2020. júl 17.

Nyelvhelyesség a közösségi média marketingben

írta: petrapenovac
Nyelvhelyesség a közösségi média marketingben

photo-1517971129774-8a2b38fa128e.jpegHa marketinggel foglalkozol, elkerülhetetlen, hogy nagy hangsúlyt fektess a nyelvhelyességre és a pontos megfogalmazásra. Persze, ma már rengeteg alkalmazás és eszköz segít a hibák észrevételében és javításában, de még így is maradhatnak elírások, pontatlanul fogalmazott mondatok a szövegben. Azt pedig már tudjuk, hogy amit egyszer közzéteszünk, az már online marad, még akkor is, ha magát a bejegyzést viszonylag rövid időn belül letöröljük. Ha például e-mailekről vagy nyomtatásban is megjelenő anyagokról van szó, akkor pedig pláne kellemetlen, hiszen itt még javításra sincs lehetőség.

A tiszta fogalmazás és a kiváló nyelvhelyesség elengedhetetlen, hogy céged üzenete pontosan érjen célba, ne legyenek félreértések. Egy-egy apró hiba vagy elírás időnként persze szinte elkerülhetetlen, de ha ez rendszeresen és nagy számban fordul elő, az bizony árthat a cég hitelességének is. Nem tűnik túl profi munkának, ha folyamatosan hibákkal teli hírleveleket kapsz valahonnan, ugye? Ha egy vállalkozásnál nem figyelnek eléggé az ilyen részletekre, az könnyen felvetheti a kérdést, hogy vajon mi más fölött siklanak még el.

Nézzük csak meg, mik is segíthetnek a nyelvhelyesség terén! Az online elérhető eszközökről, böngésző-bővítményekről már tettünk említést korábban. A cégek nagy része ezeket napi szinten használja, hogy az elütéseket, pontatlan megfogalmazásokat kiküszöbölje, például a posztokban és e-mailekben. Ennél persze több kell, hiszen tudjuk, hogy a szoftverekbe is csúszhat hiba, ráadásul a szöveget azért még nem írják meg helyettünk. Mindenki hibázhat, így nem árt, ha az anyagok közzététele előtt megkérsz egy kollégát, hogy olvassa át ő is a szöveget. Több szem többet lát, nem igaz? Az esetleges hibák javítása mellett hasznos véleményt is kaphatsz az adott tartalomról, például hogy egyértelműen közvetíti-e a kívánt üzenetet, érthetően van-e megfogalmazva, stb.

pexels-photo-2002719.jpegAz is sokat segíthet, ha készítesz egy kis „szabályzatot”, ami rögzíti a formai követelményeket a közösségi médiában megosztott tartalmak esetén. Ebben ki lehet fejteni például, hogy hogyan is érdemes megszólítani a közönséget, milyen kifejezések biztosan nem kerülhetnek be a szövegekbe, milyen hangvételű legyen egy-egy bejegyzés, és így tovább. Ezeket betartva egy egységes stílusban jelenhetnek meg a cég tartalmai, ami sokat dob a szakmaiságon, ráadásul a munkát is megkönnyíti, hiszen mindenki számára világossá teszi az irányelveket.

És van olyan eset, amikor engedni lehet a tűpontos nyelvhelyességből? Természetesen igen! Azonban csak akkor, ha ez passzol a cég imidzséhez és az adott poszt tartalmához. Ha egyébként is osztasz meg humoros tartalmakat, nyugodtan használhatsz például rövidítéseket, idegen nyelvű szavakat a szövegben, ha ez passzol a célközönség nyelvhasználatához is. Ugyanez igaz a szlengre is, ezzel azonban bánj óvatosan, hiszen szinte csak a legfiatalabbak értik és értékelik. Arra pedig mindig ügyelj, hogy ezek nincsenek jó helyen többek között marketing e-mailekben, termékleírásokban, nyilatkozatokban.

Könnyen lehet, hogy eddig nem helyeztél különösebb hangsúlyt a nyelvhelyességre és a szövegek megfogalmazására, azonban nem árt biztosra menni. Minden marketinges számára kulcsfontosságú, hogy a közvetíteni kívánt üzenet világos és érthető legyen a közönsége számára, ebbe pedig az is beletartozik, hogy szó szerint a szövegek is legyenek érthetőek. Az egyik legegyszerűbb és legkifizetődőbb praktika, amit már korábban is említettünk, ha többen is átolvassátok a tartalmakat publikálás előtt. Így valószínűleg a hibák sem maradnak észrevétlenül, valamint a fogalmazáson is könnyen lehet pontosítani.

 

Forrás: https://sproutsocial.com/insights/grammar-for-marketers/

Szólj hozzá

marketing szövegírás írás közösségi média