Újdonságok a közösségi médiában: Facebook Messenger Rooms
A koronavírus miatt egyre több újítással találkozhatunk a különböző közösségi média oldalakon. A fejlesztők egyre több olyan funkciót igyekeznek beépíteni a felületekbe, amik megkönnyítik a használatot, például otthoni munka és oktatás esetében. Cikkünkben most a Facebook újítását mutatjuk be, ez Messenger Rooms.
A Facebook célja mindig is az volt, hogy összekösse az embereket. Az utóbbi időben megnövekedett az igény a valós idejű, élő videók használatára, mivel a legtöbb találkozót így bonyolítjuk le. A Messenger-en folytatott videóhívások száma több, mint a duplájára nőtt, valamint a Facebook és Instagram élő videók nézettsége is jelentősen emelkedett márciusban. A Facebook ezért előrukkolt a Messenger Rooms-szal, aminek célja, hogy még jobb élményt nyújtson a felhasználóinak videóhívások közben. Nézzük csak meg, hogyan is működik!
(Képek forrása: Facebook)
Facebook-on és a Messenger-en is lehetőség van szobát (room) létrehozni és meghívni bárkit, hogy csatlakozzon – akkor is, ha valaki nincs regisztrálva a közösségi oldalon. A cég végső célja, hogy 50 fős hívást is le lehessen bonyolítani ezekben a szobákban, időkorlát nélkül. Ez munkahelyi meetingek esetében elég jól jön, nem igaz? Nem is kell csak a munkára gondolni: az újítás lehetővé teszi összejövetelek, ünnepségek tartását is. A szobák megoszthatók a hírfolyamban, csoportokban, sőt, eseményeknél is, így még több embert érhetünk el. Ha egy ismerősünk olyan szobát hoz létre, amely számunkra is nyitott, akkor az megjelenik nekünk a Facebook-on, és csatlakozhatunk hozzá. Ha létrehozunk egy szobát, kiválaszthatjuk, hogy kik láthatják és léphetnek be. El is távolíthatunk résztvevőket, valamint lezárhatjuk a szobát, ha egy bizonyos pont után már nem szeretnénk, hogy többen csatlakozzanak.
Nézzünk meg egy tényezőt, ami sokakat foglalkoztat mostanában a videóhívásokkal kapcsolatban: a biztonság. Milyen biztonsági intézkedések vannak beépítve a Messenger Rooms-ba és milyen lehetőségeink vannak? Értelemszerűen az a személy rendelkezik felügyelettel a szoba fölött, aki létrehozza azt. Ahogy már említettük, beállíthatja például, hogy kik láthatják a szobát és kik léphetnek be, illetve hogy milyen könnyen is lehet megtalálni a szobát, valamint megosztható-e annak linkje. Nézzük meg, hogy moderátorként milyen lehetőségeink vannak, hogy biztonságban tartsuk a szobát:
- A szoba lezárása: A szobák lezárhatók, ha a hívás elkezdődött. Ezután csak a csoport adminja léphet be a szobába, amennyiben az egy Facebook csoportban lett létrehozva.
- Résztvevő eltávolítása: A szoba létrehozója eltávolíthat bárkit a szobából, ebben az esetben a szoba automatikusan lezárul és csak a létrehozó nyithatja meg újra.
- A szoba elhagyása: Ha úgy érzed, hogy a szoba nem biztonságos számodra, bármikor kiléphetsz. Akkor is, ha a szoba le van zárva – ez csak a belépést akadályozza meg, de bármikor elhagyható a zárt szoba is.
- Jelentés: Egy szoba jelenthető, illetve visszajelzés készíthető róla, ha úgy érezzük, hogy az megsértette az alapvető irányelveket. Ezekben nem szerepel videó- vagy hangfelvétel a szobáról, mivel ezeket a Facebook nem rögzíti.
- Tiltás: Ha egy felhasználót letiltunk Facebook-on, akkor nem csatlakozhat olyan szobához, amiben mi is benne vagyunk, illetve fordítva, mi sem léphetünk be az övébe.
Fontos kiemelni, hogy a szobák olyan résztvevői, akikkel nem állunk kapcsolatban Facebook-on, azután sem tudnak meg rólunk több információt, hogy egy beszélgetésbe kerülünk. Továbbra is csak azok az adatok maradnak láthatók rólunk, amik egyébként is elérhetők a profilunkon. Ha olyan résztvevő csatlakozik a szobához, aki nem Facebook-felhasználó, csak egy bizonyos információt kell megadnia: a nevét, amit a többiek is láthatnak. A platform nagy hangsúlyt fektetett arra is, hogy a szobák minél nehezebben feltörhetők legyenek a hackerek számára. A szobák linkjei például teljesen véletlenszerű karakterek sorozatából állnak, hogy nehezen kitalálhatók legyenek. Egy másik fontos tényező, különösen marketing szempontból, hogy a szobák hang- és videóanyagai nem szolgáltatnak információt a hirdetésekhez, sőt, itt nem is jelennek meg hirdetések. Azon résztvevők esetében, akik nem Facebook-felhasználók pedig csak olyan adatokat gyűjt a platform, mint például hogy milyen eszközről csatlakoztak a szobába, valamint milyen böngészőt használnak – ezeket pedig később a felhasználói élmény javítására használják fel.
Az új funkciót Mark Zuckerberg is bemutatta, az alábbi videóban:
A megnövekedett internethasználat és főleg az egyre gyakrabban igénybe vett videó- és hanghívások miatt kiemelten fontos, hogy kellő figyelmet fordítsunk a biztonságunkra. Korábbi cikkeinkben már hoztunk tippeket a hatékony otthoni munkavégzéshez, valamint szintén a távmunkához kapcsolódóan a videóhívásokhoz is. Más alkalmazások esetében is foglalkoztunk már a videókonferenciák biztonságával, a ZOOM körül kirobbant bizalmatlanság kapcsán. Olvasd el ezen cikkeinket is a témában, hogy felkészült lehess a videóhívásokkal kapcsolatban – elvégre adataink védelme mindannyiunk számára fontos!
Források: https://about.fb.com/news/2020/04/introducing-messenger-rooms/
https://about.fb.com/news/2020/04/privacy-matters-messenger-rooms/