2020. jún 21.

Birkaeffektus a közösségi médiában

írta: Sáringer Viktória
Birkaeffektus a közösségi médiában

A botrányok és influencerek hatalma

202005_0.PNGA közösségi média az elmúlt években már ismert a különböző botrányokról, konfliktusokról. Sok esetben akár egy-egy interneten ismert személyiség is hatalmas balhét tud kiváltani és lavinaszerű reakciót tud elindítani a felhasználók körében. Birkaeffektusnak nevezhetjük azt, amikor az emberek egy személy vagy egy hír, pletyka okán egyszerre kezdenek el hasonlóképp cselekedni. Ennek egyik oldala, amikor például egy híresség, influencer hatására megvásároljuk az általuk bemutatott, ajánlott termékeket vagy a rajtuk látott ruhát, kiegészítőt. A másik oldala az, amikor a tények teljes ismerete nélkül, vakon hiszünk egy személynek, hírnek. (Kép forrása: WWD.com)

A TikTok hirtelen bukása

Ez a téma most rendkívül aktuális, hiszen a héten a külföldi és magyar lapok egyaránt írtak a TikTok körüli felhajtásról. Röviden annyi a történet lényege, hogy egy felhasználó közzétett TikTok profilján egy olyan videót, amiben úgy tűnik, hogy bántalmaz egy nőt. Ezen rengetegen felháborodtak, futótűzként kezdett terjedni a tartalom és mindenki nehezményezte, hogy a TikTok teret enged ilyen tartalmaknak. Megindultak a csalódott felhasználók és elkezdték negatív értékelésekkel elárasztani az applikációt. A TikTok értékelése a Google Play alkalmazásában egy éjszaka alatt a korábbi 4,5-ről 1,2-re csökkent.

A videóban úgy tűnt, mintha leöntötte volna savval a nő arcát, de utólag kiderült, hogy  valójában csupán vizet és megtévesztő sminket használtak a készítők, hogy elhitessék, valódi a videó. Itt egyértelművé válik, hogy a legtöbb influencer nincs tisztában a szavának, tetteinek hatalmával. A nagy követőtábor hatalmas felelősséget jelent! Természetesen az influencer végül elnézést kért, a TikTok pedig eltávolította a sokak által újrafeltöltött videót a platformról.

A magyar példa

Magyarországon sem példátlan eset, hogy véleményvezérek hatására lavina indul meg egy cég irányába. Két véleményvezér szállt meg egy fesztivál ideje alatt egy hotelben és a konfliktus abból alakult ki, hogy a házirend szabályai szerint nem engedték fel vendégeiket (akik nem itt szálltak meg) a szobájukba. Ennek okán az influencerek elkezdtek a hotelt negatív színben feltüntető posztokat közzétenni közösségi média profiljaikon és arra ösztönözték befolyásolható, fiatal követőiket, hogy hagyjanak negatív kommenteket a hotel Instagram-oldalán. Hirtelen a semmiből számtalan tizenévestől érkezett negatív értékelés a hotelre, számszerint közel 2500. Olyan személyektől, akik sosem voltak a szálloda vendégei és csupán azért tették ezt, mert az általuk kedvelt véleményvezér erre kérte őket. A helyzet végül megoldódott és az influencerek belátták, hogy helytelenül jártak el és elnézést is kértek. Amennyiben érdekelnek a részletek a konfliktus megoldásáról, itt elolvashatod.

A YouTube sem kivétel

Bizony, a YouTube-on aktív influencerek sem kivételek. Ezúttal egy olyan esetről számolunk be, amely talán az oldal történetében példátlan és rendkívül jól ábrázolja, mire képes a birkaeffektus. 2019 májusában a közösségi média világa hangos volt a Tati-James Charles drámától.

Ennek lényege az volt, hogy egy rendkívül nagy követőbázissal rendelkező, a YouTube-on hosszú évek óta aktív influencer, Tati közzétette azóta letörölt, ám elhíresült „Bye Sister” című videóját. Ő egy 37 éves YouTuber, aki 2011 óta működteti csatornáját, mely elsősorban szépségápolás és smink központú. Ez egy 40 perces videó volt, amiben nyilvánosságra hozza, miért nem barátkozik többé a szintén YouTuber, 19 éves James Charles-szal, akit korábban családtagnak tekintett. A fiúnak ekkor még csak 3 éve volt meg a saját szépség- és sminkközpontú csatornája, mégis már 16 millió feliratkozóra tett szert. A videóban súlyos vádak is elhangzanak ellene, ami miatt a nézők sokasága szexuális ragadozóként kezdett tekinteni a fiatal influencer fiúra. Ezt a vádat más nem igazolta, mint Tati saját szavai. Természetes, hogy ilyen esetben a lavina megindul és több ezren kezdtek el utálkozó kommenteket, üzeneteket írni a létező összes közösségi platformon és olyan szintű leiratkozás indult meg a fiú YouTube-csatornájáról, ami nem mindennapi. Az alábbi képen a csatorna SocialBlade-felületét láthatjuk, ahol követhető a feliratkozók mozgása. Tati május 10-én töltötte fel megsemmisítő hatású videóját, melynek hatása jól látszik: aznap 538.833 ember iratkozott le James csatornájáról, másnap 1.261.460. A videót több, mint 34 millióan nézték meg, de már nem elérhető.

202005.PNG

Forrás: https://twitter.com/jamescharles/status/1259923167482507271/photo/1

Eleinte a fiútól csupán egy 8 perces, bocsánatkérő videó jelent meg még aznap, melyet 33 millióan tekintettek meg. Azonban a botrány nem csillapodott, sőt egyre több milliós követettségű influencer szállt be a vitába, rengeteg videó, Twitter-bejegyzés, Snapchat keletkezett a témában és természetesen a hírportálok, pletykalapok is felkapták az esetet, mivel erős figyelem irányult rá. Mindeközben James felirakozóinak száma konstans csökkent, ugyanakkor Tati feliratkozóinak száma pedig rohamosan nőtt, két nap leforgása alatt majd 2 millóan iratkoztak fel:

202005_3.png

Forrás: https://www.youtube.com/watch?v=z0ano38nr-0

Ekkor már a legtöbben azt hitték, hogy a fiatal influencer karrierjének vége és rajongói közül sokan a testi épségéért is aggódtak, hiszen nem egyszerű szembenézni a hatalmas mennyiségű utálattal, amin átesett. Nem csupán az átlagos felhasználók, de a hírességek, akikkel korábban jó viszonyt ápolt is elhatárolódtak a botránytól és a személyétől: Kylie Jenner, a Kardashian család, Demi Lovato, Katy Perry, Ariana Grande, Miley Cyrus mind kikövették Jamest.

Élő közvetítések is indultak a YouTube-on, ahol folyamatosan nyomon lehetett követni a felirakozók változását:

202005_4.PNG

Forrás: https://www.elle.com/beauty/makeup-skin-care/a27453234/james-charles-tati-westbrook-youtube-drama-timeline/

Május 17-re Tati feliratkozóinak száma a kiindulási 5.908.733-ról 10 millió fölé ugrott.

Másnap, május 18-án megjelent James Charles 41 perces „No more Lies” című videója. A YouTuber előállt egy hosszabb, részletes videóval, amiben megcáfolja Tati ellene felhozott vádjait és mindezt bizonyítékokkal támasztja alá. Minden egyes pontra alaposan kitér, amiből a botrány kialakult, ezzel tisztára mosva a nevét. A videó egyébként még ma is elérhető: https://youtu.be/uFvtCUzfyL4

A videót máig összesen 50.678.423 ember nézte meg és ezután rögvest elkezdtek visszatérni a feliratkozók és rengeteg új felhasználó is rátalált a csatornára.

Jelenleg így néz ki James Charles SocialBlade oldala:

202005_2.PNG

Forrás: https://socialblade.com/youtube/channel/UCucot-Zp428OwkyRm2I7v2Q

Amit fontos megnézni: a botránynak ki volt a győztese? Amennyiben teljesen valós konfliktus tárult a nyilvánosság szeme elé, úgy senki, hiszen rengeteg utálat, fájdalom szabadult fel. Azonban, ha karrier szempontjából nézzük az esetet, a botrányban résztvevők ismertsége drasztikusan nőtt, megtekintéseik száma, bevételük hihetetlen módon megugrott. Azóta a konfliktusban szereplő YouTuberek egymástól függetlenül, egymással kapcsolatot nyilvánosan nem tartva tevékenykednek közösségi oldalaikon.

Közszereplők

Balgaság lenne azt hinni, hogy ez a hirtelen lavina nem zúdulhat bármely közszereplőre bármikor. Igazából nem kell hozzá sok, elég egy rosszul megfogalmazott mondat (lásd Norbi esetét) vagy az aktualitások közül példát hozva egy támogatás-igénylés, amit nem tart a közvélemény helyénvalónak, de akár politikusok esetében is megfigyelhetjük a hullámzó véleményt. Az egyik pillanatban még sokan állnak mellettük, majd egy döntés miatt elpártolnak, végül újra melléjük állnak.

Mi a tanulság?

Fontos, hogy a közösségi média világában mindig legyünk kritikusak és járjunk utána a dolgoknak, mielőtt mindent készpénznek veszünk, amit valahol látunk, olvasunk – még akkor is, ha kedvenc influencerünk is ezt mondja. Fontos, hogy a szülők gyermekeikkel is megértessék, hogy nem kell mindent azonnal elhinni, hanem tanácsos kutatni, valós forrásokat felkeresni, mielőtt ítélünk és nyilvánosan véleményt alkotunk. Persze ilyen esetekben, ahol két fél történetét halljuk, nehéz eldönteni, kinek is higgyünk, de a gyűlölködés, utálkozó kommentek írása semmilyen esetben sem megoldás.

Források:

https://www.elle.com/beauty/makeup-skin-care/a27453234/james-charles-tati-westbrook-youtube-drama-timeline/

https://twitter.com/jamescharles/status/1259923167482507271/photo/1

https://www.bbc.com/news/technology-52808177

https://socialblade.com/youtube/channel/UCucot-Zp428OwkyRm2I7v2Q

https://youtu.be/uFvtCUzfyL4

https://www.youtube.com/watch?v=z0ano38nr-0

https://kozossegi-media-mindenkinek.blog.hu/2018/07/08/kovetelezo_influencerek_hol_rontottuk_el

https://wwd.com/fashion-news/fashion-scoops/james-charles-tati-westbrook-fight-beauty-influencers-1203131065/

Szólj hozzá

vélemény youtube botrány híresség véleményvezér követő tiktok influencer