A virtuális influencerek jelentik a legújabb őrületet!
Az influencer marketing popularitása, a mesterséges intelligencia és a metaverzum gyors fejlődésével párosulva elősegíti a közösségi média új szupersztárjainak, a virtuális influencereknek az egyre népszerűbbé válását. Ezek a számítógéppel generált személyiségek nagyon hasonlóak, mint a valódi véleményvezérek: szelfiket és egyéb tartalmakat tesznek közzé mindennapi életükből a nagy cégekkel kötött márkapartnerségek mellett. Az egyetlen különbség az, hogy nem léteznek a fizikai világban – ilyen módon pedig bárki válhat influencerré. Vagyis az influencer készítőjévé.
Virtuális influencerek már pár éve léteznek, de a trend felvirágozni látszik.
Lássuk kik is a virtuális véleményvezérek és milyen előnyökkel jár egy márkának a velük való közös munka!
Mik azok a virtuális influencerek?
A virtuális influencerek elsősorban a közösségi médiában létező digitális személyiségek. Nem valódi emberek, hanem számítógéppel generált karakterek, amelyeket fejlett CGI-al és a mesterséges intelligencia technológiájával hoztak létre.
Különféle típusú virtuális influencerek léteznek, a nem emberi karakterektől a rendkívül valósághű, „emberszerű” személyiségekig. Ezeket gyakran mesterséges intelligenciára, robotikára vagy marketingre szakosodott kreatív ügynökségek fejlesztik és kezelik. Egyes márkák azonban még saját virtuális influencereket is létrehoztak, mint például a brazil kiskereskedő, a Magalu Lu. Ezek a márkaspecifikus karakterek inkább kabalákként funkcionálnak, mivel ritkán van platformjuk vagy követésük a márkán kívül.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Mi jellemző a virtuális influencerekre?
A virtuális influencerek ugyanúgy viselkednek, mint a hagyományos közösségi média influencerek. Ezek az online avatarok kapcsolatba lépnek a közösségi média felületek felhasználóival, tartalmat osztanak meg, termékeket promótálnak és közösséget alakítanak ki a követőkkel. Egyedülálló és innovatív módot kínálnak a márkák számára, hogy kapcsolatba léphessenek közönségükkel. De van egy alapvető különbség: a valós termékekkel vagy szolgáltatásokkal folytatott interakciók és a követőkkel való kapcsolatuk teljesen kitalált.
A virtuális influencer marketing példája a barcelonai székhelyű virtuális influencer, Aitana közelmúltbeli együttműködése a Llongueras fodrászszalonnal. Aitana képeket osztott meg új frizurájáról az Instagram hírfolyamában, és még egy hamis utazást is dokumentált a szalonba az Instagram Stories-ban. Egészen elképesztő, ugye?
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A virtuális influencerek előnyei
Az influencer marketing és a mesterséges intelligencia két hatalmas trend, amelyek gyorsan átveszik az uralmat a marketingiparban. Egy 2023-as Sprout Pulse felmérésben 307 amerikai közösségi média marketinges vett részt, és 81% nyilatkozott úgy, hogy az influencer marketing az általános közösségi média stratégiájuk elengedhetetlen része. A Sprout Social Index szerint pedig a marketingesek 81%-a szerint a mesterséges intelligencia pozitív hatással volt a munkájukra. De mi történik, ha a kettőt egyesítjük?
Íme néhány, a virtuális véleményvezérekkel való partnerség legjelentősebb előnyei közül:
A tartalom ellenőrzése
Azok a márkák, amelyek egy bizonyos üzenetet szeretnének átadni, vagy konkrét álláspontot szeretnének elérni az influencer partnerségükkel kapcsolatban, más szinten irányítják a tartalmat a virtuális influencerekkel. Egyes márkák számára vonzó lehet az influencer bejegyzéseinek pontosabb szabályozása, ha nagyon konkrét üzenetet kell megosztani.
Alkalmazkodóképesség
A virtuális influencerek soha nem öregszenek, bármilyen nyelven beszélhetnek, és bárhová „utazhatnak”. Az alkalmazkodóképességnek és a rugalmasságnak ez a szintje azt jelenti, hogy a márkák potenciálisan egyetlen virtuális alkotót használhatnak a kampányokhoz a különböző régiókban, ahelyett, hogy különböző influencereket találnának a különböző piacokon.
Következetesség
Ellentétben az emberi influencerekkel, akiknek értékei az életkor előrehaladtával vagy különböző életszakaszba lépve fejlődhetnek, a virtuális influencereknek egységes megjelenésük, személyiségük és tartalmuk van. Ez a stabilitás azt jelenti, hogy a márkáknak nem kell aggódniuk a váratlan változások miatt, és egy virtuális influencerre támaszkodhatnak, aki kiszámítható módon hirdeti kínálatukat.
Már hazánkban is megjelent!
Elsőre azt gondolhatjuk, hogy ez egy csak távoli trend, ami nálunk biztosan nem fog teret nyerni. Azonban már egy egészen meglepő, hagyományosabbnak mondható médiafelületen is megjelent a mesterséges intelligencia által létrehozott karakter. Ő nem más, mint a Delta műsorvezetője, akivel a köztévében találkozhatunk. El is nevezték a műsorvezetőnőt: Bíró Ada. És habár a virtuális influencerek már eléggé elterjedtek, az világszinten is ritka, hogy televízióban is szerepeljenek. A műsorvezetőnő karaktere teljesen kitalált, kizárólag számítógépes technológiával készítették. Természetesen van Facebook profilja is, ahová fotókat és videókat is posztolnak az alkotók.
Íme egy kis ízelítő:
Mi a következő lépés a virtuális influencer marketinggel kapcsolatban?
A virtuális influencerek friss és figyelemfelkeltő csavart hoznak a marketingkampányokba. De még mindig sok mindent nem tudunk erről a technológiáról, ezért mindenképp óvatosan kell a témához állni. Például megfontolandó, hogy mennyire hiteles és őszinte a virtuális influencerek ajánlása, ha nem is hús-vér emberekről van szó és sok esetben azt sem tudni, ki is van a profil mögött. Előfordul, hogy cégek készítik és menedzselik ezeket a profilokat, így nem is egy személy az alkotó és megvalósító, aki mondjuk saját tapasztalatait osztaná meg ilyen módon.
Te mit gondolsz, jelentős térnyerésre számíthatunk a virtuális influencerek részéről a közösségi média térben?
Ha szeretnéd megismerni az újgenerációs közösségi média platformokat és újdonságokat, válaszd könyvünket! Tudj meg többet ITT!
Forrás: https://sproutsocial.com/insights/virtual-influencers/
https://www.facebook.com/profile.php?id=61556007039497
https://24.hu/kultura/2024/04/16/mesterseges-intelligencia-duna-tv-delta-musorvezeto/amp/