Használd a színek pszichológiáját, hogy növeld az eladásokat! - PÉLDÁKKAL
A színek erőteljes eszközök a marketingben, hiszen képesek az érzelmekre és a döntéshozatalra is hatni. A színelmélet megértése nemcsak vizuálisan teszi vonzóvá a tartalmakat, hanem segít abban is, hogy tudatosan formáld a közönség reakcióit! Egy jól megválasztott szín azonnali érzést közvetít, míg a konzisztens színhasználat segít felismerhetővé és emlékezetessé tenni egy márkát.
Nem mindegy a színskála!
Gondolkoztál már azon, hogy a stoptáblák miért pirosak? Vagy miért festik fel gyakran sárgával a figyelmeztető jelzéseket? Egyszerű a válasz: a piros sürgősségre és fontosságra utal, emellett figyelmet követel, míg a sárga óvatosságot jelez.
Az emberek hajlamosak a színeket meghatározott érzelmekhez társítani. Készült egy tanulmány, amely 30 különböző országból származó, több mint 4000 embert vont be és azt állapította meg, hogy a fogyasztói felfogások általában véve univerzálisak. A vizsgálatban a válaszadók többsége például a rózsaszínt a szerelemmel, a feketét pedig a szomorúsággal társította.
Egy kutatása szerint a döntések 70%-a érzelmi, míg csupán 30%-a alapul racionális tényezőkön. Tehát az érzelmek kiváltása igencsak előnyös lehet marketing szempontból!
Íme egy átfogó tájékoztató, mely főbb színekhez, mely érzelmek és üzenetek kapcsolódhatnak:
- Piros: szenvedély, izgalom, sürgősség és veszély
- Kék: nyugalom, bizalom, megbízhatóság és biztonság
- Sárga: vidámság, optimizmus és melegség
- Zöld: természet, növekedés és harmónia
- Lila: luxus és kifinomultság
- Narancs: energia, lelkesedés és melegség
- Fekete: elegancia, kifinomultság és erő
- Fehér: tisztaság, tisztaság és egyszerűség
Hogyan használd a színeket?
A színek egyéni jelentése mellett a párosításokkal is játszhatsz a cél elérése érdekében. A kontraszt egy népszerű technika, amely felhívja a figyelmet üzenetre. A színkontraszt használatával hangsúlyos részleteket alakíthatsz ki akár egy bővebb üzenetek belül is, ezzel is kiemelve a lényeget.
A színek következetes használata pedig a márka felismerhetőségében segít. Akár 80%-kal is növelheti a márka ismertségét, ha mindig ugyanazokat a színeke használod! Ezek visszaköszönhetnek a logón, a kollégák egyenruháján, a design elemeken, a közösségi média posztokban, a weblapon…
Például, ha a Coca-Colára gondolunk, azonnal a piros szín jut eszünkbe. Ennek az az oka, hogy a vállalat több mint egy évszázada következetesen használja ezt a színt, nem csupán címkeként és logóként, de a reklámokban is.
Példák a közösségi média világából
A piros szín azoknál a márkáknál működik a legjobban, amelyek erős érzelmeket szeretnének kifejezni vagy feltűnő tartalmat akarnak megosztani. A piros mintegy figyelmeztetőleg is hat, amit nagyszerűen kihasznált ez a fogkrémmárka a posztjában:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A narancssárga jól alkalmazható a gyereket érintő üzeneteknél vidámsága miatt, így ez került főszerepbe ennél a képnél, ahol egy kicsiknek meghirdetett programról van szó:
The November Kids Workshop is coming up! Join us on Saturday 11/5, from 9 a.m. - noon to complete this month’s craft, a scarecrow napkin holder.
— The Home Depot (@HomeDepot) November 4, 2022
Register: https://t.co/czDDbF2HNh pic.twitter.com/67UcHKRR6z
Ha sárga, akkor boldogság és elégedettség – így persze ez a szín is jelen van a Lipton logójában. Ráadásul a cég okosan alkalmazza az ünneplő hangvitelű posztnál is:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A zöld szín a természetesség mellett az egészséget, harmóniát is kifejezheti, így nagyszerűen passzol egy fitness márkához is. A Shopify ezt választotta a grafikához, amiben a Gymshark márkát emeli ki, amely edzőruhákra specializálódott:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A luxusmárkák előszeretettel használnak letisztult, elegáns színeket, mint mondjuk a fekete. Erre jó példa a Chanel képgalériája is, ahol ez a szín visszaköszön a terméken, a háttéren és a modell sminkjét, ruháin is:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Habár a rózsaszínnek sok jelentése lehet, ez már régóta a lányokkal került azonosításra. Nem véletlen, hogy egy rózsaszín gyermekruhát meglátva egyből kislányra gondolunk. Épp ezért is passzol remekül a Barbie-hoz ez a szín:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A kék többek között a nyugalmat is szimbolizálja, ami remekül passzol a mentális egészséggel kapcsolatos márkákhoz, például a Calm-hoz:
"We often care for our phone batteries better than we care for our minds. Your mind, just like your phone battery, gets depleted after running all day. You need to take time to “recharge” your brain in order to show up for your life." - words from our CEO, @davidko pic.twitter.com/acNUlVjoz6
— Calm (@calm) June 15, 2023
Miért érdemes foglalkozni a színekkel marketing szempontból?
Arra használhatod a színpszichológiát, hogy a nézőkból adott érzelmeket válts ki. Ez pedig közelebb juttathat céljaid eléréshez. Nagyobb elérést szeretnél? Éljen a humor, az inspiráció és a nosztalgia – ezek garantáltan kattintásra és megosztásra ösztönzik a nézőket!
Tegyük fel, hogy egy promóciós videót készítesz a legújabb termékedről. Miért ne használnál élénk, pirosas színeket, amelyek sürgető érzést váltanak ki, miközben magukra vonják az emberek figyelmét is?
Egy adott szín intenzíven befolyásolhatja, hogy a felhasználók hogyan érzékelnek egy üzenetet vagy kampányt. Ha a közönség érzelmileg kapcsolatba lép a tartalommal, hajlamosabbak lesznek kommentelni, megosztani vagy akár vásárolni is. Ezért fontos a szín megfelelő használata a közösségi médiában, hiszen érzelmi kapcsolatot kiépítve jobb eredményt érhetsz el. Alkalmazd tudatosan a színeket marketingstratégiádban és érj el sikereket!
Már előrendelhető a legújabb könyvünk 510 oldalon a legújabb social media felületekkel, trendekkel és a vadonatúj, 2025-ben született béta-generációval:
https://www.kozossegi-media.com/koenyveink
Forrás:
https://www.cincopa.com/blog/understanding-the-psychology-of-video-content/
https://karenhaller.com/journal/branding-why-red-yellow-is-used-by-the-fast-food-industry/
https://www.popularmechanics.com/science/a40207932/why-blue-is-probably-your-favorite-color/
https://www.bbc.com/future/article/20220601-what-your-favourite-colour-says-about-you
https://mention.com/en/blog/social-media-psychology-color/
https://www.bluleadz.com/blog/why-are-social-media-sites-blue