2020. máj 20.

Több embert érünk el koronavírus idején a közösségi média felületeken?

írta: petrapenovac
Több embert érünk el koronavírus idején a közösségi média felületeken?

pexels-photo-3183150.jpegAz elmúlt hetekben, hónapokban egészen sok elemzés született, amelyek a koronavírus közösségi média marketingre és kommunikációra gyakorolt hatását vizsgálják. Mind a márkák és vállalkozások, mind pedig a felhasználók és a vásárlók szempontjából fontos ezeket az adatokat ismerni és a helyén kezelni, hiszen ez az időszak mindenki számára megterhelő és mindnyájan szeretnék a lehető legkevesebb kárt elszenvedni. A koronavírus-járvány a hagyományos média mellett a közösségi média felületeken folytatott marketingtevékenységeket is befolyásolja. Korábban már írtunk arról, hogy az ideális posztolási idő, illetve a különböző ágazatokhoz kapcsolódó közösségi média aktivitás hogyan alakult át, most azonban szeretnénk ennél mélyebben is foglalkozni a témával, méghozzá az organikus bejegyzések terén.

A Facebook esetében azt láhatjuk, hogy a globális átlagot tekintve egy mérsékelt csökkenés figyelhető meg a bejegyzésekhez fűződő aktivitás terén 2019 márciusát és 2020 márciusát összevetve. Ettől az átlagtól persze vannak eltérések, mindkét irányba. Kínában például pozitívan változott ez az arány, valamint Afrika néhány államában is. A másik oldalon pedig persze akadtak országok, ahol az átlagosnál is nagyobb visszaesés figyelhető meg. Ilyen például Dél-Amerika szinte egésze, Dél-Korea, Új-Zéland, Svédország és Hollandia.

ke_pernyo_foto_2020-05-08_15_22_15.png

(Kép forrása: Socialbakers)

Az Instagram tekintetében lényegesen pozitívabbak az adatok, a korábban említett időszakokat összehasonlítva. Itt már nem tapasztalhatók olyan hatalmas visszaesések, mivel a nagy átlag azt mutatja, hogy ha vissza is esett az aktivitás, akkor sem drasztikusan, illetve jóval kevesebb az olyan ország, ahol kiugróan negatív értékeket láthatunk. Ahol tavalyhoz képest javult az Instagram bejegyzések teljesítménye, az többek között Japán, India és Argentína. Az Egyesült Államokban, Ausztráliában, az Egyesült Királyságban és Magyarországon pedig az átlaghoz képest is rosszabbul alakult az aktivitás.

ke_pernyo_foto_2020-05-08_15_29_52.png

(Kép forrása: Socialbakers) 

A koronavírussal kapcsolatos bejegyzésekhez fűződő aktivitás február végén kezdett lassan növekedni, majd márciusban többször is megugrott, mind Facebook-on, mind pedig Instagram-on, szinte megegyező dinamikával. A csúcspontot a vizsgált időszakban március 16-17. jelentette – több ország is ekkor zárta le a határait, valamint például New York-ban is ekkor rendelték el a komolyabb intézkedéseket. A koronavírust említő bejegyzések egyébként nagyobb számban jelentek meg Facebook-on. Ennek hátterében valószínűleg az áll, hogy a két platform közül ez az, amelyiket tájékozódásra és információszerzésre használják az emberek. Az Instagram szerepe pedig inkább az, hogy ide el lehessen vonulni a hírek és az események elől.

Szintén érdekes adatok tudhatók meg arról is, hogy a felhasználók miként reagálnak a koronavírussal kapcsolatos bejegyzésekre, akár más témájú tartalmakkal összevetve. Ezt igazán Facebook-on lehet elemezni, hiszen itt többféle reakció is adható a posztokra. Az „Imádom” reakció használata egészen március utolsó harmadáig jóval meghatározóbb volt a koronavírustól eltérő témájú bejegyzések esetében. A hónap utolsó hetében azonban a vírussal kapcsolatos posztok elkezdtek felzárkózni a reakciók terén. A témához kapcsolódó tartalmakra adott reakciók közül az „Imádom” messze kiemelkedik, ami azt mutatja, hogy a felhasználók nagyon pozitívan értékelik a cégek járványhelyzethez kapcsolódó kommunikációját.

ke_pernyo_foto_2020-05-08_16_14_03.png

(Kép forrása: Socialbakers)

És milyen koronavírusról szóló tartalmak is teljesítettek igazán jól a vizsgált időszakban? Elsősorban azok, amelyek vagy arról szóltak, hogy az adott cég hogyan küzd a járvány ellen, vagy arról, hogy miként segítenek azokon az alkalmazottakon, akiket közvetlenül érint a vírus valamilyen módon. Ezek alatt általában azt kell érteni, hogy az adott vállalat átalakítja a termelését és célzottan a vírus ellen használható termékek előállításába kezd, esetleg adományt ajánl fel olyanok számára, akik elvesztették a munkájukat, vagy éppen olyan foglalkozást űznek, amellyel segítenek másokon, de saját egészségüket kockáztatva.

Ágazatokat tekintve a légitársaságok és a légiforgalomhoz kapcsolódó cégek voltak a legaktívabbak a koronavírussal kapcsolatos bejegyzések terén, ezek a vállalatok tették közzé a legtöbb tartalmat a témában márciusban. Őket követte a pénzügy, a telekommunikáció és a szerencsejáték. Ezek Facebook-on és Instagram-on egyaránt a legtöbb bejegyzést osztották meg. A kapott interakciók viszonylatában szintén a légiforgalommal foglalkozó oldalak álltak az élen. 

Az adatok azt is megmutatják, hogy a cégek közösségi média oldalainak követői a vírus kirobbanása óta több időt töltenek online. Ez persze nem meglepő, hiszen a legtöbben otthonról dolgoznak, otthon hallgatják az iskolai órákat, de még a legtöbb szórakozási lehetőség is a digitális térben valósul meg. Ez persze nem jelenti azt, hogy ilyenkor folyamatosan online vannak az emberek, de szinte elkerülhetetlen, hogy gyakrabban nézzenek rá a Facebook-ra, Instagram-ra, mintha ténylegesen a munkahelyen vagy az iskolában lennének. A legnépszerűbb időszak továbbra is este 8 óra körül van, ekkor használják legtöbben a közösségi felületeket.

A bejegyzések terén egy kicsit könnyedebb téma a cégek körében legnépszerűbb hashtag-ek sora a koronavírus alatt. A lista első hat helyezettje ugyanaz volt Facebook-on és Instagram-on is:

  • #Coronavirus
  • #Covid19
  • #Covid_19
  • #corona
  • #staysafe (Vigyázz magadra)
  • #covid

A népszerű hashtag-ek között sok felhívás is szerepelt, a korábban említett #staysafe mellett a #stayhome (Maradj otthon) és a #stayhealthy (Maradj egészséges). Ezek mellett pedig egyszerű szavak is felkapottá váltak, mint például #health (egészség) és #virus. 

Láthatjuk tehát, hogy rengeteg adat áll rendelkezésre a koronavírus közösségi médiára gyakorolt hatása kapcsán. Az általunk elemzett jelentés bár csak a márciusi időszakra vetítve vizsgálta a változásokat, általános tendenciákat már ezekből is lehet számítani. Az, hogy a koronavírus témája március elején vált igazán felkapottá a cégek körében azt jelzi, hogy azért kellett egy kis idő, ameddig a vállalkozások átalakították a kommunikációjukat az új helyzetnek megfelelően. Az új szituáció új online szokásokat is generált, ezért a cégek és a vásárlók, felhasználók magatartása is megváltozott. Természetesen mindannyiunknak idő kell az alkalmazkodáshoz, így később érdemes lesz hosszabb időszakra vetítve is vizsgálatot végezni.

Forrás: https://www.socialbakers.com/website/storage/2020/04/Socialbakers-COVID-19-Impact-Report.pdf

Szólj hozzá

statisztika poszt kommunikáció facebook változás bejegyzés elemzés bejegyzések elérés posztok hashtag instagram Facebook Instagram organikus elérés koronavírus KORONAVÍRUS