2020. feb 04.

Tibi Atya vs. Kulcsár Edina és Csuti: Megosszuk gyermekünk fotóját az interneten, vagy inkább ne?

írta: Sáringer Viktória
Tibi Atya vs. Kulcsár Edina és Csuti: Megosszuk gyermekünk fotóját az interneten, vagy inkább ne?

kulcsa_r_1.jpgBiztos sokatok hallott már az éppen aktuális közösség média háborúról, ami Tibi Atya és Kulcsár Edina, illetve férje, Szabó András Csuti között zajlik.

Ha nem tudod miről is van szó, gyorsan beavatunk: Tibi Atya blogján január 23-án jelent meg egy cikk, amit a Norbi botrány (erről itt olvashatsz bővebben: https://kozossegi-media-mindenkinek.blog.hu/2020/01/22/a_norbi-botrany_a_kozossegi_media_oldalarol) és az influencerek erre való reakciója váltott ki.

Tibi Atya külön kiemeli Kulcsár Edinát és párját, Csutit. Szó esik többek között képmutatásról, önmagasztalásról, de az írás fő problémaköre a gyermek megjelentetése egy influencer közösségi média platformján.

Most ezt a kérdést fogjuk megvizsgálni általánosságban, hogy milyen problémák merülnek fel a kérdés kapcsán, illetve az influencer szülők oldaláról is. Tehát innentől kezdve nem Edina, Tibi Atya vagy bármely más influencer konkrét döntéseit, oldalát szeretnénk megvitatni, hanem az adott ügy kapcsán megnyitni egy független értekezést a témában. Február az internetbiztonság hónapja, így aktuális megvizsgálni a kérdést, amire a két fél vitája épül.

Inkább ne osszunk meg semmit gyermekünkről?

Először is leszögezhetjük, hogy teljesen érthető, ha egy szülő büszke a gyermekére és meg akarja mutatni ismerőseinek, amit a mai közösségi média helyzet rendkívül egyszerűvé tesz. Sok szülő van, aki már átesik a ló túloldalára és szó szerint mindent megmutat gyermekéről – ez is egy probléma, de ma inkább azt helyezzük előtérbe, ami az influencereknél és celebeknél megjelenik: már nem csak zárt körökben, ismerősöknek teszik közzé a fotókat, hanem ország-világnak, bárki láthatja fényképeiket profiljaikon. Ilyen helyzetben pedig sok olyan kérdés is felmerül, ami egy átlagos embernél, akinek nem figyeli minden lépését több tízezer vagy több százezer ember, nem merül fel. kulcsa_r_4.jpg

Milyen problémák adódhatnak?

Először is jól tudjuk, ami egyszer felkerül az internetre, örökre fent marad. Ez egy influencer, híresség, nagyobb követőbázissal rendelkező személy esetében fokozottan igaz. Ők akármit posztolnak, ha csak pár másodpercig is van fent, már van rá esély, hogy valaki le is mentette egy képernyőfotóval. Sőt, sokszor más médiafelületeken is megjelenik jónéhány feltöltött tartalmaik közül, például online újságoknál, blogokon, fórumokon, esetleg rajongói oldalakon a Facebook, Instagram vagy valamely social media felületen. Így, ha rákeresel egy híresség gyermekére, akkor jó eséllyel rengeteg képet találsz róla egészen fiatal korban, akár babaként is, amennyiben a szülők közzétettek ilyen fotót is követőik számára.

Az egy elég nyitott kérdés, hogy ezeknek a fényképeknek, videóknak az online fellelhetősége milyen következményekkel járhat. Könnyen előfordulhat, hogy semmilyen problémát nem okoz, de vezethet akár csúfolódáshoz is, amikor az iskolástársak megtalálják az esetleg zavarbaejtő tartalmakat. Mivel a tartalmak örökre online maradnak, akár a gyermek felnőttkorában, karrierjében vagy párkapcsolatában is okozhatnak nem várt problémákat.

A másik, minden szülőre igaz veszély az, amikor rosszindulatú emberek, akár pedofilok is lementik a gyermek fotóját és felnőtt oldalakra töltik fel. Ez ellen szülőként maximum úgy védekezhetünk, ha Facebookon csak olyan ismerősök kéréseit fogadjuk el, akiket ismerünk, bejegyzéseinket pedig csak ismerőseinknek tesszük láthatóvá. Instagramon is érdemes privátra állítani fiókunkat és csak a ténylegesen ismert felhasználóknak engedélyezni követésünket. Így is van csekély esély, hogy valaki személyes ismertségi körünkből kiviszi a fotókat profilunkról az internet más részeire, de jelentősen csökken a lehetőség, mintha mindent teljesen nyíltan osztanánk meg. Nyilván a zárt profil nem opció az influencerek számára, hiszen nekik üzleti profilt tanácsos üzemeltetniük, amit nem lehet priváttá tenni, meg persze követőik nagy részét nem ismerik, így privátra állítani a fiókot már nem megoldás.

kulcsa_r_2.jpgA gyermek rendkívül befolyásolható és általában a szülőket tekinti példaképnek. Kérdéses, hogyan hat egy gyermek fejlődésére és értékrendjére, ha mindig csak azt látja, hogy a szülő kezében van a telefon, fotózza magát, magát a gyermekkel vagy csak a gyermeket, majd pörgeti végig a képeket, melyik a legjobb, szerkesztgeti, kitalálja, mit írjon hozzá, bepötyögi, megosztja, nézegeti, hányan kedvelték, mit kommenteltek, reagál a hozzászólásokra… Ebből mit lát a gyermek? Anya, apa fogja a telefont, nézi a telefont, a telefonnal foglalkozik.

Gyermek, mint reklámfogás?

A fent említett vitában felmerült az a kérdés is, hogy vannak influencerek, akik gyermeküket saját márkájuk, imidzsük, követőbázisuk és persze bevételük bővítésére, mintegy „eszközként” használják. Na most, a dolog nem ilyen fekete-fehér. Vajon rossz szülő lesz egy influencer attól, ha gyermeke születik és megkeresi egy cég, aki egy fotóért cserébe ingyen ruhákat küld a gyermeknek, az influencer pedig elfogadja és közzéteszi a hirdetést gyermeke fotóját felhasználva? Vajon rossz szülő az influencer, ha gyermeke fotóin nem is hirdet, de a gyermek-fotók körüli bejegyzések mind reklámot tartalmaznak? Szándékosan azért posztol-e az influencer gyermekéről képet, hogy ezzel követőbázisát bővítse vagy csupán büszke gyermekére és meg akarja mutatni a világnak?

Őszintén szólva, ezekre a kérdésekre nem tudunk válaszolni, mert nem tudhatjuk, mi áll az egyes influencerek gondolatmenete mögött és a kérdésekre valószínűleg mindenki más és más, teljesen szubjektív véleményt fogalmazna meg. kulcsa_r_3.jpg

Akkor most mi is a lényeg?

Sajnos igazi nagy, általános bölcsességgel és megállapítással nem tudjuk lezárni cikkünket, mert ez a téma sok kérdést vet fel. Valószínűleg mindkét oldalnak igaza van valamilyen szinten: annak is, aki ellenzi a gyermek fotóinak megosztását és a gyermek védelmére kel, illetve annak is, aki influencerként nem szeretne lemondani a lehetőségről, hogy gyermekéről is fotókat osszon meg – legyen az szponzorált vagy nem.

Az egyetlen, ami igazán fontos: a gyermek védelme és biztonsága. Minden szülőnek, legyen 50 követője vagy 500.000, magának kell eldöntenie, szeretne-e nyilvánosan fotókat megosztani gyermekéről vagy sem. Végig kell nézni a pro és kontra érveket, majd eldönteni, mit tartunk helyes döntésnek magunkra és gyermekünkre tekintettel.

További cikkeinket a témában itt találod:

Pénzért kihasznált gyermekek az interneten? Danielle Cohn esete alapján

Milliókat kaszáló gyermek influencerek (Kidfluencerek)

 

Forrás: https://tibiatya.blogstar.hu/2020/01/23/norbi-hitvany-de-a-celebek-akik-a-f-szukat-torlik-bele-ugyanolyanok-/89365/

https://www.dumblittleman.com/mom-social-media-influencers/

https://jelliesapp.com/blog/5-reasons-not-to-post-about-your-child-on-social-media

Szólj hozzá

gyerek veszély gyerekek influencer