozó felnőttektől szállodát támogató,
b, a srácok követői rétegéből általános és középiskolások által a szállodát elítélő hozzászólások.
A hozzászólások között megjelentek az olyan kommentek is, akik korábban nem voltak még a szálloda vendégei, ők egyértelműen támogató jelleggel szóltak, üdvözölve azt a politikát, amelynek során a randalírozó tinédzsereket igyekszik kordában tartani a szálláshely.
S hogy hol van a marketingesek vagy a társadalom felelőssége?
Felnőtt egy olyan generáció, aki a jogait tökéletesen ismeri, de a szabályokról nem hogy tudomást sem akar venni, hanem hangosan követeli a dolgokat.
A marketingesek felelőssége ott van, hogy gyakran olyan fiatalokat - és nem fiatalokat - tartanak influencernek
- akik felelősségteljesen nem tudnak a társadalomban megjelenni. Jelen esetben a fiúk számtalan részeg videóban úszították a követőiket a trolltámadásra.
- akik nem képesek megérteni, hogy vannak szabályok, amiket be kell tartani. Jelen esetben a házirend, amiben külön felhívták a figyelmet a plusz személyek hotelben történő tartózkodásának szabályaira.
- akik az elkövetett hibákért nem vállalnak felelősséget, hanem még rátesznek egy lapáttal a dologra. Ugyanis második körben a követőiket további Instagram Stories üzenettel már a Facebook támadására vették rá.
- akik egyértelműen vak követőtáborral rendelkeznek és végrehajtják az influencer minden üzenetét. Persze ez a márkának nyilván jó, mert akkor ha a srácok x üdítőt isznak, y márkát hordanak vagy z telefonnal készítik a felvételeket (amiket oda is hashtagelnek a tartalmak mellé), akkor ilyen termékeket fogyasztanak majd a követőik. De komolyan a többségében általános iskolásokból és középiskolásokból álló közeg az elsődleges célcsoportja ezeknek a márkáknak?
Arról nem beszélve, hogy minden tizenéves tudja, hogy hogyan kell feltúrbózni egy követői, rajongói bázist. Ingyenes appok kínálják a lájkok, hozzászólások adás-vételét amit egyszerű tévénézés mellett végignyomkod a felhasználó kreditet gyűjtve, majd "levásárolhatja" ezeket, meg amúgy is fillérekért lehet bármit (nézőt, követőt, kommentet, hallgatottságot) venni a felületeken.
Az a marketinges, aki önmagában csak a számok alapján ítél, nem látja át a rendszer működését.
Hiszen a rajongószámon túl ott van az elköteleződés mutatója, a rajongóbázis összetétele, a trendek elemzése, a beszélnek róla mutató - hogy csak néhány konkrétabban mérhető számot említsünk. A rajongószámon túli influencer-mérésről egy korábbi blogbejegyzésünkben szintén lehet olvasni.
Te mit gondolsz erről az egészről és az influencerek szerepéről?
Ha további közösségi média híreket szeretnél kapni, iratkozz fel chatbotunkra ITT!
----------------------
A cikk írója Klausz Melinda, a kozossegi-media.com vezetője.
2006. óta foglalkozik céges közösségi média kommunikációval (igen-igen, az iwiw-en kezdte). 7 közösségi média különböző területeiről szóló szakkönyvet írt, cége a Magyar Marketing Szövetség négy KKV-Marketing Gyémánt díját, a Turizmus szakma 5 #TSMA (Tourism Social Media Awards) szakmai díját kapta meg. Cégeknek átfogó közösségi média kommunikációt végez, illetve posztgarduális képzések és tréningek oktatója.