2020. dec 10.

Digitális diplomácia a Covid-időszakban

írta: Balsay Dalma
Digitális diplomácia a Covid-időszakban

pexels-august-de-richelieu-4427424.jpgA Twiplomacy 2020-as tanulmánya szerint 189 ország vezetője van jelen valamely közösségi média platformon. Az ENSZ tagjainak 98%-áról mondható el ugyanez, csupán 4 tagállam nincs jelen a Twitteren – Laosz, Észak-Korea, São Tomé és Príncipe, valamint Türkmenisztán.

2020. június 1-jén az összesen 1089 darab, politikai vezetőkhöz tartozó személyes és intézményi Facebook oldal több, mint 620 millió követővel rendelkezett, és együttvéve 8,7 millió posztot tudott a háta mögött.

A közösségi média felületeken aktívan jelenlévő politikusok nem tétlenkedtek a koronavírus járvány időszakában sem, s a social media platformok által nyújtott kommunikációs előnyöket remekül kihasználták az utóbbi időszakban. Rendszeresen posztoltak oldalaikon, nem hanyagolták el a követőikkel való kommunikációt, s közösségi oldalaikat arra is felhasználták, hogy a szükséges óvintézkedésekről és korlátozásokról informálják követőtáboraikat.

Ha érdekel, hogy pontosan mi jellemezte és jellemzi a politikai személyek Covid idején kialakult kommunikációját, akkor jó helyen jársz - jelenlegi bejegyzésünkben ezzel foglalkozunk. 

Az első koronavírussal kapcsolatos posztok

1_11.pngAz első politikai személy, aki a koronavírussal kapcsolatosan posztolt, a filippínó külügyminiszter, Teddy Locsin Jr. volt, aki 2020. januárjában arról számolt be, hogy a forró és nyirkos klímájuknak köszönhetően úszták meg a megfertőződést akkoriban.

 

 

2_8.pngEzt követően egyre több politikus kezdett el posztolni a koronavírus kapcsán. Köztük Donald Trump is, aki ez év januárjának végén Kína elnökének mondott köszönetet egy Twitter posztjában az ország vírus megfékezése érdekében folytatott harcáért.

3_7.pngEzen túl többek között Ferenc pápa is posztolt a témában már a kezdetekkor, aki a vírus által érintettek irányába nyilvánított együttérzést.

 

Virtuális taps

A pápán kívül világszerte tízezrek tették meg ugyanezt, azonban más formában – minden este 8 órakor tapsolással támogatták az egészségügyben dolgozókat. E gesztussal biztos mindenki találkozott az interneten kívül is a tavaszi időszakban, de ezen túl az online térben is egészen elterjedt ez a kezdeményezés.

5_4.png

7u.png 

 

 

 

Politikusok maszkban

Egy másik kezdeményezés, ami számos politikai vezető közösségi oldalán megfigyelhető volt, hogy a maszk használatának támogatása érdekében olyan képeket töltöttek fel, amelyeken maszkot viselnek. Voltak, akik a profil-, illetve borítóképüket is ideiglenesen ilyen képre cserélték le.

9.png8_1.png 

 

 

 

 

 

 

11.pngAkadtak olyanok is, akik „Viselj maszkot!” kihívást indítottak Twitter oldalukon, amelynek keretében arra kérték követőiket, hogy a kihívásban való részvétel során töltsenek fel olyan képeket magukról, amelyen maszkot viselnek.

 

 

 

 

Hashtagek

12.pngEgy fontos kommunikációs eszköz volt még az is, hogy számos állami szervezet hashtageket rakott Twitter neve mellé, amelyekben az otthon maradásra és egyéb aktuális dolgokra hívta fel a figyelmet.

 

Safe hands challenge

13.pngMárcius elején kezdtek el megjelenni olyan posztok is a politikai vezetők közösségi média felületein, amelyekben a kézmosás fontosságára hívják fel a figyelmet.

 

 

Betekintés a politikusok hétköznapjaiba

Általános trenddé vált az is a politikusok körében, hogy a koronavírus idején nagyobb betekintést engednek hétköznapjaikba a követőik számára. Ennek fényében találkozhattunk olyan videókkal a közösségi média felületeken, amelyeken politikusokat látunk füvet nyírni, főzni, vagy éppen fekvőtámaszozni.

Kézfogás helyett

Emellett számos politikus próbálta felhívni követőinek a figyelmét arra, hogy mellőzzék ebben az időszakban a kézfogást és a hasonló köszöntési módokat, s ehelyett néhány más alternatívát ajánlottak követőtáboruknak.

17.pngAzt is bemutatták ezen túl, hogy ők milyen technikákat alkalmaznak politikus társaikkal a kézfogás elkerülése végett.

 

 

 

Online sajtótájékoztatók

21.pngA sajtótájékoztatók is teljesen átköltöztek az online térbe, amelyeket vagy a közösségi média felületeiken tartanak meg a politikusok, vagy itt adnak tájékoztatást arról, hogy hol tudják majd követni az eseményt az érdeklődők.

 19.png

 

 

 

 

 A fenti példák alapján tehát láthatjuk, hogy milyen sokféle módon igyekeznek a politikai vezetők a közösségi média felületeiken a hatékony kommunikációt fenntartani, és egyben a koronavírus elleni védekezést és egymást is támogatni ebben a mindenki számára nehezebb időszakban.

 

 

 

Szólj hozzá

digitális diplomácia koronavírus twiplomácia