2025. feb 23.

Használd a színek pszichológiáját, hogy növeld az eladásokat! - PÉLDÁKKAL

írta: Sáringer Viktória
Használd a színek pszichológiáját, hogy növeld az eladásokat! - PÉLDÁKKAL

nevtelen_terv_13.pngA színek erőteljes eszközök a marketingben, hiszen képesek az érzelmekre és a döntéshozatalra is hatni. A színelmélet megértése nemcsak vizuálisan teszi vonzóvá a tartalmakat, hanem segít abban is, hogy tudatosan formáld a közönség reakcióit! Egy jól megválasztott szín azonnali érzést közvetít, míg a konzisztens színhasználat segít felismerhetővé és emlékezetessé tenni egy márkát.

Nem mindegy a színskála!

Gondolkoztál már azon, hogy a stoptáblák miért pirosak? Vagy miért festik fel gyakran sárgával a figyelmeztető jelzéseket? Egyszerű a válasz: a piros sürgősségre és fontosságra utal, emellett  figyelmet követel, míg a sárga óvatosságot jelez.

Az emberek hajlamosak a színeket meghatározott érzelmekhez társítani. Készült egy tanulmány, amely 30 különböző országból származó, több mint 4000 embert vont be és azt állapította meg, hogy a fogyasztói felfogások általában véve univerzálisak. A vizsgálatban a válaszadók többsége például a rózsaszínt a szerelemmel, a feketét pedig a szomorúsággal társította.

Egy kutatása szerint a döntések 70%-a érzelmi, míg csupán 30%-a alapul racionális tényezőkön. Tehát az érzelmek kiváltása igencsak előnyös lehet marketing szempontból!

Íme egy átfogó tájékoztató, mely főbb színekhez, mely érzelmek és üzenetek kapcsolódhatnak:

  • Piros: szenvedély, izgalom, sürgősség és veszély
  • Kék: nyugalom, bizalom, megbízhatóság és biztonság
  • Sárga: vidámság, optimizmus és melegség
  • Zöld: természet, növekedés és harmónia
  • Lila: luxus és kifinomultság
  • Narancs: energia, lelkesedés és melegség
  • Fekete: elegancia, kifinomultság és erő
  • Fehér: tisztaság, tisztaság és egyszerűség

Hogyan használd a színeket?

A színek egyéni jelentése mellett a párosításokkal is játszhatsz a cél elérése érdekében. A kontraszt egy népszerű technika, amely felhívja a figyelmet üzenetre. A színkontraszt használatával hangsúlyos részleteket alakíthatsz ki akár egy bővebb üzenetek belül is, ezzel is kiemelve a lényeget.

A színek következetes használata pedig a márka felismerhetőségében segít. Akár 80%-kal is növelheti a márka ismertségét, ha mindig ugyanazokat a színeke használod! Ezek visszaköszönhetnek a logón, a kollégák egyenruháján, a design elemeken, a közösségi média posztokban, a weblapon…

Például, ha a Coca-Colára gondolunk, azonnal a piros szín jut eszünkbe. Ennek az az oka, hogy a vállalat több mint egy évszázada következetesen használja ezt a színt, nem csupán címkeként és logóként, de a reklámokban is.

Példák a közösségi média világából

A piros szín azoknál a márkáknál működik a legjobban, amelyek erős érzelmeket szeretnének kifejezni vagy feltűnő tartalmat akarnak megosztani. A piros mintegy figyelmeztetőleg is hat, amit nagyszerűen kihasznált ez a fogkrémmárka a posztjában:

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Colgate (@colgate) által megosztott bejegyzés

A narancssárga jól alkalmazható a gyereket érintő üzeneteknél vidámsága miatt, így ez került főszerepbe ennél a képnél, ahol egy kicsiknek meghirdetett programról van szó:

Ha sárga, akkor boldogság és elégedettség – így persze ez a szín is jelen van a Lipton logójában. Ráadásul a cég okosan alkalmazza az ünneplő hangvitelű posztnál is:

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lipton (@lipton) által megosztott bejegyzés

A zöld szín a természetesség mellett az egészséget, harmóniát is kifejezheti, így nagyszerűen passzol egy fitness márkához is. A Shopify ezt választotta a grafikához, amiben a Gymshark márkát emeli ki, amely edzőruhákra specializálódott:

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Shopify (@shopify) által megosztott bejegyzés

A luxusmárkák előszeretettel használnak letisztult, elegáns színeket, mint mondjuk a fekete. Erre jó példa a Chanel képgalériája is, ahol ez a szín visszaköszön a terméken, a háttéren és a modell sminkjét, ruháin is:

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

CHANEL (@chanelofficial) által megosztott bejegyzés

Habár a rózsaszínnek sok jelentése lehet, ez már régóta a lányokkal került azonosításra. Nem véletlen, hogy egy rózsaszín gyermekruhát meglátva egyből kislányra gondolunk. Épp ezért is passzol remekül a Barbie-hoz ez a szín:

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Barbie (@barbie) által megosztott bejegyzés

A kék többek között a nyugalmat is szimbolizálja, ami remekül passzol a mentális egészséggel kapcsolatos márkákhoz, például a Calm-hoz:

Miért érdemes foglalkozni a színekkel marketing szempontból?

Arra használhatod a színpszichológiát, hogy a nézőkból adott érzelmeket válts ki. Ez pedig közelebb juttathat céljaid eléréshez. Nagyobb elérést szeretnél? Éljen a humor, az inspiráció és a nosztalgia – ezek garantáltan kattintásra és megosztásra ösztönzik a nézőket!

Tegyük fel, hogy egy promóciós videót készítesz a legújabb termékedről. Miért ne használnál élénk, pirosas színeket, amelyek sürgető érzést váltanak ki, miközben magukra vonják az emberek figyelmét is?

Egy adott szín intenzíven befolyásolhatja, hogy a felhasználók hogyan érzékelnek egy üzenetet vagy kampányt. Ha a közönség érzelmileg kapcsolatba lép a tartalommal, hajlamosabbak lesznek kommentelni, megosztani vagy akár vásárolni is. Ezért fontos a szín megfelelő használata a közösségi médiában, hiszen érzelmi kapcsolatot kiépítve jobb eredményt érhetsz el. Alkalmazd tudatosan a színeket marketingstratégiádban és érj el sikereket!

sajat_oldal_5.png

 

Már előrendelhető a legújabb könyvünk 510 oldalon a legújabb social media felületekkel, trendekkel és a vadonatúj, 2025-ben született béta-generációval:
https://www.kozossegi-media.com/koenyveink

 

 

 

 

 

Forrás:

https://www.palocreative.com/blog/the-power-of-color-exploring-the-world-of-color-theory-in-marketing

https://www.cincopa.com/blog/understanding-the-psychology-of-video-content/

https://karenhaller.com/journal/branding-why-red-yellow-is-used-by-the-fast-food-industry/

https://www.popularmechanics.com/science/a40207932/why-blue-is-probably-your-favorite-color/

https://www.bbc.com/future/article/20220601-what-your-favourite-colour-says-about-you

https://mention.com/en/blog/social-media-psychology-color/

https://www.bluleadz.com/blog/why-are-social-media-sites-blue

Szólj hozzá

marketing logó érzelem branding márka fogyasztók példák közösségi média márkázás színpszichológia vásárlási döntés