2020. ápr 27.

Így kerüld el a negativitást a közösségi oldalakon!

írta: Sáringer Viktória
Így kerüld el a negativitást a közösségi oldalakon!

negativ2.jpgMindenki másképp viseli az otthon töltött idő megnövekedését. Unatkozol, ezért felesleges dolgokat vásárolgatsz online? Ugyanaz a hirdetés üldöz napok óta, így inkább beadod a derekad és megveszed?

Irigykedve nézed, másoknak milyen könnyű dolga van az otthoni melóval, míg Te küszködsz? Folyton idegeskedsz és egyre jobban stresszelsz, mert mindenhol a koronavírus témája jön veled szembe?

Mondj nemet!

Légy határozott és helyezd saját magadat előtérbe! Törekedj arra, hogy minden nap elég időd jusson a pihenésre, legyenek internetmentes óráid és ne olvass el minden egyes cikket, ami megjelenik olyan témákban, amiktől rosszul érzed magad! Most különösen fontos, hogy távol tudj maradni a stressztől, feszültségtől.

Először is, ha úgy érzed folyton ömlik Rád a negativitás a közösségi felületekről és mindig vitákba keveredsz, akkor gondolkozz el azon, hogy lehet, hogy ez nem is véletlen. Hallottál már a szűrőbuborékról, Mike Godwinról és a reductio ad Hitlerumról? Előbbi nemrég egy interjúban került szóba, utóbbiakról pedig már írtunk a blogon, de most újra aktuálissá vált a téma, így összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat.

Szóval, mi is az a szűrőbuborék?

Ez befolyásolja a közösségi oldalakon a számunkra megjelenő tartalmakat. Vagyis, ha egy bizonyos hír, tartalom vagy videótéma iránt mutatunk ki érdeklődést, akkor olyan típusú tartalmakat fog megmutatni. Nézzünk egy példát! Folyamatosan a koronavírussal kapcsolatos híreket keresel? Akkor ebből az irányból fogsz sok-sok tartalmat kapni, míg a többi irány szépen lassan kikopik a hírfolyamodból. Ha a járvány kezdetén faltad az ehhez kapcsolódó híreket és minden egyes hírportál cikkét megnyitottad, akkor a Facebook még most is ezeket fogja ajánlgatni Neked, még akkor is, ha már eleged van az egészből.negativ.jpg

Tehát ha túl negatívnak találod a Hírfolyamodat, kövess ki pár oldalt, személyt, akik generálják a rossz hangulatodat és keress rá a korábbiakkal ellentétes tartalmakra, irányokra! Így kap esélyt a Hírfolyam arra, hogy más irányból is megmutathasson nekünk tartalmakat és kicsit eltérjünk a megszokottól.

Amit Mike Godwin-ról tudni érdemes

Az internetes viták kapcsán említhetjük Godwin 1990-ben tett megállapítását, amit Godwin-törvénynek vagy reductio ad Hitlerumnak nevezünk. Ez azt mondja ki, hogy „egy internetes vita terebélyesedésével annak az esélye, hogy valaki a nácikkal vagy Hitlerrel von valamilyen párhuzamot, közelít az egyhez”. A megállapítás nem mond semmit a nácikkal vagy Hitlerrel vont párhuzamok igazságtartalmáról, csupán a korrelációt állapítja meg, azaz azt, hogy minél hosszabb ideig tart egy vita, annál inkább előkerülnek ezek a témák. Hogyha környezetünk vitázik, akkor mi is vitába kezdünk – ráadásul olyan hangnemben, amilyen hangnemben a környezetünk beszél. Te is tapasztaltad már ezt? Az állapotfrissítésekben, hozzászólásokban található szavak, érzelmek átragadnak az ezt olvasó felhasználókra, akik ezt követően nagyobb eséllyel tesznek közzé hasonló hangulatú bejegyzéseket.

negativ3.jpgA saját érdekedben törekedj arra, hogy ne állj bele felesleges vitákba a közösségi média felületeken, sőt a negatív hozzászólások olvasgatását sem javasoljuk, mert könnyen elronthatják kedvedet! Ha már előre tudod, hogy egy cikk tele lesz számodra dühítő hozzászólásokkal, akkor jobban jársz, ha már alapból be sem lépsz a kommentszekcióba.

Üldöznek a hirdetések?

Veled is előfordult már, hogy megnéztél egy terméket, majd utána folyton szembejött veled hirdetés formájában? Hát, a remarketing elől nem egyszerű elmenekülni és sokszor rá is vesz minket, hogy végül vásároljunk.negativ4.jpg

Azonban amennyiben nem szeretnéd a terméket megvenni, vagy úgy érzed túlságosan nyomul az adott márka, tehetsz a nonstop megjelenő reklámok ellen a Facebookon. Ha nem szeretnél egy témát, hirdetést ilyen gyakran látni, akkor rejtsd el, álhír esetében pedig jelentsd a bejegyzést! A poszt jobb felső sarkában kattints a három pontra, ahol mindkét opciót megtalálod ismerőseid bejegyzésénél és hirdetés esetében is. Így kiszűrheted a túlzó marketingpróbálkozásokat, azon felhasználók bejegyzéseit, akiket bár nem szeretnél törölni ismerősi körödből, de mégsem látod szívesen a posztjait és az álhíreket, átveréseket is.

Ha érdekel a téma, a koronavírus kapcsán megjelenő álhírekről, hamis információkról korábban itt írtunk.

A hamis hírek terjedéséről, ezek felismerési lehetőségeiről szóló interjút pedig itt találod.

Források:

https://pestihirlap.hu/2020/04/01/klausz-melinda-legyenek-a-digitalis-vilagon-kivul-is-alternativaink/

https://kozossegi-media-mindenkinek.blog.hu/2017/11/26/ragados_a_hangulat_a_kozossegi_media_feluleteken

Szólj hozzá

hirdetés tipp tippek negativitás Facebook szűrőbuborék