2023. feb 18.

Nem lehet megbízni az influencerekben? – A L’Oreal szponzorált TikTok-tartalma kérdéseket vet fel

írta: Sáringer Viktória
Nem lehet megbízni az influencerekben? – A L’Oreal szponzorált TikTok-tartalma kérdéseket vet fel

alexander-grey-yru7sj3mjum-unsplash.jpgAz influencerek megítélése manapság elég vegyes. Egy dolog biztos, már kár tagadni, hogy ez is egy rendes munka lenne, ugyanis nagyon sokan megélnek a véleményvezéri szerepből és közösségi média posztjaikból. Általánosságban, a tartalmak mögött sok háttérmunka zajlik, amit a követők figyelmükkel jutalmaznak, a szponzorok pedig hirdetési felkérésekkel.

Azonban nagyon fontos, hogy egy influencer hiteles legyen. Ennek sajnos rengeteg véleményvezér nem felel meg, amivel nem csak magukat tüntetik fel rossz fényben, de a márkákat is, akik nem végeznek elég kutatómunkát és problémás influencerekkel promótálják termékeiket, de a többi influencernek is ártanak, hiszen az általánosítás miatt egy kalap alá vehetik őket.

Cikkünkben egy friss eseményt írunk le, ami érdekes kérdéseket vet fel a véleményvezérek hitelességével, a márkák felülvizsgálatával és a fogyasztók tudatosságával kapcsolatban.

Mi történt?

1675433307548.jpgMikayla Nogueira egy beauty influencer, aki 14.4 millió TikTok követővel büszkélkedhet. Január 25-én közzétett egy videót, amiben egy L’Oreal szempillaspirált tesztel és a #LorealParisPartner hashtag-ből ítélve arra következtethetünk, hogy ez egy együttműködés a céggel. Ezt már 52 millióan nézték meg.

A nézőknek hamar feltűnt, hogy valami nem stimmel a terméktesztelő videóban: az egyik pillanatban a lány sminkel, majd a már kész sminkjét mutatja be. Igen ám, de sokan kiszúrták, hogy olyan, mintha az influencer műszempillát viselne. No és ez egy szempillaspirál hatékonyságát bemutató videóban elég nagy probléma, pláne, hogy nincs említés róla, hogy közben kiegészítette volna a sminkjét műszempillával is.

Már több mint 75 ezer komment érkezett, amiben a hozzászólók számon kérik a véleményvezért, hogy miért hazudik közönségének és mekkora csalódást jelent ez rajongói számára.

1675433307506.jpg

Korábban egy kommentben rá is kérdezett egy rajongó, hogy visel-e műszempillát, amit a lány tagadott és azt írta, a cég nem engedné. Azonban azóta ez a komment eltűnt és egyre nagyobb a felháborodás. Hála az internetnek, semmi sem tűnik el örökre, így a hozzászólás megtalálható ebben a videóban:

@riristea Mikayla Nogueira Accused Of Lying In Sponsored Post #mikaylajane #mikaylaj #mikayla #loreal #lorealtelescopic #mikaylanogueira #makeupbymikayla #riristea #entertainmentnews #celebritynews #celebnews #rivetsoro ♬ original sound - RiRi’s Tea ☕️

Sokan még a műszempilla típusát is felismerik és az Ardell márka termékével azonosítják.

Mikayla a nagy port kavart videó után pár napra eltűnt az online térből, majd videókat kezdett posztolni, mintha mi sem történt volna. A kommentelők viszont nem felejtenek, folyamatosan kérdezgetik, hogy mikor fog reagálni a botrányra, de erre még nem került sor.

1675433307417.jpg

Valószínűleg emiatt az elérése is megugrott a lánynak, ugyanis rengetegen csak azért térnek vissza a profiljára, hogy lássák, érkezett-e már reakció vagy bocsánatkérés a balhé miatt. Az is feltételezhető, hogy azóta a kommentszűrőbe bekerültek új kulcsszavak is, emiatt kevésbé látható a felháborodás, sőt sok esetben akár kommentek is eltűntek. Ezek nem biztos tények, csupán feltételezések, mivel bizonyíték és reakció a forrástól azóta sem érkezett.

Sokan nem értenek egyet azzal, hogy az influencer műszempillát viselt a videójában. Ebben nem szeretnénk állást foglalni, mindenki döntse el maga:

@mikaylanogueira THESE ARE THE LASHES OF MY DREAMS!! @lorealparisusa never lets me down � #TelescopicLift #LorealParisPartner #LorealParis @zoehonsinger ♬ original sound - Mikayla Nogueira

Ami elgondokodtató, hogy maga az Ardell márka is készített egy TikTok videót a botrány hatására:

@ardellbeauty_uk Is there anything better than a Demi Wispie? #ardell #fyp #lashes #capcut #ardelldemiwispies ♬ original sound - Jack

És egy kis bónusz érdekesség, előkerült egy régi videó az infleuncerről, amiben épp azt mutatja be követőinek, hogyan verik át a cégek az embereket azzal, hogy műszempillával reklámoznak egy szempillaspirált:

@riristea Replying to @chelsealouise_90 Resurfaced Video Shows Mikayla Nogueira Teaching Fans How To Pretend Your Lashes Are Real #mikaylajane #mikaylaj #mikayla #loreal #lorealtelescopic #mikaylanogueira #makeupbymikayla #riristea #entertainmentnews #celebritynews #celebnews #rivetsoro ♬ original sound - RiRi’s Tea ☕️

Felelős a márka?

Az együttműködés részleteinek ismerete nélkül nehéz megállapítani, mekkora felelőssége van a márkának a botrányban. Azonban általános eljárás, hogy közzététel előtt a márkák átnézik az influencer tartalmait és csak jóváhagyás után kerülhet ki a platformokra, a nyilvánosság elé. Ez vagy elmaradt, vagy nem volt elég alapos.

Mivel nincs egyérteműen megjelölve a szabály szerinti módon a szponzoráció, így nem tudhatjuk biztosra, hogy ez egy fizetett promóció volt-e, amit a márka jóváhagyott vagy nem. A partneri viszony látható és korábban kommentben is megerősítette az influencer, hogy ez egy partneri poszt volt, de ennek részleteit nem ismerjük.

Amennyiben a vádak nem igazak, úgy is fontos a márkák és véleményvezérek részéről, hogy ne tartalmazzanak a reklámok félreérthető elemeket, mert sok esetben már a gyanú megléte is nagy hírnévrontást eredményezhet.

Tudatos fogyasztók

A fogyasztókat nehéz átverni. Szerkesztett képek, manipulált videók, hazugságok és megtévesztések – ezzel bizony könnyen le lehet bukni a közösségi média térben. Napjaink felhasználói bázisa, főleg a fiatalabb generáció, aki ebben a digitális világba nőtt fel, már kritikus és bizony nem fél feltenni a kérdéseket, amik korábban tabunak számítottak. Ha úgy vélik, hogy egy véleményvezér hazudik, akkor erre fel is fogják hívni a figyelmet.

A negatív reklám is reklám?

1675433307588.jpgA hasonló botrányok kapcsán mindig felmerül a kérdés, hogy vajon mi volt a kampány célja. Egyesek szerint jó marketingstratégia ilyen és ehhez hasonló konfliktushelyzetek kiváltása, mert egy balhé híre sokkal szélesebb körben eljut az emberekhez, mint egy szimpla hirdetés. Például jó esély van rá, hogy a L’Oreal szempillaspiráljáról nem hallottak volna ennyien, ha nincs ez a botrány.

A pláne az egészben, hogy az őszintétlennek bélyegzett terméktesztelő videó hatására sok beauty influencer a kezébe vette a dolgot és saját maga is letesztelte a szóban forgó sminkterméket, így sminkrajongók százezreihez eljuttatva az újdonság hírét.

Olyan nagy nevek is töltöttek fel TikTok-videót a szempillaspirállal, mint James Charles, akinek 37.6 millió követője van csak a TikTok-on, vagy Jeffree Star, akit több mint 4 millióan követnek a felületen. A TikTokra pár napig özönlöttek az organikus posztok a termékkel kapcsolatban, emiatt nem túlzás azt állítani, hogy valószínűleg dollár milliókat spórolt a márkának a helyzet.

Jeffree Star videóját már 18.7 millióan nézték meg:

@jeffreestar The truth about the @mikaylanogueira lash scandal ❤️ PS. My stitches and duets are turned on. #lorealtelescopic #jeffreestar #makeupreview #mascara ♬ original sound - Jeffree Star

A termékhez kapcsolódó hashtag is szárnyal, a #lorealtelescopic keresőszóra 187.2M megtekintés érkezett már.

bloghoz_1.PNG

Influencerek akik NEM ajánlanak termékeket?

Nem állítjuk, hogy pont ez a botrány a kiváltó ok, de éppen a hasonló megtévesztések miatt a TikTok-on egyre több olyan videó is terjed, ami a ’deinfluence’ kifejezést használja. Itt az a lényeg, hogy olyan termékeket mutatnak be, aminek a vásárlását nem ajánlják.

@alyssastephanie I recently went viral on here for sharing a video "de-influencing" people from buying popular (and usually incredibly expensive) viral products. This has opened up a can of worms on the irony of the term "de-influencing" since a lot of these creators, including myself, are sharing lower cost dupes of the items. So, it's really not... de... influencing? As somebody that has worked in marketing, and influencer marketing, for the last 6 years, I feel like I have an interesting inside knowledge on the industry, the budgets and the insane contracts, NDAs and agreements between brands and influencers. I'm curious to see if this "de-influencing" trend I'm part of changes the way that brands start to work with influencers across social media. Consumers are craving authenticity and truth, especially as we enter a recession in the US. No longer can people afford high cost makeup items when they can barely afford to put gas in their car. But people still want to fit in, feel like they're part of something bigger and trendy. Are the days of "we'll pay you 10k to speak highly and positively of this product you've never even tried before" over? #deinfluencing #antihaul #deinfluencingmakeup #deinfluencingtrend #viralproducts ♬ original sound - Alyssa ✨

Általában ezek a termékek nagy népszerűségnek örvendenek az influencerek között és számtalan videó készült velük, amik vásárlásra buzdítanak – ennek ellentéteként ez a mozgalom lebeszél az adott termék megvásárlásáról az alapján, hogy nincs benne semmi különleges, van olcsóbb verzió is a piacon, nincs szüksége a nézőnek még egy ezredik pirosítóra, nem vált be annyira a tesztelőnek, mint amennyire nagy a hype körülötte és így tovább.

@alyssastephanie I love deinfluencing ❤️ #deinfluencing #deinfluencergang #cultproduct ♬ original sound - Alyssa ✨

Ez a mozgalom sok esetben egy jó stratégia az influencereknek, hogy egy kicsit eltérjenek a szponzorált posztok sablonosságától és őszintének láttassák magukat közönségükkel. Ugyanis sok véleményvezér számára, ha nem válik be egy termék, de nem akar hazudni róla, akkor szimplán nemet mond a fizetett együttműködésre és nem beszél a termékről. Van, hogy erre szerződés is kötelezi. Azonban ha azt is bemutatják, hogy mi az, ami nem vált be és miért, sokat segítene az átláthatóságban és a hitelesség felépítésében.

A deinfluencing egyre nagyobb népszerűségéről a hashtag keresettsége is árulkodik:

bloghoz2_1.PNG

Léteznek hiteles influencerek?

Az általánosítás semmilyen témában sem jó döntés, így nagy hiba lenne egyetlen botrány miatt az összes véleményvezért elítélni. Pláne, hogy egyelőre fix bizonyítékot nem láttunk arra vonatkozóan, hogy a véleményvezér ténylegesen hazudott videójában és műszempillával reklámozott volna egy szempillaspirált. Azonban már maga a gyanú és a kommentelők véleménye is sokat ártott a hitelességének, így mindenképp tanácsos lenne reagálnia a problémára. Na és persze nem csak önmagának ártott ezzel, de a többi influencernek is, akiket emiatt szintén hiteltelennek bélyegezhetnek.

A véleményvezérek legnagyobb kincse az őszinteség, átláthatóság és hitelesség. És bizony vannak még olyan influencerek, akik teljesen hitelesek, de a botrányok miatt a problémás véleményvezérek általában nagyobb sajtóvisszhangot kapnak.

Te követsz véleményvezéreket?

melinda_2.PNGIgazán népszerűek az utóbbi időben az Instagram, a TikTok és egyéb felületek és/vagy az itt megjelenő influencer-együttműködések, ám folyamatosan jönnek be új platformok, mint a Clubhouse, a Twitch, a MeWe, a BeReal, a Poparazzi... Szeretnél felkészült lenni és a lehető legjobban kihasználni az új felületek nyújtotta lehetőségeket és mindent megtudni az influencer marketingről?

Válaszd worksopunkat! Tudd meg a részleteket ITT!

Szólj hozzá

hirdetés együttműködés ajánlás hitelesség partner esettanulmány tiktok influencer influencer marketing influencer együttműködés partneri kapcsolat deinfluence