Így kerüld el a negativitást a közösségi oldalakon!
Mindenki másképp viseli az otthon töltött idő megnövekedését. Unatkozol, ezért felesleges dolgokat vásárolgatsz online? Ugyanaz a hirdetés üldöz napok óta, így inkább beadod a derekad és megveszed?
Irigykedve nézed, másoknak milyen könnyű dolga van az otthoni melóval, míg Te küszködsz? Folyton idegeskedsz és egyre jobban stresszelsz, mert mindenhol a koronavírus témája jön veled szembe?
Mondj nemet!
Légy határozott és helyezd saját magadat előtérbe! Törekedj arra, hogy minden nap elég időd jusson a pihenésre, legyenek internetmentes óráid és ne olvass el minden egyes cikket, ami megjelenik olyan témákban, amiktől rosszul érzed magad! Most különösen fontos, hogy távol tudj maradni a stressztől, feszültségtől.
Először is, ha úgy érzed folyton ömlik Rád a negativitás a közösségi felületekről és mindig vitákba keveredsz, akkor gondolkozz el azon, hogy lehet, hogy ez nem is véletlen. Hallottál már a szűrőbuborékról, Mike Godwinról és a reductio ad Hitlerumról? Előbbi nemrég egy interjúban került szóba, utóbbiakról pedig már írtunk a blogon, de most újra aktuálissá vált a téma, így összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat.
Szóval, mi is az a szűrőbuborék?
Ez befolyásolja a közösségi oldalakon a számunkra megjelenő tartalmakat. Vagyis, ha egy bizonyos hír, tartalom vagy videótéma iránt mutatunk ki érdeklődést, akkor olyan típusú tartalmakat fog megmutatni. Nézzünk egy példát! Folyamatosan a koronavírussal kapcsolatos híreket keresel? Akkor ebből az irányból fogsz sok-sok tartalmat kapni, míg a többi irány szépen lassan kikopik a hírfolyamodból. Ha a járvány kezdetén faltad az ehhez kapcsolódó híreket és minden egyes hírportál cikkét megnyitottad, akkor a Facebook még most is ezeket fogja ajánlgatni Neked, még akkor is, ha már eleged van az egészből.
Tehát ha túl negatívnak találod a Hírfolyamodat, kövess ki pár oldalt, személyt, akik generálják a rossz hangulatodat és keress rá a korábbiakkal ellentétes tartalmakra, irányokra! Így kap esélyt a Hírfolyam arra, hogy más irányból is megmutathasson nekünk tartalmakat és kicsit eltérjünk a megszokottól.
Amit Mike Godwin-ról tudni érdemes
Az internetes viták kapcsán említhetjük Godwin 1990-ben tett megállapítását, amit Godwin-törvénynek vagy reductio ad Hitlerumnak nevezünk. Ez azt mondja ki, hogy „egy internetes vita terebélyesedésével annak az esélye, hogy valaki a nácikkal vagy Hitlerrel von valamilyen párhuzamot, közelít az egyhez”. A megállapítás nem mond semmit a nácikkal vagy Hitlerrel vont párhuzamok igazságtartalmáról, csupán a korrelációt állapítja meg, azaz azt, hogy minél hosszabb ideig tart egy vita, annál inkább előkerülnek ezek a témák. Hogyha környezetünk vitázik, akkor mi is vitába kezdünk – ráadásul olyan hangnemben, amilyen hangnemben a környezetünk beszél. Te is tapasztaltad már ezt? Az állapotfrissítésekben, hozzászólásokban található szavak, érzelmek átragadnak az ezt olvasó felhasználókra, akik ezt követően nagyobb eséllyel tesznek közzé hasonló hangulatú bejegyzéseket.
A saját érdekedben törekedj arra, hogy ne állj bele felesleges vitákba a közösségi média felületeken, sőt a negatív hozzászólások olvasgatását sem javasoljuk, mert könnyen elronthatják kedvedet! Ha már előre tudod, hogy egy cikk tele lesz számodra dühítő hozzászólásokkal, akkor jobban jársz, ha már alapból be sem lépsz a kommentszekcióba.
Üldöznek a hirdetések?
Veled is előfordult már, hogy megnéztél egy terméket, majd utána folyton szembejött veled hirdetés formájában? Hát, a remarketing elől nem egyszerű elmenekülni és sokszor rá is vesz minket, hogy végül vásároljunk.
Azonban amennyiben nem szeretnéd a terméket megvenni, vagy úgy érzed túlságosan nyomul az adott márka, tehetsz a nonstop megjelenő reklámok ellen a Facebookon. Ha nem szeretnél egy témát, hirdetést ilyen gyakran látni, akkor rejtsd el, álhír esetében pedig jelentsd a bejegyzést! A poszt jobb felső sarkában kattints a három pontra, ahol mindkét opciót megtalálod ismerőseid bejegyzésénél és hirdetés esetében is. Így kiszűrheted a túlzó marketingpróbálkozásokat, azon felhasználók bejegyzéseit, akiket bár nem szeretnél törölni ismerősi körödből, de mégsem látod szívesen a posztjait és az álhíreket, átveréseket is.
Ha érdekel a téma, a koronavírus kapcsán megjelenő álhírekről, hamis információkról korábban itt írtunk.
A hamis hírek terjedéséről, ezek felismerési lehetőségeiről szóló interjút pedig itt találod.
Források: