2020. jún 12.

Vissza lehet adni egy gyermeket? - Az influencer szülők felelőssége

írta: Sáringer Viktória
Vissza lehet adni egy gyermeket? - Az influencer szülők felelőssége

ke_p1_6.pngMa egy megdöbbentő történetet hoztunk Nektek, amely sok kérdést felvet és arra buzdít minket, hogy az influencerek felelősségét és a gyermekek interneten való kihasználásának témáját megvizsgáljuk.

A történet középpontjában egy influencer házaspár áll, akik örökbefogadtak egy beteg kisfiút, majd majdnem három év után váratlanul új otthont kerestek neki. Hatalmas felháborodást váltott ki ez a cselekedet, tekintve a tényt is, hogy követőik és szponzorált tartalmaik nagyrésze a kisfiúnak köszönhető – vagyis pénzt kerestek vele, majd továbbadták.

(Forrás: https://www.youtube.com/watch?v=ozthKDdSMZQ)

Nézzük meg, pontosan mi is történt!

2014-ben hozta létre YouTube csatornáját Myka Stauffer, aki elsősorban családi témákkal foglalkozik videóiban. 700 ezer követőt tudhat magáénak a közösségi platformon. Teljes nyilvánosan, videóban jelentette be a vlogger házaspár, hogy örökbefogadnak egy negyedik gyermeket saját, vérszerinti gyermekeik mellé. Nemzetközi adoptálásban szerettek volna részt venni és egy olyan gyermeket magukhoz venni, akinek különleges szükségletei vannak, valamilyen betegséggel küzd. Így került hozzájuk egy kisfiú, akivel kapcsolatban a szülőket az orvosok figyelmeztették, hogy előfordulhatnak problémák és nem lesz egyszerű dolguk, azonban a házaspár magabiztos volt, hogy el tudja látni a feladatokat.

Myka egy videójában el is mondja, hogy kapott egy listát számtalan betegségről és ő ezek nagyrészéhez kompetensnek tartja magát, hogy ellássa a leendő gyermeket, akit örökbefogadnának. Azt is elmondja, hogy az orvosok majdhogynem megpróbálták lebeszélni őket a szóban forgó kisfiú örökbefogadásáról, mert aggasztotta őket az állapota, azonban a házaspár ezt meg sem hallotta, végigvitte az adoptációt. A kisfiú számtalan videójukban, közösségi média posztjukban szerepelt és feliratkozókat, követőket is hozott Myka számára, hiszen sok olyan felhasználó is követni kezdte, akik a különleges igényekre szoruló gyermekek vagy a nemzetközi örökbefogadások kapcsán érdeklődtek. A pár végig dokumentálta a kisfiú fejlődését és az emberek örömmel nézték, ahogy beilleszkedik a családba és fejlődik súlyos állapota ellenére.

Azonban nemrégiben a rajongók aggódni kezdek a kisfiú állapota miatt, mert nem látszódott többé a videókban, bejegyzésekben és az anyuka is megváltoztatta Twitter bemutatkozását, miszerint már nem öt gyermek anyukája (az örökbefogadás után született még egy gyermeke, így négy saját, biológiai gyermeke van), hanem négy gyermeké. A folyamatos nyomás hatására a pár kénytelen volt május 26-án megosztani egy videót, amiben közlik a nyilvánossággal, hogy az örökbefogadott, beteg kisfiú már új otthonba került.

A videó itt tekinthető meg:

 

Részleteket nem közölnek, arra hivatkozva, hogy a gyermek privát szféráját nem akarják sérteni – azonban eddig a nagyvilág előtt zajlott a gyermek élete. Oknak a gyermek ’visszaadására’ azt nyilatkozták, hogy olyan helyre kerül, ahol megkaphatja az állapotának megfelelő ellátást – vagyis azt, amire a családot már az örökbefogadás előtt figyelmeztette az orvos.

Azóta az adoptálást dokumentáló 27 videóból álló sorozatból 25 priváttá vált, így nem megtekinthető:

https://www.youtube.com/watch?v=agKphmc0iOk&list=PLY1tfvqbjkULu9epBucIbm8YVec-AsEJs

Egy videó még kering az interneten, amin Myka épp azt mondja, hogy az ő örökbefogadott gyermeke nem lesz visszaváltható és hiába figyelmeztette az orvos a speciális igényekre, ezeknek ők meg tudnak felelni. Ennek ellenére videójukban épp azt mondják, hogy nem voltak tisztában mindennel és ezért váltak meg a kisfiútól.

Az internet népe érthetően felháborodott, hiszen egy gyermeket nem lehet csak úgy visszavinni, ha már túl nehéz vele. Főleg ront a helyzeten a kisfiú autizmusa és beilleszkedési problémái, mely állapotok romolhatnak annak hatására, hogy kiszakították megszokott közegéből ilyen fiatal korban. Rengetegen támadják a családot azzal, hogy saját, biológiai gyermeküktől biztosan nem válnának meg így és csupán azért jártak el így, mert nem vérszerinti gyermekről, hanem adoptált gyermekről van szó. Akivel ráadásul pénzt is kerestek és látható, hogy a családnak nincsenek nehézségei (épp egy nagyobb házba költöztek, egzotikus nyaralásokon vesznek részt stb.), emiatt biztosítani tudnák a beteg gyermek számára a szükséges dolgokat.

Természetesen nem látunk be a színfalak mögé és egy komplikált, összetett dologról van szó, de nem fest jó képet, hogy a majdnem három év alatt mennyi követőre, együttműködésre tett szert a család a kisfiú szerepeltetésének közreműködésével, majd ezután elküldik egy másik otthonba.

Mi a probléma a gyermeküket interneten megosztó felhasználókkal, influencerekkel?

A gyermek még nem képes állást foglalni, hogy szeretne-e szerepelni az interneten. A privát szféráját erősen sérti a szülő, aki például meztelen képeket oszt meg kisgyermekéről fürdés közben. Ráadásul ez nagyon veszélyes is, mert a fotók könnyedén rossz kezekbe, weboldalakra kerülhetnek még akkor is, ha a szülő zárt profilon, csak személyes ismerősei számára osztja meg a tartalmakat kisgyermekéről. Egy influencer esetében teljesen másról van szó, hiszen emberek százai, ezrei, százezrei láthatják a megosztott képeket, videókat. A gyermeknek esélye sincs privát módon felnőni, ha a szülő családi vloggerként folyton a gyermek arcába nyomja a kamerát és minden mozdulatát felveszi, majd online bárki számára elérhetővé teszi. Ha belegondolunk, elég bizarr lenne, ha online vissza tudnánk nézni az összes születésnapunkat, mióta megszülettünk, ugye? Főleg úgy, hogy nem csak mi, hanem főnökünk, kollegáink, párunk, barátaink is bármikor megnézhetik, hogyan ünnepeltünk egy évesen vagy hogyan használtuk először a rendes vécét a bili helyett, hogyan sírunk, mert nem akarunk felöltözni és így tovább.

Nem etikus a hozzájárulásra még képtelen gyermekről tartalmakat kitenni a nagyközönség elé. Emiatt 2016-ban egy 18 éves lány szüleit is beperelte.

Az internetre feltöltött tartalmak már örökre megmaradnak az online világban. Elég az, ha a 15 ismerősünk közül egy ember megosztja külsőleg az egyik fotót, amit felteszünk gyermekünkről és kész is, már nyilvánossá vált, bárki megtalálhatja akár hosszú évekkel később is. A gyermeknek is vannak jogai és a szülők felelőssége vigyázni gyermekük privát szférájára.

Már korábban írtunk a konfliktusról, melynek központi kérdése az influencereket illeti, akik saját gyermekükről posztolt fotókkal növelik követőbázisukat és kapnak új megkereséseket. Hazánkban is rendszeresen vannak konfliktusok a témát illetően. A korábbi konfliktust Tibi Atya és Kulcsár Edináék között itt veséztük ki.

Ennek kapcsán most jelent meg a YouTube-on egy interjú Kulcsár Edinával, aki kifejti saját álláspontját, miszerint az ő családjukban is nagy dilemmát jelentett eldönteni, szerepeljenek-e tartalmak gyermekeit illetően a közösségi oldalain. Mivel gyermekei születése előtt is nagy követőtábort tudhatott magáénak, így az ő karrierjére semmiképp sem mondhatjuk, hogy csupán a gyermekekről megosztott fotókra épült, azonban elgondolkodtató, nőtt-e a reklámértéke az anyaság miatt.

Az interjút itt nézhetitek meg:

 

Ezenkívül a napokban Tibi Atya újabb blogcikket jelenített meg a gyermekek védelmében és az influencer szülők ellen, melyben ezúttal Ördög Nórát emeli ki. Ördög Nóra is Osváth Zsolt 1KANAPÉN beszélgetős videójában szerepelt és ott fejtette ki véleményét a témában, ami kiváltotta Tibi Atya cikkét. A cikket itt olvashatjátok el.

Rengeteg cég akar influencerekkel együttműködni, amiért cserébe termékeket kell promótálniuk a véleményvezéreknek. Amikor egy influencer gyermeket vár, vagy gyermeke születik, záporozhatnak rá a megkeresések, hogy mely vitaminokat, babakocsit, gyermekágyat, játékot reklámozza. Így közvetlen a gyermeknek köszönheti a megkereséseket és a pénzt, amit ezekkel keres. Ilyenkor gyakran duzzad fel a követőbázis is, hisz olyanok is követőkké válnak, akiket a családi témák érdekelnek. Ha gyermekeknek szóló terméket nem is reklámoz az influencer, mégis neki köszönheti megnövekedett követőszámát, akiknek aztán más jellegű termékeket fog hirdetni. Tehát ha az influenernek gyermeke születik, tartalmakat oszt meg gyermekéről (ami nem szponzorált) és közben (akár ettől teljesen független témában) hirdetéseket is közzétesz, közvetett módon akkor is gyermekét használja, hogy saját brand-jét erősítse.

Néhányan elfelejtik, hogy influencernek lenni nem csupa móka és kacagás. Hatalmas felelősséggel is jár és sokan példaképként is tekintenek rájuk. Milyen példát mutat az a szülő, akinek, ha túl nehéz adoptált gyermekével, inkább új otthont keres neki? Milyen üzenetet közvetít ez a követők számára? Persze a fent leírt esetben pozitív, hogy a gyermek nem maradt olyan háztartásban, ahol nem tudják vagy akarják kielégíteni az igényeit, de ettől függetlenül fontos, hogy az ember megfontolt döntéseket hozzon. Főleg ennyire nyilvános platformon, ahol ennyi ember figyel egyszerre.

Az interneten pénzért kihasznált gyerekekről korábban itt írtunk.

Forrás:

https://www.youtube.com/watch?v=ozthKDdSMZQ

https://www.youtube.com/watch?v=x9tt6-7KS_w

https://www.insider.com/myka-stauffer-huxley-parenting-youtube-rehome-adopted-son-timeline-2020-5

Szólj hozzá

gyerek szülő facebook gyerekek instagram Facebook influencer Instagram