2020. sze 26.

Állj ki a fontos ügyek mellett!

írta: Sáringer Viktória
Állj ki a fontos ügyek mellett!

pexels-paddy-o-sullivan-2369217.jpgMárkád megítélése sok mindentől függ. Többek között attól is, hogyan reagálsz egyes ügyekre, helyzetekre. Na nem csak a koronavírus okozta káoszra gondolunk, hanem vannak fontos, társadalmunk egy részét vagy egészét érintő ügyek, melyek mellett még soha nem volt ilyen fontos kiállni. Az emberek arra számítanak, sőt sokan már el is várják, hogy kedvenc márkáik felszólaljanak vagy valamilyen módon támogatásukat fejezzék ki nyilvánosan a fontos ügyek mellett.

Ha jó a termék, a többi mindegy?

A vásárlási döntés meghozásánál számtalan tényező befolyásolja a fogyasztókat és már egyáltalán nem csupán a termék vagy szolgáltatás minősége, ár-érték aránya a meghatározó, hanem az is, mely cég a gyártója vagy mely személyek, cégcsoportok fognak profitálni a vásárlásból. Ha a fogyasztók bizonyos személyeket vagy ügyeket szándékosan nem akarnak támogatni, akkor bármilyen jó is a termék és a marketing, falakba ütközhetünk.

Példaként megemlíthetjük Kat von D híres tetováló sminkmárkáját, melynek nagy sikere volt az influencerek körében is és egyes termékek nélkülözhetetlenné és ikonikussá váltak a smink szerelmesei számára. Azonban szárnyra keltek hírek és információk a hírességről, aki a márka mögött áll és akinek nevét viseli is a cég. Sokan nevezték Kat von D-t antiszemitának és oltásellenesnek és hiába tagadta, hogy ezek valós megállapítások lennének, az emberek szándékosan nemet mondtak a márkájára és rengeteg utálat zúdult rá. Végsősoron nem is számít sokszor, hogy valósak-e a vádak, mert ha elszabadul egy ilyesfajta információ, sokan utánajárás nélkül továbbítják és egy kitaláció is komoly károkat okozhat. Végül távozott a sminkmárkától és már semmit sem profitál az eladásokból – és épp emiatt sokan újra elkezdték a termékeket vásárolni, melyeket eddig elvből nem vettek meg. Itt is látható, hogy a termékkel nem volt gondja a vásárlóknak, csak a személlyel, aki a márka mögött állt.

A cancel culture-ről itt olvashatsz bővebben.

Miért támogassunk ügyeket márkaként?

pexels-vincent-ma-janssen-2561628.jpgIdén kiemelkedően gyakorivá vált, hogy a cégek arra használják platformjaikat, hogy edukálják, inspirálják az embereket. A közösségi média is megváltozott és mivel rengeteg felhasználója van, így könnyen és gyorsan sok emberhez juttathatjuk el mondanivalónkat. Egy egészen új tendencia, amikor a cégek bevonják vásárlóikat és közösen tesznek egy-egy ügyért. Ha kiállunk a számunkra és vásárlóink számára is fontos ügyek mellett, remekül reprezentálhatjuk márkánk értékeit, etikai álláspontunkat.

Egy 2019-es tanulmány szerint a vásárlók 74%-a gondolja úgy, hogy a márkáknak ki kell állniuk a fontos ügyek mellett. És ez nem csak külső elvárás: a dolgozók 87%-a gondolja úgy, hogy a cégnek fontos lenne a releváns, hangsúlyos ügyek mellé állnia és ezt nyilvánosan kifejeznie.

Mire ügyelj?

Ne ugorj fejest! A legfontosabb problémák általában sokakat érintenek érzékenyen, így nagyon megfontoltnak, átgondoltnak kell lennie a kampánynak és figyelembe kell venni minden olyan lehetőséget, ami rosszul érintheti az embereket vagy esetleg nem egyértelműen adja át az üzenetet. Ha nem vagyunk elég meggondoltak, könnyedén egy botrány kellős közepén találhatjuk magunkat.

Első az őszinteség és hitelesség!

pexels-sharon-mccutcheon-3736757.jpgOlyan ügy mellett állj ki, ami mellett tényleg teljes szíveddel ki tudsz. Olyan mellett, amivel tényleg törődsz és fontos számodra, céged számára is. Az emberek azonnal kiszagolják a hiteltelenségeket és ez többet árthat, mintha inkább hallgatsz. Nehéz megjátszani, hogy valami iránt tényleg szenvedélyesek vagyunk és egy ügyért minden követ megmozgatunk, ha igazából hidegen hagy. No meg nem mutat jól, ha ellentmondásos üzeneteket közvetítünk, így legyen kommunikációnk és cselekedeteink, cégünk tevékenysége összhangban.

Foglalj állást – de úgy igazából!

Az emberek elvárják a nyilvános állásfoglalást, de ettől függetlenül nem szabad egy gyors Facebook-kiírással letudni a dolgot, akármekkora is a nyomás. Mert érződik, ha valami iránt nem vagyunk elkötelezettek és nem mutat jól, ha csak pár mondatot áldozunk egy ügyért, ahelyett, hogy a gyakorlatban is segítenénk. A segítség lehet adományozás vagy akár valamilyen változtatás, mely kihat az adott problémára. Például ne csak kiírjuk, hogy szegény állatmenhelyek, nincs elég táp a kutyusoknak – ehelyett inkább menjünk és vigyünk nekik vagy legalábbis indítsunk gyűjtést! Ne csak sajnálkozzunk a környezetszennyezésen, igyekezzünk módosítani csomagolásainkon, lecsökkenteni ökológiai lábnyomunkat vagy erre tippeket adni az embereknek. Tehát nem elég, ha csak felhívjuk a figyelmet a gondokra, tennünk is kell valamit a megoldáshoz. Legyen ez akármennyi apróságnak tűnő dolog is. A szavaknak is nagy ereje van, de könnyen tűnhet csupán PR-fogásnak az emberek felé, ha nem elég őszinte üzenetünk.

Arról, hogy létezik-e VALÓS összefogás a közösségi médiában, itt tudhatsz meg többet egy friss példa kapcsán.

pexels-life-matters-4614165.jpgÉs hogy egy példát is hozzunk, a Black Lives Matter mozgalom kapcsán szinte minden influencer felszólalt, azonban voltak, akik esetében nem volt felhőtlen a fogadtatás. Az emberek elvárták, hogy nyilvánosan felhívják a figyelmet a problémára és arra törekedjenek befolyásukkal, hogy edukálják az embereket. Ehhez pedig egy egyszerű, de nagyon hasznos lehetőség, melyet sokan alkalmaztak is, hogy Instagram történeteikben vagy YouTube-videóik alatt linkeket helyeztek el, amik segítségével az emberek többet tudhattak meg arról, mi is pontosan ez az ügy, miért fontos és mit tehetnek, hol adományozhatnak vagy hogyan tudnak más egyéb módon segíteni. Egyébként a YouTube-ra akkor kikerült pár elég hosszú videó is, amiben számtalan reklámot elhelyeztek és az alapkoncepció az volt, hogy aki nem tud pénzzel segíteni az ügyön, az akár a háttérben indítsa el a videót, ne ugorja át a reklámokat és az így a YouTube-tól beérkező reklámokért kapott összeget a videót feltöltő szervezet jótékony célokra fordítja majd a Black Lives Matter okán:

Vonj be influencereket, követőket is!

pexels-markus-spiske-2990642.jpgA kampányba tanácsos bevonni olyan véleményvezért is, aki az adott témát szintén a szívén viseli és ez akár korábbi megnyilvánulásaiból is egyértelmű. Ők is segíthetnek az üzenet közvetítésében és ha egy erős befolyással rendelkező influencer és egy hiteles cég egyesíti erőit, remek dolgok sülhetnek ki belőle nem csupán mindkét félnek, de az adott ügy számára is.

A követők bevonására jó ötlet, ha egy kihívást hirdetünk a témában, amihez tudnak tartalmat gyártani a felhasználók saját profiljaikon is vagy készítünk egy olyan informatív tájékoztatót, melyet könnyen tovább tudnak osztani oldalaikon.

 

Forrás: https://later.com/blog/support-a-social-cause/

https://eu.usatoday.com/story/life/allthemoms/2019/03/17/kat-von-d-says-shes-not-neo-nazi-and-not-anti-vaxxer/3194747002/

Szólj hozzá

youtube facebook társadalom összefogás összetartás instagram Facebook Instagram