2023. aug 02.

A közösségi média posztolási és hírfogyasztási trendjei 2023-ban

írta: K.Klarissza
A közösségi média posztolási és hírfogyasztási trendjei 2023-ban

cover_8.pngA Reuters Intézet közzétette éves áttekintési statisztikáját a hírfogyasztási trendekről, amelyek sok tekintetben tükrözik az általános online használati szokásokat. A jelentés érdekes megfigyeléseket tartalmaz mindazok számára, akik vállalkozóként napi szinten használják a közösségi médiát.

A jelentés, amelyet a YouGov-val közösen készítettek, közel 100 000 internetező válaszait tartalmazza 52 országból és részletes elemzést mutat a hírekkel való foglalkozás trendjeiről. 

A teljes jelentés 160 oldalas, így ebben a cikkben kizárólag csak néhány kiemelkedő eredményre összpontosítunk.

Először is, az adatok azt mutatják, hogy a közösségi média általánosságban preferált hírforrássá vált, megelőzve a hírgyűjtő webhelyek és alkalmazások használatát.

1_20.pngAhogy az alábbi táblázatból is jól látható, ez különösen hangsúlyos a fiatalabb felhasználói csoportokban. A 24 év alattiak (ebben az esetben az Egyesült Királyságban) sokkal inkább támaszkodnak a közösségi média platformokra a hírtartalom megszerzéséhez, mintsem, hogy közvetlenül a hírportálok weboldalait látogatnák meg.

Az adatok azt is mutatják, hogy ez a viselkedés jelentős mértékben változik régiók szerint. Az ázsiai, latin-amerikai és afrikai felhasználók például inkább támaszkodnak a közösségi média alkalmazásokra, míg az ázsiai-csendes-óceáni piacok hírösszegző webhelyekhez, mint például a Yahoo-hoz fordulnak a naprakész információkért.

Az adatok érdekes betekintést nyújtanak az átalakuló közösségi média használati szokásokról is, ideértve a fiatalabb felhasználók közösségi média iránti figyelmének időbeli változását.

2_16.pngA Facebook és az Instagram népszerűsége csökken, míg a TikTok és a WhatsApp népszerűsége fokozatosan nő. A Snapchat és a Twitter használata viszonylag stabil maradt. 

A TikTok növekvő befolyása jól dokumentált, míg a WhatsApp népszerűsége tükrözi a nyilvános megosztástól való általános elmozdulást, a felhasználók ugyanis most sokkal inkább hajlamosak a tartalmakat kisebb, privát csoportokban megosztani, ahelyett, hogy kitennék magukat a fő közösségi csatornák nagy nyilvánossága elé.

Ugyanezt a trendet tükrözi az alábbi táblázat is.

3_2_2.png

A felhasználók nem akarnak már annyi saját gondolatot és véleményt megosztani, mint régen, aggodalom, esetleges megosztottság és az internet állandó „nyoma” miatt. 

Ez különösen arra ösztönözte a Meta-t, hogy sokkal nagyobb hangsúlyt fektessen a chatelésre, míg a Twitter is új módszerekkel kísérletezik a felhasználók bevonása érdekében, javítva a megosztási élményt. A Meta belső adatai ugyanezt mutatják, hogy kevesebb ember posztol Facebookon és Instagramon, mint korábban, és ez a trend valószínűleg több embert ösztönöz a chatalkalmazások használatára, a WhatsApp növelt adatvédelme pedig további biztosítékot nyújt ehhez.

Érdemes megjegyezni, hogy mind a Facebook, mind az IG továbbra is nagyon népszerűek összességében, tehát nem úgy tűnik, mintha kihalnának a kapcsolatteremtés fontos hajtóerejeként. Azonban a trendek rámutatnak a TikTok növekvő befolyására, amely az utóbbi időszakban kulcsfontosságú szórakozási forrássá vált. 

Ez talán tükrözi a Dunbar-szám elméletét is, amely szerint az emberek legfeljebb 150 emberrel tudnak valóban jelentős kapcsolatot tartani, bármennyire is próbálkozunk. Ezért nincs igazán szükség arra, hogy mindenkinek közvetítsünk, vagy hogy százakat kövessünk, mert legtöbbünknek csak a kisebb csoportokkal van igazán kapcsolata.

4_9.pngA közösségi média korai vonzereje az volt, hogy mindannyiunknak lehet egy saját menő csatornája, de úgy tűnik, hogy idővel egyre inkább tudatában vagyunk az ezzel járó hátrányoknak és egyre kevésbé érdeklődünk iránta.

A hírfogyasztást illetően konkrétan a Facebook marad a fő hajtóerő a közösségi média platformok között, bár az utóbbi években ez is jelentős csökkenést mutatott.

A jelentés szerint:

"A Facebook továbbra is a vezető hírplatform (12 országban átlagosan) 28%-kal, de 14 ponttal alacsonyabb, mint a 2016-os csúcsán volt (42%). A Facebook már hosszabb ideje elhatárolódik a hírektől, csökkentve az emberek hírcikkekkel kapcsolatos láthatóságát a hírfolyamukban (a cég legújabb adatai szerint 3% 2023. márciusára vonatkozóan). A YouTube tiszteletben tartja a Facebook helyét, 10 országban az első helyen áll (a Facebook 11 országban), és erősödött a videoalapú hálózatok irányába mutató elmozdulása.”

Általánosságban a videó nagyobb elkötelezettséget generál, ezért nem meglepő, hogy mind a YouTube, mind a TikTok növekszik - bár ez további aggodalmakat is felvet azzal kapcsolatban, hogy a kínai kormánynak milyen befolyása lehet a TikTok működésére.

A jelentés azt is megjegyzi, hogy a Twitter használata erős maradt Elon Musk hatalomátvétele óta, a Twitter felhasználók pedig aktívabban vesznek részt a hírbeszélgetésekben.

"A Twitter felhasználói nagyobb valószínűséggel figyelnek olyan hírtémákra, mint a politika és az üzleti hírek, mint más platformok felhasználói. A TikTok, az Instagram és a Facebook felhasználói hajlamosabbak az inkább szórakoztató bejegyzések iránt érdeklődni. Ez mindig is fontos szempont volt a Twitter számára. Bár kevesebb felhasználóval rendelkezhet összességében, ugyanakkor azok, akik aktívan részt vesznek a tweetekben, általában jobban képben vannak a legfrissebb információkkal és nagyobb valószínűséggel osztják meg gondolataikat és véleményeiket. Ezért a Twitter hatása valójában nagyobb, mint azt a nyers adatok alapján gondolnánk.

Céged számára melyik platform adatai a legrelevánsabbak?

collage012345.pngHa szeretnéd közelebbről is megismerni a cikkben említett közösségi felületeket és a bennük rejlő marketing lehetőséget, nézz körül workshop-jaink között! KLIKK IDE!

Forrás: https://www.socialmediatoday.com/news/new-report-social-media-posting-news-consumption-trends-2023/653054/

 

Szólj hozzá

felhasználók jelentés változás adatok fogyasztói magatartás korosztály korcsoport felhasználói szokások Facebook YouTube WhatsApp posztolás Instagram Snapchat TikTok közösségi felületek