2020. nov 29.

Van jövője az influencer marketingnek?

írta: Sáringer Viktória
Van jövője az influencer marketingnek?

facebook-like-3695180_1280.jpgAz emberek nem termékeket és szolgáltatásokat vásárolnak, hanem kapcsolatokat, jó történeteket, ajánlásokat. Marketing szempontjából nagyon fontos a szájreklám és egy jól megválasztott véleményvezér segítségével célcsoportunk jó sok tagjához eljuttathatjuk az üzenetünket. Ráadásul egy kedvelt személy pozitív ajánlása még inkább bátorítja az embereket, hogy kipróbáljanak egy új terméket, szolgáltatást. Így a vásárlási döntés meghozásának ideje és útja lerövidül és lehet, hogy a felhasználó már utána sem néz több felületen a terméknek, márkának, nem kezdi el az összehasonlítgatást a konkurenciával. Csupán elhiszi a véleményvezér ajánlását és ezen bizalom hatására vásárol.

Miért pont az influencer marketing?

A reklámozás influencerek segítségével még sosem volt ennyire egyszerű és megszokott, mint manapság. Ráadásul költséghatékony megoldás lehet a többi lehetséges választásunk mellett. Egy televíziós reklám vagy óriásplakát díjának töredékéért dolgozhatunk együtt akár több véleményvezérrel is és mindenki jól járhat. Az sem utolsó szempont, hogy az emberek már mindent elkövetnek, hogy ellenálljanak, megszabaduljanak a rájuk minden irányból, folyamatosan zúduló reklámtömegtől. A véleményvezéreket azonban szándékosan követik. És kíváncsiak a posztjaikra, hogy mi történik velük, még akkor is, ha egy terméket vagy szolgáltatást mutatnak be.

Mennyire sikeres az influencer marketing?

pexels-olya-kobruseva-5408689.jpgHa a legfiatalabb generációt nézzük, az ezredforduló után születetteket, akkor kiderül, hogy csupán egy százalékuk bízik a reklámokban. Azonban 33%-uk bízik a blog jellegű termékértékelésekben. 40% pedig vásárolt már online terméket, amit egy influencernél látott a YouTube-on, Instagramon vagy a Twitteren. A véleményvezérek 71%-a gondolja úgy, hogy az őszinteségük és hitelességük az, ami miatt közönségük kitart mellettük és folyamatosan aktív.
A Tomoson egy kutatása szerint az influencer marketing segítségével 6,5 dollár térül meg minden befektetett dollár után, ami nem egy rossz szorzó.

Azt tehát láthatjuk, hogy jelenleg az influencer marketing a csúcson van, de vajon meddig lesz ez így? Még jövőre is fontos szerepük lesz a véleményvezéreknek, vagy szépen lassan eltűnnek?

Algoritmus

A véleményvezéreknek nem jön jól, hogy a közösségi oldalak folyamatosan változnak. És nem mindig csak új funkciókkal bővülnek, hiszen ezzel nem lenne gond, a több lehetőség a jobb. De az algoritmus is mindig megújul és rendkívül érzékeny. Például, ha egy véleményvezér eltűnik egy hosszabb időre, mondjuk pár hétre, nagyon nehéz lesz újra a korábbi eredményeket produkálnia, hiába tér vissza gőzerővel. Nagy az esély rá, hogy kevesebb felhasználó fogja látni a posztjait.

Ugyanis a legtöbb platform algoritmusa az alapján válogatja össze, milyen poszttípusokat, milyen felhasználókat mutat meg nekünk, hogy mire reagálunk. Ha valakinek mindennap megnézzük az InstaSztoriját, ha folyton kedveljük a képeit, akkor érzékeli a rendszer, hogy érdeklődünk a tartalom iránt és többet fog mutatni az adott felhasználó posztjaiból és a kedveltekhez hasonló profilokat is láthatunk. Ha mondjuk egész délelőtt csak mémeket kedvelünk az Instagramon, akkor nagy az esély, hogy felfedezés oldalunkon még másnap is rengeteg újabb mémet fogunk látni.
Tehát, hiába van valakinek nyomós indoka, miért nem posztol, nehéz lesz a visszatérés. A legtöbb felhasználó pedig nem fog egyesével rákeresni kedvenc influencereire, a legtöbbször elfeledkezünk arról, akitől nem látunk bejegyzéseket.

Átalakulnak a közösségi felületek

pexels-plann-4549408.jpgA másik változás, hogy a Facebook és az Instagram igyekszik úgy alakítani felületét, hogy a fizetős hirdetések előtérbe kerüljenek az organikus posztokkal szemben.
Emiatt már sok panasz érte az Instagramot is, hiszen ez elsősorban az inspirálódás felülete, ahol ismerősöket és tartalomgyártókat követhetünk, azonban egyre több és több reklámot csempésznek az oldalra. És nem arra a reklámra gondolunk, hogy egy követett véleményvezér együttműködik egy céggel, hanem hogy általunk akár nem is követett márkák hirdetéseit is láthatjuk. Az organikus tartalmak háttérbe szorulásával pedig a véleményvezérek elérése is lecsökkent, ami megnehezíti a közös munkát a cégekkel és az üzenet eljuttatását a követőkhöz – ami munkájuk lényege lenne.

Az emberek ráunnak a véleményvezérekre?

A másik potenciális veszély, ami az influencer marketinget veszélyezteti, hogy egy idő után kipukkadhat a lufi és más lesz a trendi. Már nem a véleményvezérekre lesznek kíváncsiak az emberek. Vagy szimplán más lesz fontos és nem lesz idejük a közösségi oldalakon nézegetni, ki miről posztol. Esetleg elegük lesz, hogy innen is ömlik rájuk a sok reklám, fizetett poszt és inkább nem követnek véleményvezéreket, vagy csak olyan személyeket, akik nem reklámoznak minden második posztban. Tulajdonképpen a véleményvezérek fizetett posztjait nézegetni olyan, mintha leülnénk a telefon elé és direkt, önszántunkból reklámokat néznénk. Igaz, hogy ezek releváns reklámok lesznek, nem random válogatott termékek, mint mondjuk a tévében vagy napilapban, de ettől még hirdetések maradnak és a céljuk, hogy vásárlásra ösztönözzenek minket. Ráadásul a koronavírus járvány miatt sokak pénzügyi helyzete, mindennapi élete radikálisan megváltozott, ami mellé valószínűleg nem hiányzik, hogy a telefon előtt ülve irigykedjünk, másnak mennyivel jobb vagy szomorkodjunk, amiért nem vehetjük meg a terméket, amit reklámoznak.

Túl sokan vannak már?

Ma már tényleg majdnem mindenki influencer akar lenni. A fiatalok már úgy nőnek fel, hogy természetes számukra, hogy valaki véleményvezérként megéljen a szponzorációkból, a YouTube-fizetésből és persze nem titok, hogy nagyon jól lehet keresni vele. Emiatt rengetegen szeretnének belevágni ebbe, hiszen kecsegtető a sok pénz, az ingyen termékek, az ismertség. Napjainkban már nehéz kitűnni a tömegből és érvényesülni, hiszen rendkívül telített a piac. Sok véleményvezér közül választhatnak a cégek, hogy kivel dolgoznának és a felhasználók kapacitása is véges, hogy hány személyt tudnak aktívan követni. Hiába követ valaki száz influencert, valószínűleg a két kezünkön meg tudjuk számolni, hogy hányan vannak, akinek mindig megnézzük a posztját, az InstaSztoriját, a YouTube-videóját, és így tovább. Hiszen a mi időnk is véges, nem tudunk egész nap a telefon előtt ülni, hogy mindenkinél aktivizáljuk magunkat.

El fog tűnni az influencer marketing?

A fent felsorolt buktatók ellenére nem valószínű, hogy hamarosan megszűnik az influencer marketing. Az más kérdés, hogy vajon ennyi influencer meg tud-e még élni ebből, mint ahányan napjainkban – ez már nem valószínű. De persze ezzel tisztában vannak a véleményvezérek is, hogy ez a munka nem örökre szól. Ameddig viszont szárnyal az influencer marketing, addig érdemes kihozni belőle a maximumot.

 

Forrás: https://www.bigcommerce.com/blog/influencer-marketing/

Szólj hozzá

marketing hirdetés véleményvezér influencer