2020. nov 15.

Az influencerek társadalmi felelőssége

írta: Sáringer Viktória
Az influencerek társadalmi felelőssége

pexels-inga-seliverstova-3394310.jpgEgy fontos kérdés, hogy milyen társadalmi felelőssége van az influencereknek és a márkáknak egy közös együttműködésben. A véleményvezér felelőssége tudni, pontosan mit is promótál? A fogyasztó felelősége tudni, hogyan kezelje a különböző hirdetéseket? Vagy a márka felelőssége, hogy megfelelő információt nyújtson és biztosítsa, hogy a termék olyan, mint amilyennek állítja és persze a megfelelő célközönséghez jut el?

Az influencerek reklámszempontból kiemelkedően fontosak, ugyanis nagy befolyással rendelkeznek, bizalom van köztük követőikkel és könnyen megtalálhatjuk márkaként egy-egy véleményvezér követőbázisában a tökéletes célcsoportot termékeink, szolgáltatásaink számára. Az ügyes tartalomgyártók már viszonylag kis követőbázissal is rendkívül jó eredményeket érhetnek el. Azonban a hitelesség kulcsfontosságú kérdés mind az ifluencer, mind a márka szempontjából egy együttműködés során, különben kölcsönösen pusztítani fogják egymás jóhírét. Ha a véleményvezér olyat hirdet, amiről kiderül, hogy átverés volt, a követők bizalma megrendül és hamar ráfogják, hogy pénzért bármit képes eladni, valójában nem törődik a követőbázisával. Ha egy márka olyan influencerrel dolgozik együtt, aki botrányba kerül, könnyen azonosíthatják a felhasználók a márkát a véleményvezér botrányával és csalódhatnak a márkában, amiért ilyen konfliktushoz, ilyen értékrendet képviselő véleményvezérhez adja a nevét, vele dolgozik együtt.

Átláthatóság

pexels-plann-4549413.jpgAz, hogy valaki nagy befolyással bír, nagy felelősséggel is jár. Nem lehet minden szabályt megszegni, össze-vissza hirdetni. Az influencer esetében fontos, hogy tisztázza, mikor van szó promócióról az átláthatóság érdekében. Ha fizetett hirdetésről van szó, ezt jelezze egyértelműen, ugyanis nem csak külföldön, de Magyarországon is szabályszegésnek számít, ha valaki nem jelöli meg, hogy egy márka fizetett az adott termék reklámozásáért. És ezért bizony szép kis büntetéseket lehet bezsebelni, ami nem valószínű, hogy megéri. Az sem épp a legtisztább taktika, ha valaki elrejti a hashtagek közé a #reklám szócskát és elintézettnek tekinti a dolgot. Igen, kiírta, de megpróbálta elrejteni a követők elől, ami nem túl etikus lépés. Nincs gond a fizetett hirdetésekkel, mindenki tudja, hogy ebből él a véleményvezér, így értelme sincs titkolni. Márkaként tanácsos a szerződésbe is beleírni, hogy jól látható megjelölését kéred a fizetett promóciónak.

Értékrend

pexels-evg-culture-1055691.jpgMit közvetítesz a követőid felé? Mire ösztönzöd az embereket, mit vásároljanak? Mennyire passzol az adott termék követőbázisod összetételéhez? Ugye nem igazán mutat jól, ha egy véleményvezér, akinek követői nagyrészt 13-17 év közöttiek, az alkoholfogyasztást promótálja? Ha gyerekeknek a mindennapi energiaital fogyasztásáról beszél? Főleg a fiatal, befolyásolható korosztály az, akinek az esetében kiemelten óvatosan és meggondoltan kell eljárnia az influencereknek. És persze a márkáknak is, hiszen ha egy fürdőruhamárka egy 13 évessel akar együttműködni, amiben meghatározott, hogy a fiatalkorú lány képeket töltsön fel magáról bikiniben közösségi platformjaira, az sincs rendben. Közszereplőként, influencerként, márkaként csak olyan ügyeket, cégeket szabad támogatni, amely mellett 100%-ban ki merünk állni. És olyan együttműködéseket kell elvállalnunk, amivel követőink is egyet tudnak majd érteni.

A magyar influencerek alkohol szponzorációt veszi górcső alá a Tanulom Magam videója:

 

Ha a konkrét infleuncerekre vagy kíváncsi, akiknél megjelent számtalan alkoholhoz kapcsolódó bejegyzés akkor azt a 7. percél találod a videóban. Ha pedig az érdekel csak, hogy mi a gond az alkohol promóciókkal irány a 12. perc!

Márkaként hogyan menj biztosra, hogy a reklám megfelel a társadalmi elvárásoknak?

  • Bizonyosodj meg róla, hogy az influencerek, akikkel a kampányon dolgozol, ugyanolyan értékrendet képviselnek online megjelenésükben, mint márkád!
  • Nézd meg, hogy kikből tevődik össze az a célcsoport, akiket elérhetsz az influencer által! Gondold át, hogy terméked, szolgáltatásod hogyan hat ezekre az emberekre. Lehet, hogy negatív hatással lesz rájuk a kampány? Lehet, hogy nem jó üzenetet közvetítesz az adott csoportnak? Kerüld az ilyen helyzeteket! És azokat a szituációkat is, ahol bizonytalan vagy, mert könnyen konfliktusba keveredhetsz.
  • Menj biztosra, hogy az influencer üzenete tiszta, egyértelmű és megfelelően közvetíti a víziódat, nincsenek félreértési lehetőségek.
  • Gondolj arra is, hogyan hat majd a kampány és a létrehozott tartalom márkádra. Az influencerek segíthetnek jóhíred megerődítésében vagy újraépítésében, de a nem elég körültekintően megválasztott együttműködő partner akár ronthat is ezen.

Fogyasztóként is van felelősségünk abban, hogy tudjuk, milyen típusú reklámokat fogyasszunk és hogyan járjunk el a hiteltelen influencerek esetében. Fontos, hogy erről gyermekeinket is tájékoztassuk és megértessük velük, hogy attól, hogy kedvenc influencere posztol valamit, azt még nem kell készpénznek venni. Kritikusnak kell lennünk a közösségi médiában.

 

Forrás: https://www.unitedinfluencers.com/social-responsibility-influencer/

Szólj hozzá

gyerek társadalom gyerekek felelősség influencer