2020. feb 03.

Milliókat kaszáló gyermek influencerek (Kidfluencerek)

írta: Sáringer Viktória
Milliókat kaszáló gyermek influencerek (Kidfluencerek)

kidfluencer.jpgRengeteg szülő oszt meg képeket és videókat gyermekéről online, a közösségi média oldalakon, de mostanra megnőtt a száma azoknak, akik ebből meg is tudnak élni. A cégek, akik támogatják és ösztönzik a fiatalkorú, sok esetben kisgyerek korú influencerek tartalmait, milliókat kaszálhatnak, miközben a gyermekvédelmi szabályozások még nincsenek felkészülve az új helyzetre.

Először is nézzünk meg egy esetet!

Jaqi Clements, a 9 éves influencer sztárok, Ava és Leah édesanyja nemrégiben értesült róla, hogy a lábbelikkel foglalkozó márka, a Crocs szívesen működne együtt az ikerlányokkal. Az anyuka megkérdezte gyermekeit, tudják-e, mi az a Crocs, de a lányok nem igazán voltak tisztában a dologgal. Arról pedig abszolút fogalmuk sem volt, hogy azzal, ha egy fotón ilyen lábbeliben pózolnak közösségi profiljukon, akkor akár több ezer dollárt is kereshetnek. Az édesanya szerint az egész folyamat egy jó szórakozás az ikreknek.

Milyen kérdéseket vet fel az eset?

Felmerülhetnek bennünk a következők: Ebben az esetben nem is minősül munkának, amit a lányok csinálnak, ha szórakoztatónak tartják a fotózást? Hiszen ők csak pózolnak a fotókon, a szülők végzik a további feladatokat, intézik az együttműködéseket, készítik a fotókat, szerkesztik, megosztják, ügyelnek a határidőkre, stb. Vagy esetleg egy menedzser segíti őket ezekben a feladatokban. Vajon etikus, ha egy szülő megél abból, hogy gyermekeiről oszt meg szponzorált fotókat, ahol adott helyen, módon és egy terméket megjelentetve pózolnak? Vajon biztonságban van-e gyermekünk, ha ily módon közzétesszük fotóit az interneten, hogy ország világ lássa? kidfluencer_3.jpg

Mielőtt folytatnánk a gondolatmenetet, nézzük meg közelebbről, mennyi pénzről is beszélünk. Kyle Hjelmeseth, a God and Beauty influencer marketinggel és menedzsmenttel foglalkozó ügynökség alapítója, aki az ikreket is menedzseli, azt állítja, az általános arány, miszerint „beárazzák” a posztokat, az 1$/10 követő bejegyzésenként. Persze az együttműködések nagyban függenek a résztvevő márkától is.

Kinek éri meg?

A közös munka nem csak az influencereknek (gyermekek esetében inkább szüleiknek) éri meg, hanem a márkáknak is. A Nielsen Catalina Solutions 2016-os esettanulmánya szerint, egy márka (Fortune 500) és egy influencerügynökség (TapInfluene) együttműködéséből 11-szer jobban térült meg a befektetés, mint amit a hagyományos reklámozás nyújtani tud.

kidfluencer_2.jpgAz influencer marketing milliókat spórolhat meg márkáknak a hagyományos hirdetési módszerekhez képest. A RhythmOne jelentése szerint 1 influencer marketingre költött dollár 11.69 dollár bevételt eredményez a márkák számára.

Hogyan működnek az együttműködések?

A gyerekek szülei, menedzserei direkt módon intézik a márkákkal az Instagramra fókuszáló fizetett reklámokat, mivel az Instagram felületén nincs lehetőség arra, hogy megtekintésekért, kedvelésekért vagy kattintásokért pénzt kapjanak. Ellentétben ezzel a Youtube-on van opció arra, hogy úgy állítsák be a feltöltött tartalmakat, hogy tartalmazzon reklámokat és amennyiben a Youtube csapata is családbarátnak állapítja meg a videót, szép összeget lehet keresni egy-egy népszerűbb videóval. Általánosságban 10 és 30 cent közötti összeg kapható 30 másodperces nézettség vagy kattintás nyomán, a teljes összeg pedig az alábbi módon oszlik meg a közösségi oldal és a tartalomgyártó között: 45%-ot kap a Youtube és 55%-ot a feltöltő. kidfluencer_4.jpg

Ez a gyerekek esetében azért nincs teljesen így, sok minden megváltozott a Youtube-on a legújabb szabályzás hatására, például a kiskorút tartalmazó videóknál nincs már lehetőség hozzászólás írására. A szabályok szigorítására szükség volt gyermekvédelmi szempontból, azonban még mindig nem tett elég lépést a Youtube, hogy teljesen biztonságossá tegye a felületet a fiatalkorú felhasználók és tartalomgyártók számára. Erre valószínűleg nem is fog sor kerülni, hiszen a Youtube direkt módon profitál olyan kiskorú tartalomkészítők videóiból is, akik talán még nem is elég idősek, hogy használni tudják, használhassák az oldalt. A Youtube, csakúgy, mint további közösségi média társai, nem ajánlott 13 éven aluliak számára, ennek ellenére rengeteg kisgyermeknek van saját csatornája már akár 5-6 éves korában is. Nyilván nem olyan bonyolult ezt a szabályt kijátszani, mert bárki képes beállítani olyan életkort, amilyen csak szeretne – ezzel megkerülve a felhasználási korhatárt és a korosztály szerinti korlátozásokat is, ugyanis a 18 év alatti felhasználóknak bizonyos videós tartalmakat nincs lehetőségük megnézni. Persze, ha a 10 éves azt állítja be, hogy már elmúlt 18, akkor a közösségi oldal nem nagyon tehet semmit védelme érdekében.

Nézzünk meg néhány példát!

Akinek van gyermeke vagy van a közvetlen környezetében gyerek, nagyon valószínű, hogy hallott már egy Ryan nevű kisfiúról, aki Youtube-csatornáján bontogat játékokat, amiket cégek küldenek neki, illetve olyan videók kerülnek fel róla, amin játszik. Ryan természetesen nem egyedi, rengeteg hozzá hasonló gyermeknek van szülők által kezelt csatornája, ahová hasonló témájú tartalmak kerülnek feltöltésre. Azt kérded, ki nézi ezeket a videókat? Hát a gyerekek. Sok szülő már az egészen kicsi gyermekében kezébe is telefont, tabletet ad, amin Youtube-videók sora fut, így lefoglalva étteremben, az orvosi rendelőben várakozva, de akár otthon is. Ezek a gyerekek akár többször is megnézik ugyanazt a videót, egymás után játsszák le őket, emiatt is lehetséges, hogy a 8 éves Ryan csatornájának 23,7 millió feliratkozója van és legnépszerűbb videói a következő nézettségi adatokkal rendelkeznek:

  1. 1,9 milliárd (!)
  2. 1 milliárd
  3. 351 millió
  4. 345 millió
  5. 273 millió
  6. 249 millió
  7. 248 millió
  8. 219 millió
  9. 185 millió
  10. 177 millió

Itt abba is hagyjuk a felsorolást, mert ezek az eredmények hihetetlenek! Ha kíváncsi vagy, mi az a videó, amit 1,9 milliárd alkalommal néztek meg, mutatjuk: https://www.youtube.com/watch?v=jjd-BeTX6U0&t

Hasonló játék központú gyermek csatornák sem maradnak olyan nagyon le Ryan elért nézettségeitől, például a Kids Smile TV csatornáján a legnépszerűbb videó 374 milliós megtekintésnél tart, a Kids Diana Show csatornán pedig az két legnépszerűbb videó is 760 millió nézőnél többet tudhat magáénak. Ezeken a csatornákon szinte kivétel nélkül olyan videókat láthatunk, ahol ajándékba kapott játékokat mutatnak be vagy ilyen játékkal játszanak a gyermekek és sok esetben nem csupán a termék, amit egy megjelenésért kap a család, hanem bőkezű pénzbeli juttatás is.

A cikk elején említett ikerpár, Ava és Leah Instagram oldala a @clemetstwins nevet viseli és 1,6 millió követője van. A bemutatkozás szerint a szülők kezelik a lányok Insta-oldalát, viszont a feltöltött tartalmakon sok esetben csak a lányok ketten vagy egyedül jelennek meg, szüleik nélkül. A lányok 9 évesek, ami jóval az Instagram korhatára (13) alatt van.

Profiljukat itt nézheted meg: https://www.instagram.com/clementstwins/

Mutatunk egy-két fotót oldalukról, amely reklámot tartalmaz:

1.png

Forrás: https://www.instagram.com/p/B68r1PgB751/

2.png

Forrás: https://www.instagram.com/p/B6rCIsdhjCU/

3.png

Forrás: https://www.instagram.com/p/B5WlSFmh570/

4.png

Forrás: https://www.instagram.com/p/B5TObLbhp-d/

5.png

Forrás: https://www.instagram.com/p/B4gZ9aKBi9c/

6.png

Forrás: https://www.instagram.com/p/B4IQmu4h9Po/

7.png

Forrás: https://www.instagram.com/p/B3e32vRBSrp/

Szólj hozzá

youtube gyerek gyerekek influencer Instagram kidfluencer