2020. jún 22.

Közösségi médiával foglalkozol? Ügyelj a mentális egészségedre!

írta: petrapenovac
Közösségi médiával foglalkozol? Ügyelj a mentális egészségedre!

pexels-photo-313690.jpegNem túlzás kijelenteni, hogy bizony rengeteg ember vált közösségi média függővé az utóbbi években. Sokaknak az az első teendőjük reggel, hogy megnyitják a különböző közösségi alkalmazásokat a telefonjukon, és körülbelül ugyanez történik közvetlenül lefekvés előtt is. Nagy átlagban napi 144 percet töltünk a social media felületeken, és ehhez még több órányi egyéb internetes tevékenység társul. Arról is sokat hallhatunk, hogy mennyi árnyoldala és negatív hatása is van a közösségi médiának, ami bizony komoly hatással van a felhasználók mentális egészségére. És mi a helyzet azokkal, akiknek ez nem csupán kikapcsolódás, hanem munka is? Cikkünkben megmutatjuk, miként is ügyelhetsz egészségedre, ha közösségi médiával foglalkozol. 

Ha oldalakat és azok bejövő üzeneteit, kommentjeit is kezeled, akkor bizony kaphatsz hideget-meleget. A pozitív, dicsérő szavak nem csak a cégnek tesznek jót, de az ügyfélszolgálattal foglalkozó kollégák napját is szebbé tehetik – és ez persze a negatív vélemények esetében sincs másképp. Az őszinte, építő kritikák mellett sajnos sokszor agresszív, sértő üzenetek is érkeznek az oldalakhoz, amelyekkel ugyanúgy meg kell birkózni, mint minden más véleménnyel. Éppen ezért minden közösségi médiával foglalkozó szakember számára fontos, hogy helyén tudja ezeket kezelni és a hullámvölgyek ellenére is lelkesen tudja végezni a munkáját.

Tanuld meg szétválasztani a jót és a rosszat!

A közösségi médiának (és a vele kapcsolatos munkának) számtalan vonzó oldala van: kapcsolat kialakítása a követőkkel, lehetőség a kreativitás szabadjára engedésére, látni a márka fejlődését, és még sorolhatnánk. De mi is áll a másik oldalon? A követőkkel való intenzív kapcsolattartás miatt bizony sokszor igazán nehéz megküzdeni a negatív üzenetekkel és támadásokkal, még úgy is, hogy sokszor azok nem is konkrétan a márka ellen irányulnak. Sajnos elég sok felhasználó akad, aki az általános frusztrációját a közösségi médián keresztül adja le, ami sokszor a cégeken csattan. De ha az adott vállalkozásnak is van címezve a mérges üzenet, akkor sem szabad azt személyesnek venni! Sokan elfelejtik, hogy az üzeneteikre is hús-vér emberek válaszolnak, akiket rosszul érintenek a támadások. 

Ez az állandó stressz és az a tényező, hogy a közösségi médiával foglalkozók gyakran érzik azt, hogy folyamatosan össze vannak kötve a munkájukkal, bizony befolyásolhatja a mindennapi életet is. Felléphet például koncentrációzavar, motiválatlanság, kimerültség. És mivel a social media szakemberek számára a munkaidő lejárta után sem szűnik meg a közösségi oldalakkal való kapcsolat (hiszen valószínűleg ők maguk is használják ezeket a felületeket), nincs igazán lehetőségük elvonulni az online térben fellelhető negatívitás elől. Ráadásul a lelkiismeret sokakat még munkaidőn kívül is rávesz arra, hogy az elégedetlen kommentekkel foglalkozzanak. Természetesen a márka jó híréért minden tőlünk telhetőt meg kell tenni, de ez nem szabad, hogy az egészség rovására menjen!

Szerezd vissza a kontrollt a mentális jóléted fölött!

pexels-photo-1471991.jpegAzt nem tudjuk befolyásolni, hogy az emberek miként reagálnak az általunk közzétett tartalmakra, de azt már igen, hogy mi miként reagálunk az ő véleményükre. Ha úgy érzed, hogy a munka kezdi átvenni az irányítást a mindennapi életed fölött és a munkaidőn túli tevékenységeidet is negatívan befolyásolni, állj meg egy percre! Gondolj bele, mi az, amit akkor, abban a pillanatban tehetsz azért, hogy csökkentsd ezt a stresszt. Még az olyan apróságok is, mint egy öt perces séta a szabadban, nagyot tudnak lendíteni egy húzósabb napon. A következő praktikák is sokat segíthetnek: 

  • Nem kell teljesen egyedül megküzdeni a negatív üzenetekkel! A közösségi média egyik titka, hogy ismerni kell, pontosan hogyan lehet elcsitítani egy eszkalálódó konfliktust és hatásosan fellépni adott felhasználókkal szemben. Kialakíthatsz egy szabályt arra, hogy az alaptalanul támadó személyekkel szemben egyszer adsz választ, de többször nem, így nem ragadsz bele a felesleges vitákba. Ismerd fel a cégen belül azt a személyt, vagy személyeket, akik ilyen helyzetekben segíthetnek! Mindenki másképp kezeli a konfliktusokat, így ha többen összedugjátok a fejeteket, a stressz is csökken és hatékonyabban kezelhetitek a helyzetet.
  • Használd ki a technológia adottságait! Az online zaklatás felerősödésével a legtöbb közösségi oldal komoly lépéseket tett annak érdekében, hogy felhasználói biztonságban tudhassák magukat. Ennek egyik eleme pedig az, hogy sok platformon ki lehet szűrni a káros és támadó kommenteket, például Instagram-on és Twitter-en is. Ezekkel érdemes lehet élni, hiszen megspórolhatod vele a felesleges stresszt.
  • Támaszkodj a közösségedre! Nem evezel teljesen egyedül, hiszen sokan hozzád hasonló munkát végeznek. Legyen szó akár a munkatársaidról, akár egy szakmát érintő online közösségről, ne félj tanácsot kérni! Valószínűleg minden közösségi média szakember átesett már ilyeneket, a tapasztalatokat megosztva pedig támogathatjátok egymást.
  • Mozdulj meg – szó szerint! Csukd le a laptopot, tedd el a telefonod, ha úgy érzed, hogy a munka kezd egy kicsit sok lenni. Iktass be egy negyed órás sétát, kis átmozgatást a napjaidba, amivel testileg-lelkileg felfrissítheted magad. Gondolj bele: egy kis kikapcsolódás és feltöltődés után higgadtabban tudsz majd reagálni.

Figyelj a belső faktorokra is!

pexels-photo-1595392.jpegA munka okozta stressz nem csak a felhasználóktól eredhet – sokszor a munkatársak is éppen elég nyomást helyeznek a közösségi médiával foglalkozó kollégákra. Felmerülhetnek irreális elvárások, például hogy olyasmit alkoss, amit futótűzként terjed majd. Persze, az a dolgod, hogy kreatív és a felhasználók számára érdekes tartalmakat készíts, de azt igen nehéz megjósolni, hogy mikor éppen mi válik népszerűvé. Főleg, hogy a közösségi oldalakon hihetetlenül gyorsan változik minden. Ezért fontos, hogy megfelelő kommunikáción keresztül bemutasd a kollégáknak, hogy mire is terjed ki a szakértelmed és a befolyásod és mik azok, amiket esetlegesen nem lehet megvalósítani. 

digdet_1.PNGEngedd meg magadnak, hogy kikapcsolj! Mivel a közösségi média szakemberek a pozitívból és a negatívból is fokozott mennyiséget tapasztalnak nap, mint nap, tedd meg magadnak azt a szívességet, hogy eltávolodsz az online tértől, amikor szükségét érzed. A munka-magánélet egyensúly nagyon fontos, hiszen ha felborul, mindkét oldal sérül. És ha a munkád és a magánéleted között átfedés van (mert például mindkettő függ az online tértől), akkor erre fokozottan ügyelned kell. Kapcsolj ki, vonulj el kicsit a közösségi médiától és töltődj fel offline!

Ha szeretnéd kipróbálni a digitális detoxot, látogass el honlapunkra, ahol érdekes cikkeket és tippek találhatsz a témában. Sőt, még egy kis kihívásban is részt vehetsz, Digitális Detox Naptárunk segítségével!

Forrás: https://sproutsocial.com/insights/mental-health-for-social-marketers/

Szólj hozzá

egészség közösségi média közösségi média stressz