2020. jan 07.

Mi is valódi ok az Instagram lájkok elrejtése mögött?

írta: R Judit
Mi is valódi ok az Instagram lájkok elrejtése mögött?

access-blur-close-up-colorful-238480.jpgAhogy már többször is írtunk róla, a közösségi média oldalak elsődleges „pénzneme” a lájk, aminek hamarosan búcsút inthetünk az Instagramon. A Facebook, amely az Instagram tulajdonosa is, bejelentette, hogy annak érdekében rejti el a kedveléseket a felhasználói bejegyzésekben, hogy csökkentse a zaklatást a népszerű közösségi alkalmazásban.

De a motiváció túlmutathat ezen. Létezik egy olyan hipotézis is, miszerint a kedvelés elrejtése növeli az emberek által bevitt hozzászólások számát. A több hozzászólás azt jelenti, hogy a felhasználók több időt töltenek az Instagramon, és ezáltal növelik a vállalat képességét, hogy több hirdetést jelenítsen meg. Az Instagram a Facebook jövőjének kritikus része. Ez a fiatalok körében az egyik legnépszerűbb alkalmazás, és havonta több, mint 1 milliárd felhasználóval rendelkezik. Ez magába foglalja a Stories funkció napi 500 millió felhasználóját, amelyet 2016-ban vezettek be, hogy versenyezhessenek a Snapchatből származó azonos nevű népszerű funkcióval. Az Instagram most az elemzők szerint több, mint 100 milliárd dollárt tesz ki, vagyis a Facebook teljes piaci értékének körülbelül egyötödét. Az Instagram nem kívánja kommentálni az újításokról szóló híreket.

Mióta a Facebook bejelentette, hogy kísérletezik a lájkok eltávolításával, Adam Mosseri, az Instagram vezetője ezt a lépést összekapcsolta a közösségi média platform zaklatás elleni erőfeszítésivel, hiszen az Instagram célja az, hogy „az emberek egy kicsit kevesebbet aggódjanak azért, hogy hány lájkot kapnak az oldalon és egy kicsit több időt töltsenek azokkal az emberekkel, akik fontosak számukra". Ez mind szép és valóban egy nagyon hasznos lépés véleményünk szerint, de valójában nem csak ez állhat a „szivecskék” eltüntetésének hátterében. A Facebook saját kutatása azonban azt sugallja, hogy ha a felhasználók nem látják a lájkok számát egy-egy bejegyzés alatt, az növelheti az elküldött üzenetek és kommentek számát. Az utóbbi években az Instagram egyre telítettebbé vált reklámokkal és influencerekkel, akiket a hirdetők fizetnek egyes termékek népszerűsítéséért. Ezzel egy időben egyre gyakoribbá vált az is, hogy az emberek visszamenőleg törlik azokat a képeket és bejegyzéseket, amik a többihez viszonyítva kevesebb lájkot vagy engagementet kaptak. A Facebook növekedésével az adatokkal foglalkozó tudományos csapat egy olyan hipotézist dolgozott ki, miszerint a lájkoktól való megszabadulás miatt a felhasználók kevésbé veszik észre, ha kevesebb figyelmet vonz egy poszt és így nem törlik őket, valamint több posztot generálnak.

A Facebook mindig is végzett kutatásokat a kedvelésekről, de a vállalat kifejezetten 2018-ban kezdett foglalkozni photo-of-woman-covering-her-face-3327126.jpgazzal a gondolattal, hogy megreformálják az Instagram mutatókat. A kísérlet az Instagram wellness projektjének részeként kezdődött, mielőtt Mosseri 2018 októberében átvette a közösségi hálózatot, viszont a mostani igazgató ezt prioritásként jelölte meg. A változások értelmében a felhasználók már nem tudják összehasonlítani az engagementjük számát másokéval, de értesítést kapnak minden egyes lájkról. Ezek az értesítések további katalizátorként szolgálhatnak ahhoz, hogy a felhasználókat motiválják a további gyakori posztolásra. Ezenkívül az Instagram-on lévő emberek hajlamosak utánozni közeli barátaik és családtagjaik viselkedését, így ha néhány felhasználó elkezdene gyakrabban eredeti tartalmat közzétenni, a vírushatás értelmében ezt még többen átvennék és még kreatívabbá válna az Instagramon megjelenő tartalom.

A külső szakértők egyetértenek azzal, hogy ennek a teóriának van alapja. Szerintük, ha a közösségi média oldal eltünteti a nyomást, hogy tökéletes tartalmat kell posztolni és látható a versengés az influencerek között, akkor mindenki szabadabban és kreatívabban kezd el tartalmat gyártani, valamint többször is fognak bejegyzést közzétenni. Habár ez az átlagos felhasználóknak jól jöhet, valószínűleg azt fogja generálni, hogy az ismert emberek valóban kevesebb lájkot szereznek. Kimutatott tény, hogy a legtöbben nemcsak azért kedvelnek posztokat a közösségi média oldalakon, mert tetszik nekik annak a tartalma, hanem mert látják, hogy az ismerőseik is kedvelték azt. Megszabadulni ettől a tömeg mentalitástól azt eredményezheti, hogy átalakul az influencer marketing, hiszen mivel nincs látható mérőszám a képek alatt, valószínűleg kevesebb fizetésre számíthatnak a szponzorált tartalomért.

Forrás: https://www.cnbc.com/2019/12/06/instagram-hiding-likes-could-increase-post-volume.html

Szólj hozzá

lájk influencer