Betekintés a Facebook Elemzésekbe
Minden vállalkozásnak és minden marketinggel foglalkozó szakembernek ismernie kell az általa használt közösségi média felületek elemzési lehetőségeit. Máskülönben sosem kap részletes, számadatokra támaszkodó visszajelzést arról, hogy a platformon folytatott tevékenysége milyen eredményeket is hoz. Éppen ezért ebben a cikkünkben a marketing célokra leggyakrabban használt közösségi oldal elemző felületébe nyújtunk betekintést, íme a Facebook Insights (Elemzések)!
Mire is szolgál a Facebook Elemzések?
Marketing szempontból ez a Facebook egyik legfontosabb eleme. Minden közzétett bejegyzés teljesítményét nyomon követheted vele, emellett az oldalon végbemenő változásokat (kedvelések száma, említések száma, stb.) is figyelheted. Nem utolsó sorban pedig a rajongóbázisodról is fontos információkat tudhatsz meg: mikor a legaktívabbak (tehát mikor érdemes posztolnod), milyen típusú tartalmakat részesítenek előnyben, milyen korcsoporthoz tartoznak, hol élnek, stb. Ezek alapján nem nehéz megérteni, miért is olyan fontos az Elemzések használata. A diagramok értelmezése egyáltalán nem bonyolult, a függőleges tengelyen rend szerint a mennyiséget láthatjuk, a vízszintesen pedig a vizsgált időszakot. Most pedig nézzük meg, mi mindenbe is nyújt betekintést a felület!
Áttekintés
Ha az Elemzések menüpontra kattintunk az oldalunknál megjelenő lehetőségek között, akkor a felület elsődleges, Áttekintés nevű részére érkezünk. Itt lényegében az általános információkat láthatjuk 1, 7 vagy 28 napos bontásban. Ezt a lap tetején látható „Az oldal összefoglalója” felirat mellett állíthatjuk át. Az Áttekintés olyan adatokba nyújt betekintést, mint az oldalmegtekintések és oldalkedvelések száma, a bejegyzések elérései, a bejegyzésekhez fűződő aktivitások és az oldal követőinek alakulása. Ennél mélyebb és részletesebb elemzésekért a bal oldalon található menüt kell kicsit megnéznünk.
Hirdetések
A Hirdetések menüpontra kattintva egy külön felületre kerülünk, ahol a hirdetett bejegyzéseink teljesítményét láthatjuk. Információt kapunk arról, hogy hány embert értünk el hirdetéseinkkel, hány aktivitást váltottunk ki és hányan kattintottak a hirdetésben elhelyezett hivatkozásra. Ezeket az adatokat lejjebb görgetve az egyes hirdetésekre vetítve is megtekinthetjük. Ezen felül pedig azt is megnézhetjük, hogy az elmúlt 60 napban mekkora összeget fordítottunk a hirdetéseinkre. Fontos kiemelni, hogy ezen a felületen csak a bejegyzéskiemléssel indított hirdetések eredményét láthatjuk, a teljes részletességű elemzések megtekintéséhez elengedhetetlen a HIrdetéskezelő statisztikai felületének használata.
Kedvelések
Az egyik adat, amire valószínűleg a legtöbben kíváncsiak, a kedvelések száma. A Kedvelések menüpontra kattintva néhány diagramot láthatunk, amik többek között megmutatják nekünk a mai napig elért összes kedvelés számát és alakulását, valamint azt is, hogy ezek között milyen arányban vannak az organikus és a fizetett kedvelések. Ha egészen a lap aljára görgetünk, azt is láthatjuk, hogy oldalunk kedvelései honnan származnak: hirdetésekből, a hírfolyamból, a javasolt oldalak szekcióból, vagy az oldalunkra való látogatásból. Itt olvashatjuk továbbá azt is, hogy hányan vonták vissza az oldalra adott kedvelésüket. Az oldal követőinek alakulását a bal oldali Követők menüpont alatt láthatjuk és lényegében ugyanezek az elemzési adatok és grafikonok állnak rendelkezésünkre ott is.
Elérés
Az elérések tekintetében is láthatjuk az organikus és fizetett elérések arányát és alakulását. Láthatjuk, hogy milyen interakciókat váltott ki az emberekből a tevékenységünk, a diagram megmutatja nekünk, hogyan alakultak a kedvelések, hozzászólások és megosztások az oldalunkon. Azt is megnézhetjük, hogy bejegyzéseinkre milyen reakciók (tetszik, imádom, vicces, dühítő, szomorú) érkeztek és milyen arányban. Ezek mellett pedig arról is kapunk információt, hogy bejegyzéseinket hányan rejtették el és hányan jelölték meg kéretlen tartalomként.
Oldalmegtekintések
Az oldalmegtekintések tekintetében elsőként azt láthatjuk a grafikonon, hogy melyik napon hányan nézték meg az oldalunkat. Azonban ami ebben a szekcióban az igazán részletes információkat tartogatja, az a következő diagram, ahol az összes megtekintést különböző szempontok alapján bonthatjuk: terület szerint (bejegyzések, fényképek, kezdőlap, videók, közösség – tehát hogy mit is néztek meg az oldalunkon), életkor és nem szerint (ez már a közönségünk adataiba is ad némi betekintést), ország szerint, város szerint, eszköz szerint (számítógép vagy mobiltelefon). Ezek a részletesebb jelentések már abban is segítenek nekünk, hogy olvasóink szokásait is megismerjük kicsit közelebbről. A legalsó diagram azt mutatja meg, hogy milyen felületről látogatnak a mi oldalunkra: egyenesen a Facebook-ról, esetleg a honlapunkról, a Google-ről és hasonlók.
Műveletek az oldalon
Ebben a részben azt vizsgálhatjuk meg, hogy az oldalunkra látogatók mikre kattintanak: a webhelyre, telefonszámra, vagy esetleg valamilyen műveletgombra, amit még megadtunk. Itt minden ilyen kategória külön diagramot kapott, ahol a korábban már megismert bontások láthatók: életkor és nem, ország, város, valamint eszköz szerint láthatjuk, hogy az egyes felületekre kattintó látogatókról mi tudható.
Bejegyzések
A Bejegyzések fül rengeteg segítséget nyújthat nekünk a tervezés tekintetében. A fenti vízszintes menüsorban a „Mikor érhetők el a rajongóid?” szekció jelenik meg először. Ez megmutatja nekünk, hogy az egyes napokon és napszakokban mennyire aktívak a rajongóink, mikor hány embert érhetünk el, egy hetes időszakra bontva. Nagyon fontos, hogy ezeket mindig kövessük, hiszen ezek alapján találhatjuk meg az ideális posztolási időpontokat. Fontos, hogy itt általában a Csendes-óceáni időzóna szerint láthatók az időpontok, tehát ezeket át kell számolnunk a saját időzónánkra. A diagramok alatt láthatjuk azt, hogy az egyes posztjaink milyen elérést produkáltak: organikus és fizetett úton, hányan kattintottak a posztra, hány reakció, hozzászólás és megosztás érkezett rájuk. Tulajdonképpen ez az a szekció, ahol igazán nyomon tudjuk követni, hogy tartalmaink hogyan teljesítenek.
Ha visszatérünk a felső vízszintes menüsorhoz, a Bejegyzéstípusok opciót kiválasztva láthatjuk, hogy az egyes bejegyzéstípusok (videók, fényképek, hivatkozások) miként teljesítenek, illetve melyik a legnépszerűbb olvasóink körében. Itt is láthatjuk az elérést, a kattintások számát és a reakciók, hozzászólások és megosztások számát is. A vízszintes menü harmadik pontja csak akkor szolgál nekünk információkkal, ha korábban adtunk már meg Figyelendő oldalakat, ezesetben ezek adatai itt jelennek meg nekünk.
Események
Az Események opcióra kattintva egy új felületre visz minket az oldal, ahol láthatjuk az oldalunk által létrehozott eseményeket. Itt a legfontosabb információk az Elérés és a Válaszok alatt láthatók: hány emberhez jutott el az eseményünk és hány válasz érkezett rá eddig.
Videók
Mivel sok oldalon a videók a legnépszerűbb tartalmak, így nem is csoda, hogy külön elemzési pontot kaptak. A Videók menüre kattintva láthatjuk a megtekintett percek számát, valamint a 3 másodperces videómegtekintések számát is, ezeket pedig össze is vethetjük az előző 7 napos időszak adataival. Lejjebb görgetve láthatjuk az egyes videókat és esetükben is elérhetők az adatok a megtekintett percekre és 3 másodperces megtekintésekre vonatkozóan. Sajnos a videóstatisztikák igencsak megtévesztőek, emiatt kiemelten fontos, hogy megnézzük, az elért emberek pontosan hány másodpercig nézték meg a videóinkat. Ne döbbenjünk meg, ha ez a szám 2-8 másodperc között van, ugyanis azt kell, hogy mondjuk, hogy ez nagyjából egy átlagos videómegtekintési szám.
Történetek
Ha oldalunkon történeteket is közzé szoktunk tenni, akkor természetesen ezek elemzésére is van lehetőségünk. Megnézhetjük, hányan nyitották meg a történeteinket és mennyi aktivitást váltottunk ki a nézőkből. Lejjebb görgetve itt is elérhetők a demográfiai adatok: milyen korcsoporthoz és nemhez tartoznak a megtekintők, valamint hol élnek. Ezek alatt pedig az általunk közzétett történetek listáját láthatjuk. Minden történet mellett olvasható, hogy hányan nyitották meg, hányan léptek tovább róla („Előre pöccintések”) és hány aktivitás fűződik az adott történethez.
Személyek
A Bejegyzések menüpont mellett a másik kiemelten hasznos szekció a Személyek. Ide kattintva a közönségünk adataiba nyerhetünk betekintést. Láthatjuk a nemek arányát, az életkori csoportok közötti megoszlást, a lakóhelyet országra és városra is lebontva, sőt, még a beszélt nyelvet is. Itt a vízszintes menüben váltogathatunk a rajongók, követők, elért személyek és aktív felhasználók között, mindegyik csoportra elérhetők ezek az adatok. Ez a bejegyzések és hirdetések beállításánál, célzásánál nagy segítségünkre lehet. A rajongóbázis adatai mellett érdemes átnézni az elért személyek és az aktivitást kiváltó személyek adatait is, ugyanis amíg a rajongás csupán 1 tevékenységet jelent (amikor megnyomta az illető a tetszik gombot az oldalon), addig az elért személyek demográfiája azt mutatja, hogy az elmúlt időszakban kik látták a posztjainkat, az aktívitás pedig azt, hogy kiket érdekelt az oldalunk vagy a tartalmaink.
Üzenetek
A menüsor legalján az Üzenetek pontot találjuk, ahol tetszőleges időszakra vetítve nézhetjük meg, hány üzenet is érkezett oldalunkhoz, milyen a válaszadási időnk, illetve láthatjuk a letiltási arányt is.
Ha még csak ismerkedsz a Facebook Elemzésekkel, reméljük, hogy bevezető cikkünk kicsit a segítségedre lesz abban, hogy minél hamarabb kiismerd magad a felületen. Nagyon fontos, hogy nyomon tudd követni az oldaladon folyó aktivitást, hiszen e nélkül lényegében sötétben tapogatózol. Derítsd ki az Elemzések segítségével, hogy mikor is aktív a közönséged, milyen célcsoportot is érsz el a tartalmaiddal, milyen fajta posztokat részesítenek előnyben a kedvelőid! A Facebook-ot kiválóan lehet használni marketingtevékenységekre, de ez csak akkor működhet igazán jól, ha figyelemmel kíséred az eredményeket.
Te használod már a Facebook Elemzéseket?