A Norbi-botrány a közösségi média oldaláról
"Réka: - Nem tudod elérni ,hogy egy nap alatt a Fővárosi Állat és Növénykerttől kezdve a Coca-Colán keresztül az Alma együttesig mindenki rólad posztoljon
Norbi: - Fogd meg a söröm..." (Széles Anett)
Miről is van szó?
Hétfőtől az internet zsong attól a „kommunikációs atombombától”, amit Schobert Norbi live videója jelentett. Hogy az utókornak is megőrizzük az információmorzsát, röviden az volt Norbi mondandójának a lényege, hogy a szülés végett elhízott nők miatt tönkremehetnek házasságok, mivel a férfiak így már nem kívánják ugyanúgy kedvesüket, mint korábban. Az üzenet mellett a kifejezésmóddal, a szavak megválasztásával és a stílussal is rengeteg embernek akadt problémája.
Ha szeretnétek, az ominózus első videót itt nézhetitek meg, melyet további Norbi által tett újabb és újabb visszacsatolásvideók követtek:
Nézzük meg közösségi média szempontból a videó hatását!
Azt ugye tudjuk, hogy az jó, ha beszélnek rólunk. Azonban megkérdezhetjük azt is, vajon minden körülmény között jó, ha az egész ország rólunk beszél? Ha negatív megítélés csatlakozik a média megjelenésünkhöz, abból is érhetünk el pozitív végeredményt?
Klausz Melinda, vezető közösségi média specialista a Hajdú Online-nak így nyilatkozott a témában:
„Norbi esetében a tapasztalatok alapján nem mindig tudatosan megtervezett marketingaktivitásról beszélhetünk, inkább érzelmekből táplálkozó, gyorsabb indulatközlésekről. A negatív reklám is reklám, még Gábor Zsazsa mondta annak idején, hogy mindegy, hogy mit, csak beszéljenek rólam. És ez a közösségi média korszakban is sajnos, vagy szerencsére igaz – attól függ, honnan nézzük.”
A hirtelen felkapottság miatt valószínűleg rengetegen fognak nem csak Norbi, de családtagjainak közösségi oldalaira is ránézni, hogy lássák, ki mit reagál az ügyre. Felesége, Rubint Réka is beszállt a kommunikációba, megvédve Norbit (a videó 17. percénél csatlakozik be), amely kommunikációtechnikailag a konfliktushelyzet egyértelmű javítását és megoldását célozná.
Ilyen esetben ugyanis kiemelten fontos, hogy akármilyen kis hibát elismerjünk (például Norbi, ilyen. Más a kommunikációja, szókimondó stb.) és adjunk egy célt, egy okot, egy belső motivációt, egy magyarázatot, amivel az olvasó azonosulni tud és egy potenciális megoldást is jelenthet, hiszen elismeri, hogy félreértés volt a rendszerben. Amivel az ég egy adta világon semmi gond nincs, hiszen különbözőek vagyunk, máshogy érthetjük a dolgokat, tényeket. Itt akár meg is állhatott volna a konfliktushelyzet, de nem, ezt követően további újabb és újabb videók születtek Norbi részéről, sőt a médiában, az esti Egyenes Beszédben is tovább súlyosbította a problémát azzal, hogy még véletlenül sem kért bocsánatot vagy legalább elnézést, s ami igazi kommunikációs problémát eszkalált.
A család többi tagja nem nyilatkozott eddig a témakörben. Például Réka unokahúga, Rubint Rella, aki influencerként is megjelenik a social media felületeken, annyit válaszolt egy, a kérdést firtató kommentre, hogy neki ehhez nincs köze. Norbi és Réka lánya, Lara szintén nagy követőtábort tudhat magáénak és a mai nap Instagram történetekhez kitett kérdezz-felelek matricájára érkezett kérdésre ő is azt válaszolta, hogy neki ehhez nincs közé és ne írjanak ezzel kapcsolatban a követői. Valószínűleg neki is jutott a kommentekből, mert a fotói alatt ki van kapcsolva a hozzászólás lehetősége, de arról nincs információnk, hogy ez a médiabotrány miatt van-e, vagy korábban is korlátozta a kommentelési lehetőséget.
Végső soron beláthatjuk, hogy ha felvállaljuk nyilvánosan megosztó véleményünket, akkor számolnunk kell a következményekkel, amelyek lehet, hogy nem minden esetben lesznek pozitívak. Ha elindul a lavina és a közösség szinte egységesen elkezdi leszólni a másik felet, akkor sokan már csak azért is elpártolhatnak egy márkától, elzárkózhatnak egy személytől, mert rosszakat hallottak, olvastak róla és előfordulhat, hogy pontos részleteket nem is tudnak.
Egy rossz lépés és már borulhat is cégünk imázsa és egy botrány kellős közepén is találhatjuk magunkat – emiatt rendkívül fontos az elővigyázatosság és a megfontoltság, mit, milyen formában és szóhasználattal teszünk közzé az interneten.
A vásárlói bojkott és ellenállás egyáltalán nem új jelenség...
...ám a közösségi média mindennapossá válásával manapság már futótűzként terjedhet és szó szerint „divatossá” válhat valaki ellen fellépni. Nem csak elméletben létezik a vásárlói bojkott jelensége, hanem a gyakorlatban is jelen van. Példaként említhetjük, hogy "Franciaországban vásárlói bojkott miatt a Danone bevétele 50 millió frankkal (más források szerint 10%-kal) csökkent. Idehaza az internetes közösség 2001-ben hirdetett bojkottot, amiért a cég be akarja zárni az általa megvásárolt, több mint százéves múltú Győri Kekszgyárat. A francia vezetés megadta magát a felháborodás miatt, ám fokozatosan külföldre és Székesfehérvárra helyezte át a gyártást. 2007-re kiderült, csak elodázásról volt szó, a gyárat 2010-re le is bontották." (Piac és Profit)
De talán emlékszünk a Nestlé botrányra is, ahol egy 2 nap alatt megoldott – azonban rosszul kommunikált - közösségi médiakampányról beszélhetünk, s így nem csak a Killer logó keringet az éterben hosszú hetekig, hanem forgalomcsökkenést is eredményezett a cégnek. Ha nem emlékszel rá, érdemes blogunkban elolvasni.
Márkák, akik javukra fordították a helyzetet
Ami valakinek negatív reklám, az sokaknak remek marketinglehetőség. A kreatív márkák gyorsan reagálnak az ilyesfajta, országos volumenű problémákra. Fogalmazhatunk úgy is, hogy "lepattintják" a magas labdát és szimpátiát váltanak ki a felhasználókból segítségével.
Például a Coca Cola, a Dove ötletes posztok formájában reagált a Norbi-ügy keltette visszahangra, de még az Országos Mentőszolgálat is finoman áthallásos posztot tett ki, amiben azt erősítik meg, hogy márkájuk mindenkit elfogad mérettől, formától függetlenül és mindenki „kívánatos” a maga módján.
Az influencerek, celebritások és ismert emberek is visszavágnak
No, nem csak az átlagemberek hökkentek meg Norbi nyilatkozatán, hanem a véleményvezérek közül is többen kiálltak és véleményt nyilvánítottak a fitneszguru kijelentéseivel szemben. Tóth Gabi élő videóban mutatta meg szülés utáni testét és motiválóan szólt követőihez.
Az énekesnő a TV2 Séfek Séfe műsorából ismert férje, Krausz Gábor kirohanásából pedig inkább nem idézünk, mert üzenetét indulatosan, nem a legszebb kifejezéseket használva fogalmazta meg, akit érdekel, ITT megtekintheti.
Dombóvári István stílszerűen "dagadt-gate" botránynak nevezve az esetet és kifejtette őszinte véleményét a hízás-fogyás-fogyókúra témakörében, szót ejtve a Norbival való együttműködéséről is.
Kulcsár Edina, aki épp a második babáját várja, szintén fotókat osztott meg és véleményét fejezte ki, miszerint ő rendkívül boldog a plusz 12 kilójával, hiszen a várandósság egy csodálatos folyamat. Edina párja, Csuti Instagramra feltöltött bejegyzésében kifejezi ellenvéleményét Norbi állításaival szemben.
Lévai Márton vizilabdázó párja, Noémi több, mint 93 ezer követőt tudhat magáénak és rengeteg követik anyasággal kapcsolatban megosztott bejegyzéseiért. A fiatal anyuka is kritikát osztott meg Instagram profilján.
Az Instagramon és a Facebook felületén még számos influencer fejezte ki nemtetszését a témával kapcsolatban, illetve sokuktól követőik kérdezték, mi a véleményük. Ilyen kérdésre válaszolva osztotta meg nézeteit a kérdés kapcsán többek között Halmosi Viki influencer, Dr. Görbe Pál gasztroblogger, Farkas Lackó, Gulyás Lídia, Agárdi Zsóka és Caramel párja, Szilágyi Szilvia is reagáltak. A reakciókból közlünk egy válogatást.
Természetesen a lista nem teljes, folyamatosan jönnek az újabb és újabb véleményvezérek, akik álláspontot foglalnak a témában. Azt sem állíthatjuk, hogy mindenki egységesen Norbi ellenében nyilatkozna, hiszen van, aki egyetért Norbi mondandójának lényegi részével, például Dér Heni énekesnő. Heni írását itt olvashatod:
Mémek mindenütt!
Amikor egy botrány országos hírt ér el, megkerülhetetlen a mémek megjelenése, ilyenkor jellemzően már visszafordíthatatlan az ügy, a közösség kimondta az ítéletet a témakörben.
Ugye senki sem gondolta, hogy az internet varázslói, a Paint, a Photoshop, a Meme Generator és társainak kreatív felhasználói még nem vették a kezükbe a Norbi témát? Már mozdulni sem lehet a mémektől, amikből párat megmutatunk Nektek!
Az emberi természet egyik „szépségére” rámutató, szarkasztikus mémet Tibi Atya oldalán osztották meg „Kösz Norbi, összehoztál minket Szeretet legyen, dicsértessék!” címmel. A szintén népszerű magyar oldal, a Ponciusz Pilátusz megmondja több vicces képet is készített, sőt még „Döngő lépkedés Nolbival a hálószobai klimaváltozás ellen” elnevezésű eseményt is létrehozott, amit már 360 lelkes felhasználó jelölt meg érdeklődőként és 64-en biztosan ott is lesznek (https://www.facebook.com/events/1234255763441493/)
A konfliktushelyzet ezen szintjén már a nevekkel történő szójátékok is bekapcsolódnak, így az internet népe szegény Kövér Lászlót sem hagyta ki a „jóból”, hiszen neve miatt személyét is az aktuális botránnyal kötötte össze. De lássuk a képválogatást:
A videóban beolvasók csapata
Néhányan nem elégedettek meg egy-egy poszttal, amiben kritizálják Norbi nyilatkozatát, hanem egyből telefont ragadtak és videóra vették érzéseiket, ezekből a legjobbakat összegyűjtöttük Nektek.
Kajdi Csaba Instagram történetében próbálta megfejteni Norbi tanításait, amiből egy igazán humoros videó született:
https://www.facebook.com/vv8mici/posts/2577939475824068
Latyi videója (vigyázat 18 karikás tartalommal!):
https://www.facebook.com/kulcsart1/videos/2939682489404943/
Oláh Gergő videójában arról beszél, mennyire szereti és tiszteli feleségét a szülés után felszedett kilóktól függetlenül:
https://www.facebook.com/watch/?v=618305722045867
S ilyen szinten lépnek színre a humoristák, írók, költők, akik már nem feltétlenül szervesen kapcsolódnak a témához, hanem egy remake-t egy feldolgozást készítenek az esetből.
Kál-Pintér Mihály író és szerkesztő például egy remekbeszabott rövid videóval jelentkezett Fittttfiú címmel:
Hogyan tovább?
A botrányt elsősorban Norbi felesége, Réka igyekszik csitítani, aki a következőt nyilatkozta:
„Figyeljetek, tudjátok, hogy a Norbinak van egy sajátos stílusa. Őszinte… Többen kérdezték tőlem, hogy mit szólok ehhez. Hát, szókimondó a Norbi, de egyet tudnotok kell. Kitűzte céljául, hogy az emberiséget le fogja fogyasztani, mivel sok esetben szép szóval, meg simogatva az emberi lelkeket, nem sikerül. Sokszor kimondja azokat a mondatokat, amiket sokan maguknak sem képesek beismerni. Tudnotok kell, hogy tegnap beszélgettem vele erről, hiszen én is háromszor voltam várandós, háromszor adtam életet, három gyönyörű gyermeknek. Norbi nem azokra a hölgyekre, édesanyákra gondolt, akik most szültek. És nem azokra, akik szoptatnak, hanem azokat a hölgyeket és párkapcsolatokat félti, ahol eltelik 3-4-5 év, és nem tudod, hogy miként változtass. Nem védeni akarom, segítő szándék volt benne. Az, hogy a kommunikációja kicsit más, mint az enyém… Hát ő a Norbi”
Norbi is reagált a kialakult helyzetre, egy újabb videóban, amivel próbálta megmagyarázni, pontosan mi volt a célja korábbi mondandójának, azonban a közönség ezt sem fogadta túl rózsásan.
Mit tehetünk, hogy elkerüljük az ilyen helyzeteket?
Mindig tartsuk észben, hogy a saját imázsunkért, jóhírünkért elsősorban mi felelünk és habár külső tényezők miatt is sérülhet arculatunk, a legnagyobb öngól az, ha meggondolatlanok vagyunk és nem megfontoltan nyilatkozunk. Főleg akkor, ha tudjuk, hogy megosztó témában szeretnénk véleményt kifejteni, különösen ügyelnünk kell a szavak megválogatására és a félreértések elkerülésére, az emberek felé mutatott tiszteletre.
Ha nem érezzük biztosnak, hogy mondanivalónk megfelelő, hogy megosszuk követőbázisunkkal, inkább először mutassuk meg egy hozzánk közel álló személynek vagy akár PR-munkatársunknak, akik segíthetnek végső ítéletet hozni, tanácsos-e mindenképp közzétennünk portkavaró véleményünket és ezt megfelelő keretek között tesszük-e.
Az online felületeken szemvillanás alatt terjedhetnek a konfliktusok. Elég egy át nem gondolt gyors, vagy éppen egy megfelelő megszólalás, túl késői válasz és arra eszmélünk, hogy már a sajtó foglalkozik velünk, a vásárlók bojkottot hirdetnek, az árbevételünk pedig csökken. Viszont, ha tudatosan kommunikálsz, akár vissza is vághatsz egy-egy esetben, ahogyan az a Wellamarint Hotel esetében történt, amikor két influencer 10 perc leforgása alatt követőik segítségével 2.500 negatív kommentet termelt az Instagram csatornára.
Ha érdekel a sztori, itt olvashatod el, ám a tudatos közösségi média kommunikáció semmilyen esetben sem kerülhető meg!
Elvitelre pedig a Fővárosi Állat- és Növénykert posztját ajánljuk - ennél szebb reakció szerintünk nem nagyon lesz...
SZERETLEK ANGELE, PEDIG AKKORA VAGY AKÁR EGY ELEFÁNT...#loveyourbody #budapestzoo #elefántcsalád #ugyszeretlekahogyvagy #Assam #Arun #Angele
Közzétette: Fővárosi Állat- és Növénykert – 2020. január 21., kedd
_____________________
13 éve foglalkozunk céges közösségi média marketinggel. A Magyar Marketing Szövetség 6, a Turizmus szakma 5 TSMA díjjal, az Internet Hungary egy fődíjjal, a KREATÍV pedig az influencer érában végzett konfliktuskezelési megoldásunkért ARANY díjjal jutalmazta munkánkat.
Ha érdekel a social media felületeken végzett konfliktuskezelés mibenléte, szerezd be 374 oldalas Közösségi média botránykönyve című könyvünket, melyben közel 150 valós esettanulmányon keresztül mutatjuk be a trollok, álprofilosok, nyereményjáték-vadászok, negatív hozzászólók kezelését a közösségi média térben.