Közeledik a Black Friday - Te már felkészültél?
Ez a külföldről átvett dolog már pár éve rendszeresen megjelenik hazánkban is november tájékán, azonban a legtöbb esetben össze sem lehet hasonlítani a hazai leárazásokat, fekete hónapokat vagy akár egész hetes fekete pénteki akciókat a külföldi verzióval. Ugye mindenki látott már olyan videót, ahol egymást taposták az emberek, hogy elsőként jussanak be a boltba? Hogy már akár egy nappal korábban beállnak a sorba, hogy ne maradjanak le a legjobb fogásokról? Most egy kicsit a Black Friday hagyományát és evolucióját tekintjük át a nagy nap előtt. Idén november 29-ére tervezik a leárazásokról elhíresült napot.
Mi is a Black Friday?
A Black Friday az Egyesült Államok hálaadás ünnepét követő napra utal, amelyet november negyedik csütörtökén ünnepelnek. Ez a különleges vásárlási akciók és kedvezmények napja lett, és sokak szerint az ünnepi vásárlási szezon kezdetét is jelenti. A Black Friday tulajdonképpen egy nagy vásárlási ünnep, amikor szinte mindenhol leárazások vannak. Emiatt pedig sokan ilyenkor szerzik be az ajándékokat, vagy a nagyobb kiadásokkal járó termékeket, például háztartási gépeket, televíziókat.
Itthon általában leárazásokkal és exkluzív ajánlatokkal találkozhatunk, azonban globálisan ennél jóval merészebb lépéseket is tesznek a cégek. Sokan már a hajnali órákban kinyitják az üzleteket vagy akár éjszakába nyúló vásárlást is lehetővé tesznek, hogy minél többen tudjanak ellátogatni hozzájuk és igénybe venni a kedvezményes ajánlataikat.
Már hazánkban is láthatjuk, hogy egyre gyakoribb, hogy a kereskedők jóval az aktuális nap előtt kínálnak Black Friday ajánlatokat. Sőt, némely cégnél egész hónapon át tartanak az akciók. Általában ebben az időszakban megugranak az eladások a cégeknél és az emberek is szívesebben költekeznek az akcióknak hála.
Értékesítés magasfokon
Nincs mit tagadni, ez az időszak a kereskedelemben arról szól, hogy minél többet értékesítsenek. A kereskedők akár egy egész éven át is készülhetnek erre a pár napra. A kampányok megtervezése és megfelelő tálalása ugyanis vízválasztó lehet. Ez az időszak kicsit olyan, mint a karácsony: hirtelen telítődik a piac és mindenki hirdet, el akar adni, az emberek pedig csak kapkodják a fejüket, hogy most éppen hol és milyen akciók vannak, hová érdemes ellátogatni. No de persze az átlagemberek költségvetése véges, így nem minden ajánlatot fognak igénybe venni, csak azokat, amikre régóta várnak, vagy ami éppen a legjobbnak tűnik a szemükben.
Viszont a helyzet az, hogy a Te ajánlatod lehet magasan a legjobb ár-érték arányban, ha kevesen tudnak róla. Épp ezért a marketing kulcsfontosságú a fekete pénteki kampányoknál. És ez az, amire akár hosszú hónapokon át készülni kell.
A vevők sokszor nem is értik, hogyan adhatnak ilyen hatalmas kedvezményeket az év ezen szakaszában, ám be kell látni, hogy ez az időszak remek lehetőség a cégek számára a magas készletszámú termékek kisöprésére, a szezonális termékek forgalmazására és arra, hogy megismertessék márkájukat az ügyfelekkel. Ha elégedettek a vásárlók, szívesen visszatérnek majd egy másik alkalommal is hozzád, nem csak az akciós napokon. A vásárlói hűség pedig nagy érték napjaink hatalmas versenyében.
Ilyenkor a cégek előszeretettel alkalmaznak csalikat, hogy az embereket behívják üzleteikbe vagy éppen rávegyék őket, hogy webshopjukra klikkeljenek. Például meghirdetnek pár hatalmas akciót a készlet erejéig, mondjuk egy televíziót 80%-os akcióban, ami persze minden vevőnek jó üzlet lenne. Emiatt ellátogatnak a boltba, ahol lehet, hogy csupán pár darab van raktáron, amit hamar ki is árulnak, viszont ha már ott van a vásárló, körülnéz és lecsap más ajánlatokra. Így a cégek számára pótolja az összprofit a bukást, amit az adott termék hatalmas leárazása okoz.
A Black Friday evolúciója
Valahol az út során a Black Friday óriásit változott. Már nem azt jelentette, hogy szimplán tele vannak a boltok, hanem a korábbiakban megfogalmazott abszolút őrületet, amikor akár a fizikai erőszakig is fajulhat a küzdelem egy termékért vagy parkolóhelyért és amikor nem furcsa az, hogy akár egy egész napot is kint fagyoskodjanak a boltok előtt, sorban várakozva a nyitásra.
De mikor lett a Black Friday az az őrült, túlzott vásárlási esemény, ami ma van? Ez a 2000-es években történt, amikor a Black Friday-t hivatalosan is az év legnagyobb vásárlási napjának nyilvánították. Addig ez a cím a karácsony előtti szombaté volt. Mégis, ahogy egyre több kereskedő kezdte népszerűsíteni a hálaadás utáni akciókat, amiket persze „nem lehet kihagyni”, a Black Friday az év összes többi napjánál nagyobb durranássá vált.
2011-ben a Walmart bejelentette, hogy ahelyett, hogy péntek reggel kinyitná kapuit, hálaadás estéjén kezdi meg az értékesítést. Ez pedig elindította az őrületet a többi hasonló üzletnél is, akik nem akartak lemaradni. Emiatt ma már a Black Friday egy hosszabb esemény – lényegében egy Black Weekend, vagyis egy teljes hétvégén át tartó vásárlási láz.
A National Retail Federation (NRF) adatai szerint az Egyesült Államokban 196,7 millió fogyasztó vásárolt a 2022-es év azon ötnapos időszakában, ami a Hálaadás napja és az év következő hétfője közé esett. Ez közel 17 millióval több, mint 2021-ben.
Az átlagos összeg, amit a fogyasztók ünnepi cikkekre költöttek a 2022-es hétvégén, 325,44 dollár volt (szemben a 2021-es 301,27 dollárral). Az NRF szerint ebből a teljes összegből 229,21 dollárt ajándékozásra fordítottak.
Black Friday kontra Cyber Monday
A hálaadás hétvégéjét követő hétfőt, a Cyber Monday-t 2005-ben indította el a Shop.org, a National Retail Federation online részlege.
Az online kereskedők esetében ez egy hasonló hagyomány, mint a Black Friday. Az ötlet az, hogy a fogyasztók a Hálaadás ünnepi hétvége után visszatérnek dolgozni, ám online ekkor is tudnak még vásárolni. Az online kereskedők gyakran jóval az aktuális nap előtt hirdetik meg akcióikat, hogy versenyezzenek a hagyományos üzletek Black Friday kínálatával.
A Cyber Monday sikeresnek bizonyult a vásárlók körében, de az általános online eladásokat tekintve a Black Friday megelőzi. Az NRF szerint körülbelül 87,2 millió vásárló vásárolt online a 2022-es Black Friday-en, míg a Cyber Monday estében ez a szám 77 millió volt.
Mit posztolj a Black Friday időszakában?
Adunk pár ötletet, hogy milyen bejegyzésekkel érhetsz el sikereket a vásárlási őrület előtti és alatti időszakban!
Még a Black Friday előtt érdemes lehet beharangozni egy élő adást, ahol az érdeklődők feltehetik a kérdéseiket, nem csupán a várható akciókat és feltételeket illetően, de a termékekhez és szolgáltatásokhoz kapcsolódóan is. Sajnos várható, hogy a legforgalmasabb vásárlási napokon lassabban tudsz majd reagálni az egyéni megkeresésekre, így ez megelőzheti a túláradó kérdésözönt.
Az izgalom fokozása és a várakozás növelése szinte kötelező a Black Friday előtt! Szép lassan kezdd el nyilvánosságra hozni a részleteket, milyen akciókra, esetleg játékokra és újdonságokra számíthatnak majd a fogyasztók. Tartogass pár meglepetést is, amit csak a Black Friday napján fogsz felfedni! A várakozás fokozásában az is jó ötlet lehet, ha megmutatod, hogyan készülsz elő a vásárlási ünnepre. Mindenki szereti a “kulisszák mögötti” pillanatokat. Dekorálod a boltodat lufikkal, vagy feltöltöd a raktáradat új termékekkel? Indíts élő közvetítést és mutasd meg!
Mivel mára már sokan a vásárlási őrülettel és a boltokban történő verekedésekkel azonosítják a Black Friday-t, nem feltétlen kell olyan komolyan venned magad a téma kapcsán. Lazítsd a hangulatot humoros képekkel, mémekkel!
Mielőtt elkezdődik a vásárlási láz, érdemes megosztani az olyan tartalmakat, amik bemutatják a termékeket és a használattal kapcsolatban adnak tanácsokat, így nem maradnak kérdések és kételyek a vásárlókban.
Az élő termék- és unboxing videók egy egyszerű, de hatékony módját kínálják annak, hogy izgalmat és hype-ot teremts a termékeid körül. Ezzel arra ösztönözheted a vásárlókat, hogy minél előbb megszerezzék a termékeket, ne maradjanak ki ők sem.
Talán a legfontosabb, hogy ne felejts el interakcióba lépni a követőiddel, és válaszolni az üzeneteikre! A kutatások azt mutatják, hogy ez kiemelten fontos a fogyasztók számára. Hashtag-ek segítségével pedig eljuttathatod akciós posztjaidat a Black Friday ajánlatokra vadászók látókörébe.
Hiányzik posztjaidból a WOW-faktor?
Engedd meg, hogy segítsünk! KATTINTS!
Források:
https://www.investopedia.com/terms/b/blackfriday.asp
https://sprii.io/articles/8-some-content-ideas-for-black-friday-and-cyber-monday