2021. feb 17.

Hamis követőket küldenek a magyar influencerekre

írta: Sáringer Viktória
Hamis követőket küldenek a magyar influencerekre

ahmed-zayan-yb_e0q_3kp0-unsplash.jpgNemrégiben néhány influencer jelezte Instagram-oldalán, hogy kénytelen volt privátra állítani a profilját, mert számtalan hamis követőt küldtek rá. Ezt úgy kell elképzelni, hogy egyszer csak azt vette észre az influencer, hogy nagyon sokan kezdik követni. Pár másodperc alatt 8-10 ezer új felhasználó, akikről akár ránézésre is meg lehet mondani, hogy fake profilosok. És ezellen nem lehet mást tenni, mint a profilt privátra állítani, hogy ne tudjon bárki korlátlanul bekövetni. Ez természetesen mind influencernek, mind márkának probléma, hiszen sok eszköz csak üzleti fiókról érhető el (elemzések, hirdetések, felhúzós link a sztoriba), ám üzleti fiókot nem lehet priváttá tenni a Facebookon, ehhez vissza kell váltani személyes fiókra.

Hogyan is kell elképzelni a hamis követőket?


A hamis követők általában egy program által létrehozott felhasználói profilokat jelentenek. Ezeket nem valós személyek hozzák létre, nincs mögöttük valódi ember. A céljuk elsősorban az, hogy növeljék egy-egy személy vagy cég követőbázisát – mindezt persze jó pénzért.
A fake profilosok általában inaktívak és csak a követőszámot növelik, de vásárolhatók kedvelések, hozzászólások is, amit csak el tudunk képzelni.

Miért vásárolnak a véleményvezérek hamis követőket?


Az ok egyszerű: a nagyobb követőszám jobban mutat és egyes cégeknél elég ennyi ahhoz, hogy közös munka kezdődjön a véleményvezérrel. Ami azt jelenti, hogy a cég bartel megállapodásban terméket vagy szolgáltatást nyújt az influencernek vagy pedig pénzbeli díjazást ajánl neki, cserébe, hogy felületén promotálja a céget, termékeit, szolgáltatásait. Azonban, ha a követőbázis nagy része fake profilos, bizony a cégnek ez kidobott pénz az ablakon, nem lesz eredményes a közös munka, mert a botok nem fognak kattintani, vásárolni, nem lesz konverzió. Tehát a cégeknek azt javasoljuk influencer együttműködések előtt, hogy szánják rá az időt arra, hogy hiteles, valós követőbázissal rendelkező, bemérhető véleményvezért válasszanak. Amennyiben ez egyedül nem megy, inkább kérjenek segítséget közösségi média szakértőtől vagy keressenek fel egy megbízható influencer ügynökséget. Az erre költött plusz költség kifizetődő lesz, mert ha megfelelő influencerekkel hirdetünk, akkor valós konverziót érhetünk el.

prateek-katyal-xv7-glvblfw-unsplash_1.jpg

Miért éri meg valakinek hamis követőket küldeni influencerekre?


Biztosat ugyan nem tudhatunk, de azért néhány ötletünk lehet. És nagy az esély rá, hogy a programot vagy személyt, ami vagy aki emögött áll, nem a jószándék vezérli.
Először is kezdjük a legnyilvánvalóbbal: nagyon megnehezíti az influencerek munkáját. Már a cikk elején szóba került, hogy az Instagram üzleti eszközei csak akkor érhetők el, ha valaki üzleti profilra vált a platformon. Az együttműködések esetében a márkáknak fontosak az elemzések – vagyis kíváncsiak a közös munka előtt, az adott véleményvezér pontosan hány elérést, kattintást stb. generál, érdemes-e vele dolgozni vagy amennyiben már kikerült a fizetett poszt, milyen eredményeket ért el. Az elemzések viszont csak az üzleti profiloknak járnak, amikor nem lehet kéréshez kötni a követési szándékot. Viszont, ha meg nem privát a véleményvezér profilja, akkor özönlenek a vásárolt követők és ki tudja, összesen mennyi fog érkezni.

És ebben is nagy veszély rejtőzik, hiszen az Instagram erőteljesen küzd a fake profilok ellen, folyamatosan ellenőrzi a botokat és törli őket. Kérdés, hogy amennyiben egy véleményvezérre ráküldenek nagyon nagy számú kamuprofilt, veszélybe kerülhet-e oldala? Az Instagram emiatt korlátozhatja vagy tilthatja profilját, mivel úgy érzékeli, hogy álprofilosokat vásárolt? Erre nem tudjuk a konkrét választ, de nyilván senki sem szívesen kísérletezne, miután kemény munkával felépített egy valós, aktív követőtábort.

Az influencerek egyik gyakran alkalmazott hirdetési eszköze még a sztoriknál elhelyezett link, amikor a képernyőt felhúzva külsős weblapra juthatunk, mondjuk az adott cég vagy a reklámozott termék oldalára és egyből vásárolhatunk. Ez is egy remek teljesítménymutató, a cégek követhetik, hányan érkeztek az influencer sztorijából és hányan vásároltak. Ám ez is csak üzleti profilosként érhető el, ha valakinek legalább 10 ezer követője van.

georgia-de-lotz--usjonxlano-unsplash.jpg

A hamis követők influencerekre zúdítása egy hiteltelenítési folyamat is, mert habár még hazánkban nem olyan elterjedt ez a módszer, de egyes cégek már itthon is bemérik szoftverekkel a véleményezért a közös munka előtt. És bizony az ilyen ellenőrzések alkalmával látható, hogy valaki vásárolt-e követőket, hirtelen megugrott-e a követőbázisa vagy hirtelen csökkent (ez általában akkor van, mikor az Insta kitöröl egy csomó botot). Illetve a követőbázis összetételénél is kiütközik, ha egy magyarul kommunikáló influencernek gyanúsan sok külföldi követője van. Az álprofilosok a követőbázis átpörgetésével is megtalálhatók, a legtöbb esetben profilkép nélküli, külföldi nevű felhasználók, akiknek, ha rányomunk oldalára rengeteg profilt követnek, ám őket nem nagyon követi senki és nincs megosztott tartalmuk sem. No és aztán influencer legyen a talpán, aki el tudja magyarázni egy cégnek és bizonyítani, hogy nem ő vásárolta a követőket, hanem valaki úgy küldte a fake profilosokat. Ez amúgy egy nehezen hihető sztori, hiszen nem olcsó a követővásárlás, főleg nagy mennyiségben – és most mégis ez történik valamilyen oknál fogva. A márka ettől elbizonytalanodhat, hogy mennyire hiteles a véleményvezér és mennyire valós a követőbázisa, emiatt elállhat a közös munkától.

markus-spiske-iar-afb0qqw-unsplash.jpg

Az is megfordulhat a fejünkben, hogy ez egy hackelési kísérlet, hiszen ebből rengeteg típust ismerünk már, de sosem tudni, éppen mi újdonságot találnak ki, amivel el akarják venni valakinek a profilját. Még ma is jellemző, hogy linkeket küldözgetnek kommentekben üzenetekben vagy hiteles fióknak álcázzák magukat és mondjuk az Instagram nevében szólnak hozzánk, így próbálnak rávenni, hogy a linkre klikkeljünk. Fontos, hogy ezek a linkek vírusokat telepíthetnek eszközeinkre, adathalász programokat tölthetnek le vagy valamilyen módon eltulajdoníthatják profilunkat, így mindig nagyon körültekintőnek kell lennünk! Az egyik nem új, de még mindig gyakori csalás a Sim Swap is, amiről itt olvashatsz bővebben.

A hátrányok közé tartozik, hogy új követőktől is elesik a véleményvezér, mert amint priváttá válik a fiók, az engedélykérésekhez kerülnek a fake profilosok is, akik között elvesznek a valódi személyek, akik hozzá szeretnének férni az influencer oldalához. És a kéréseket pedig el kell utasítania az influencernek, mert ha csak pár percre is újra üzleti, nyilvános oldalra vált, akkor mivel így bárki követheti, automatikusan követőivé válnak a privát fiók miatti engedélykérésen fennakadt botok is, így értelmetlen volt az egész megelőzési kísérlet. Abba inkább bele se menjünk, mennyi idő elutasítgatni az engedélykéréseket…

Hogyan reagál az Instagram a hamis fiókokra?


Az Instagram folyamatosan dolgozik azon, hogy megszabadítsa a felületet a fake profiloktól, ám ez a munka nem egyszerű, mert egy nap olyan sok új fiók kerül létrehozásra, hogy mindet egyesével felülvizsgálni azonnal lehetetlen. Ennek ellenére többször tapasztalható, hogy egy-egy követőbázis hirtelen csökken, amikoris a platform szűri a felhasználókat és kitörli az inaktív, egyértelműen hamis profilokat.

Szólj hozzá