Mitől függ egy tartalomgyártó díjazása? – I.rész
Az influencerek száma gyorsan növekszik. Sok rejtély övezi ezt, a ma már talán annyira újnak sem mondható ágazatot. Az egyik kérdés, amit a leggyakrabban feltesznek a véleményvezérekkel kapcsolatban, hogy mégis mennyit kereshetnek egy-egy együttműködéssel.
Ez nagyon sok tényezőtől függ és változatos lehet, ezért mindenkire igaz adatot mondani lehetetlen, de mégis sokkal közelebb kerülhetünk a válaszhoz, ha egy kicsit beleássuk magunkat a témába.
Lássuk is!
A felmérés
A Later és Mavrck több, mint 500 alkotót kérdezett meg és a majd' 30.000 tartalmat elemzett, hogy közelebb vigyen minket a megoldáshoz. A cél megtudni, hogy mennyit keresnek a tartalomgyártók. Most ennek eredményeit foglaljuk össze.
Először nézzük meg, kik vettek részt a felmérésben!
Az alábbi diagramról leolvashatjuk, hogy a válaszadók 26%-a teljes munkaidőben végzi a véleményvezéri tevékenységet és hetente több, mint 20 órát tölt tartalomgyártással.
A válaszolók 74%-a csak részidőben foglalkozik ezzel, ami azt jelenti, hogy 20 óránál kevesebb időt töltenek el egy héten az alkotással. Ez azt jelenti, hogy 10 alkotóból 7 még mindig dolgozik főállásban is influencer vagy tartalomgyártói karrierje mellett. Nemek tekintetében túlnyomórészt nők válaszoltak.
Régió tekintetében magasan vezet az USA, a legtöbb válasz innen érkezett a kérdőívre, így az eredmények is elsősorban az Egyesült Államokra vonatkoztathatók. Ettől függetlenül ez remek betekintést nyújthat az influencer marketing rejtelmeibe és következtetéseket vonhatunk le a hazai helyzetre is.
Aki pedig itthon dolgozik influencerekkel, nagyszerű összehasonlítási alapot kaphat a külföldi viszonyokhoz.
Maguknak a véleményvezéreknek is érdemes tudni ezeket az adatokat, hiszen a díjszabásukat befolyásolhatja az is, már régiókban milyen trendek és összegek uralkodnak.
A felmérésben résztvevőktől a követőbázis számát is megkérdezték a legnépszerűbb közösségi média felületeken, mint az Instagram, Facebook, TikTok, Pinterest, Twitter és LinkedIn. Külön besorolást kaptak az egyes platformokon 10.000-nél kevesebb követővel rendelkezők, a 10 és 100.000 közötti követőszámot birtoklók, a 100. és 500.000 követőjű véleményvezérek és a félmilliónál is több követővel büszkélkedők.
A táblázatból látható, hogy azért az extrém nagy követőbázissal rendelkezők nem jelennek meg túl nagy arányban, inkább a 10.000 követőnél kevesebbel rendelkezők képviseltetik magukat.
Nem minden felületről adtak meg adatokat az alkotók, aminek oka jó eséllyel az lehet, hogy nem mindenhol vannak jelen aktívan. Érdekes, hogy az Instagram-on milyen nagy arányban aktívak a kérdőívben résztvevők.
A felmérés értelmezéséhez a kitöltők kora is fontos adat. A válaszadók több, mint 67%-a 25 és 40 év közé esik.
Legnépszerűbb trendek
A felmérés alapján sikerült megállapítani, melyek a legnépszerűbb trendek az alkotók között.
Ezeket most sorra is vesszük:
Egy platform a nyerő
Az Instagram továbbra is az influencer marketing legszélesebb körben használt platformja, az Instagram bejegyzések pedig a pénzkeresés leginkább bevált formátumát jelentik (84%).
Videós tartalmakkal a sikerért
Míg a TikTok a rövid formátumú videótartalmak központja, úgy tűnik, hogy az Instagram Reels is egy jövedelmező formátum. A bevételszerzők 44%-a több mint 200 amerikai dollárt keres Reel videónként, míg 28%-uk hasonló összegeket keres egy TikTok videón.
A legjobban keresők
A legtöbb pénzkereseti lehetőség ezekben az iparágakban található:
- életmód (47%),
- divat (27%),
- wellness/egészségügy (26%),
- szépség (25%)
- és élelmiszer (25%).
Új lehetőségek
A válaszadók 72%-a csak az elmúlt két évben kezdett pénzt keresni. Ez nagyszerű hír azoknak, akik szívesen belevágnának ebbe a karrierlehetőségbe akár másodállásként, hiszen az elmúlt években már mindenhonnan azt hallani, manapság nem lehet sikereket elérni és kitörni. Ez az eredmény bizonyítja, hogy bizony lehet még profitálni a közösségi média posztokból és együttműködésekből.
A változatosság gyönyörködtet
Azok az alkotók, akik optimalizálják és módosítják bevételi forrásaikat az Instagramon, a Facebookon és a TikTokon, magasabb bevételi potenciállal rendelkeznek. Fontos, hogy minden tartalom az adott felületre szabott legyen a siker érdekében.
Ne várj csodát azonnal!
Elkeserítő lehet, ha már aktívan gyártjuk a tartalmat, de nem jönnek a várt eredmények. Mint az élet oly sok területén, itt is igaz, hogy először sok munkát kell befektetni, hogy aztán sorra örülhessünk az eredményeknek. És a legtöbb munkahelyhez hasonlóan a jövedelem az online térben is a tapasztalattal nőhet.
Vagyis az első lépés a munka, az energia és idő befektetése, a tapasztalatgyűjtés, majd ha elkezdünk növekedni az online térben, gyűjtjük a nézettségeket és követéseket, egy idő után elkezdhetjük ezt pénzre váltani. Azok az alkotók, akik több mint 5 éve dolgoznak a sikerért, már leszüretelhetik munkájuk gyümölcsét.
Mielőtt Te is belevágsz ebbe a karrierbe, mérlegeld, van-e elegendő időd és energiád ahhoz, hogy keresetet csak akár hónapokkal vagy évekkel később láss.
No, de mennyi az annyi?
Minden márkapartnerségnél számos tényező kerül terítékre, amelyek meghatározzák a végső árat. Ennek fényében meglepő lehet, de sokan nem alkalmaznak semmilyen bevált módszert, csak tippelnek.
„Legyen mondjuk…”
A felmérés eredményeként kiderült, hogy az alkotók 37,2%-a kezdetben úgy határozta meg az árat, hogy csak kitalált valamit, amit helyesnél vélt és idővel korrigálta az árat.
Azonban, ha teljesen sötétben tapogatózol, akkor egy kis iránymutatásra mindenképp szükség lesz. Az egyik kiváló lehetőség az, hogy az Instagram-on keresel olyan profilokat, amik ezzel a témával foglalkoznak. Erre mutatunk is egy példát:
Ide névtelenül lehet beküldeni, hogy ki mennyiért vállal egyes felkéréseket, ezzel is segítve a többieket.
Sok alkotó ragaszkodik ahhoz a képlethez, hogy a tartalom elkészítésére fordított időt szorozzák meg egy általuk megszabott óradíjjal. Ebbe beletartozik az ötletelés, a tartalom konkrét elkészítése és az utómunka is.
A cikk második részében tovább elemezzük, mik a legfontosabb meghatározói annak, mennyit is kérhet el egy alkotó az együttműködésért és a tartalomgyártásért, illetve majd’ 30.000 Instagram poszt vizsgálatával igyekszünk közelebb kerülni a valós árak megtalálásához.
Szeretnél még többet tudni az Instagramról, TikTokról egy az újgenerációs közösségi média felületekről? Szívesen elérnéd kampányaid során a Z- és Alfa-generációkat? Akkor könyvünk épp Neked szól!
Forrás: Later, Creator Rates Report
https://later.com/training/creator-rates-report/