2020. máj 07.

A közösségi média használat alakulása a koronavírus alatt

írta: petrapenovac
A közösségi média használat alakulása a koronavírus alatt

Felhasználói és vállalkozói tendenciák

hands-woman-legs-laptop.jpgKorábban már írtunk arról, hogy miként alakult át az online jelenlét a koronavírus kirobbanása óta, most pedig azt tekintjük át, hogy az aktív időszakok és a közösségi média szokások hogyan változtak meg az elmúlt időben. A járványhelyzet miatt szinte minden percünket otthon töltjük, sőt időnk nagy részét a számítógép előtt. Most, hogy a munka, a tanulás és a kikapcsolódás színtere is az online tér lett fontos ismernünk, hogy célközönségünk mikor is aktív a közösségi oldalakon.

Az, hogy időnk nagy részét online töltjük nem jelenti azt, hogy a közösségi médiában is folyamatosan aktívak vagyunk. A megnövekedett internethasználat eredményezett némi eltolódást a közösségi oldalak használatának tekintetében. A marketingstratégia szempontjából fontos ismerni, hogy ezek a változások miként hathatnak ki a social media tevékenységre. Az áttekintett adatok a globális viszonylatra vonatkoznak, így természetesen lehetnek eltérések. 

Facebook

A nagy átlagot tekintve korábban a legnépszerűbb nap a Facebook felhasználók körében a szerda volt, ekkor látszódott a legnagyobb aktivitás a közösségi média oldalon, méghozzá késő délelőtt és kora délután (a dél körüli időszakban). A vírus kirobbanása óta ehhez a hétfő és a péntek is felzárkózott és mindhárom napon a késő délelőtti időszak lett a kiemelkedő, de kedden és csütörtökön is tapasztalható aktivitás ebben az idősávban, azonban alacsonyabb. 

Instagram

Instagram-on is a Facebook-hoz hasonlóan mozdult el az aktív időszak: a szerda és a péntek délelőttről a hétfő, kedd és péntek késő délelőtt és kedd kora délután lett a kiemelkedő idősáv. Ezek alapján azt láthatjuk, hogy mindkét népszerű platform esetében kiszélesedett az az időszak, amikor elérhetjük és aktivitásra ösztönözhetjük követőinket. Ennek hátterében valószínűleg az a plusz idő áll, amit az emberek a kialakult helyzetben otthon töltenek – ez általában a munka- és iskolaidő, ezt figyelembe véve pedig ez az új tendencia nem jelent mindenki számára jó hírt.

LinkedIn

Ahol nem sok változás tapasztalható, az a LinkedIn. Mivel ez egyébként is egy üzleti platform, tehát nagyban támaszkodik a munka világára és a munkahelyi légkörre, így a hozzá fűződő aktivitás kisebb mértékben változott, mint az előzőleg említett felületeken. Korábban a szerda reggel, kora délelőtt és dél, csütörtök reggel és kora délután és péntek reggel volt a legaktívabb időszak a felületen. Most azt tapasztalhatjuk, hogy ez szerda délutánra, csütörtök kora és péntek késő délelőttre tolódott át. Az aktív időszakok jellemzően később kezdődek LinkedIn-en, például reggel 7 helyett 8 óra környékén és korábban is fejeződnek be, délután 4 óra helyett 3 körül. Ennek hátterében valószínűleg a megváltozott munkakörülmények és az otthoni munkavégzés állnak. Érdekesség továbbá, hogy LinkedIn-en hétfőn és kedden egészen minimális aktivitás tapasztalható.

Adatok a vállalkozások oldaláról

pexels-photo-95916_1.jpegAz új helyzethez való alkalmazkodás természetesen nem csak a követők, de a vállalkozások oldaláról is hozott változásokat. A cégek esetében a naponta közzétett bejegyzések mennyisége lényegében nem változott, átlagosan 0,2 poszttal csökkent naponta, ami szinte észrevehetetlen. Ha kicsit jobban belepillantunk, akkor az egyes szektorok, területek között azonban lényeges eltéréseket figyelhetünk meg. A média és a szórakoztatás területén megjelenő napi posztok száma például 8,9-cel növekedett az elmúlt időszakban, míg a sport témában megjelenők 8,3-mal csökkentek. Az egészségügy területén naponta 5,3 bejegyzéssel láthatunk most többet, mint korábban, míg a turizmussal kapcsolatos posztok átlagos száma 4,4-gyel esett vissza. A számok egyértelműen mutatják, hogy mely területek szerepe értékelődött fel a kialakult helyzetben és melyek azok, amelyek sajnos visszaesést mutatnak a „social distancing” és a korlátozások miatt. 

Tendencia a felhasználók tekintetében

A vállalkozások szokásai mellett a felhasználók magatartását is érintette a járványhelyzet. Az összes területre és közösségi oldalra vetítve az átlagos napi aktivitás növekedett, egy posztra vonatkoztatva körülbelül 7,3 tevékenységgel (kattintás, kedvelés, hozzászólás, stb.). Ezek főleg a korábban említett fellendült területeken tapasztalhatók erősen, tehát a szórakoztatóipar és az egészségügy területén. Ott, ahol a bejegyzések száma csökkent, jellemzően az aktivitás is némileg visszaszorult. Az üzenetváltások tekintetében is az látható, hogy a felhasználók kevesebb üzenetet küldtek az elmúlt időszakban a közösségi média oldalak számára, mint korábban.

És vajon mire számíthatunk még a közeljövőben? Nos, a jelenlegi tendenciákból kiindulva további változásokat és eltolódásokat várhatunk a közösségi média használat tekintetében. Az új helyzethez mind a vállalkozásoknak, mind a követőiknek alkalmazkodni kell és mindenkinek ki kell tapasztalnia, hogyan is tudja a leghatékonyabban kihasználni az online töltött időt.
A felsorolt adatokkal kapcsolatban fontos kihangsúlyozni, hogy ezek a nagy átlagot tükrözik. Minden vállalkozás számára más időpontok ideálisak a posztolásra, mindig a célközönség igényeit és szokásait kell szem előtt tartani!

Te hogyan változtattál marketingstratégiádon az elmúlt időben? 

Források: https://sproutsocial.com/insights/covid19-social-media-changes/

https://www.socialmediatoday.com/news/the-best-times-to-post-on-social-media-during-covid-19-report/576850/

Szólj hozzá

időzítés Facebook posztolás Instagram LinkedIn koronavírus