2025. már 02.

A statisztika nem hazudik: így hirdess a közösségi médiában!

írta: Rózsa K.
A statisztika nem hazudik: így hirdess a közösségi médiában!

1_4_3.pngSzeretnéd megtudni mi a helyzet 2025-ben az online hirdetéseket illetően? Akkor jó helyen jársz, ugyanis összefoglaltuk a globális, évente megjelenő, 640 oldalas jelentés legfontosabb adatait számodra! Azt már megtudhattad korábbi cikkünkből, hogy melyek A legújabb 2025-ös social media statisztikák, amiket ismerned kell!, most további érdekességeket hoztunk a DataReportal idei Digital 2025 Globális Áttekintő Jelentéséből. 

Hol és mennyit vagyunk jelen? 

Az már korábbi cikkünkben részletesen bemutatásra került, hogy globális szinten 2 óra 21 percet, Magyarországon 1 óra 48 percet töltünk a telefonok képernyői előtt. Vállalkozóként azonban érdekes lehet megnézni, hogy ebből pontosan hol és mennyit van jelen a célcsoportunk, hiszen ezzel hatékonyabb lehet hirdetési stratégiánk. Nézzük is meg, általánosságban hogyan alakul mindez! 

Egy hónap során az aktív felhasználók átlagosan 34 órát és 56 percet töltenek el a TikTok-on és „csak” 27 óra 10 percet a YouTube-on. Ehhez képest a Facebook 17 óra 17 perccel és az Instagram 16 óra 13 perccel szinte kevésnek tűnik. A jelentésben ez az adatsor Android-os telefonok adatait mutatja be, ami világszerte a telefonok megközelítőleg 70%-ra jellemző. (Emellett a kínai adatokat nem tartalmazza, így a Douyin adatait sem érinti.) 

Hasonló feltételekkel a napi megnyitási adatok a következőképpen alakulnak: a 84,1%-os WhatsApp-ot vezet, amit egymáshoz közeli, 61,9% és 64,4% közötti értékekkel követ a TikTok, a Line, a YouTube, a Facebook és az Instagram – ebben a sorrendben csökkenve. Egy általános munkamenet időtartalma 8 perc alatt van: a YouTube vezeti a listát 7 perc 41 másodperccel, ezt követi a TikTok 5 perc 51 másodperccel, majd a Facebook 3 perc 42 másodperccel. Innentől pedig a két perc feletti, három perc allati munkamenet időtartalommal az Instagram, a Reddit, az X és a Pinterest jönnek sorrendben. 

2_3_3.pngA közösségi média platformok hirdetési közönsége milliárdos nagyságokban van a YouTube, a Facebook, az Instagram, a TikTok és a LinkedIn-t illetően, ebben a sorrendben állnak a top 5 helyen. 

A plázák mellett már inkább itt nézelődünk 

Egyre többen fedeznek fel és követnek márkákat a social media platformokon. A 16 éven felüliek körében „Márkák és termékek követésére” a közösségi média platformok közül a legnagyobb arányban az Instagram-ot használják (62,3%), de ez a tevékenység legalább a fele populációra jellemző még az Facebook-on (52,2%) és a TikTok-on (51,1%) jelenlévők körében. Emellett a Reddit (30,9%) felhasználóit és a Pinterest (20,8%) felhasználóit illetően ez áll az első helyen a megkérdezett aktivitásokhoz képest. Márkák felkutatására a közösségi médiát globális szinten a felhasználók 50%-a használja, azonban Magyarországon ez csupán 37,1%-ra jellemző, ami összességében az ötödik legkevesebbet jelenti az országok szerinti felsorolásban. Korosztályos bontásban a felhasználók közel fele keres fel márkákat a közösségi médiában egészen a 45-54 éves korcsoportig, ahol a nők 52,7%-a, míg a férfiak 46,5%-a cselekszik így. A fiatalabb korosztályokban ezek a számok a 60 fele és az 50 fele közelítenek, a nőkre leginkább 16-24 éves korban jellemző (57%), míg a férfiaknál leginkább a 35-44 éves korosztály hajlamosabb márkák követésére. 

Ehhez hasonló, de más tényező, hogy hányan keresnek új márkákat és termékeket online. Globális szinten ez 72,9%-ra jellemző, de itt is az átlag alatt helyezkedünk el: 61,5%-kal. A márkák kutatása, felmérése mindkét nemre szinte azonosan jellemző, a fiatalabb korosztályokra 80% körül, ami, habár csökken a kor előrehaladtával, de még az 55-64 éves korcsoportra is 60%-ban jellemző. Ezt a felhasználók majdnem háromnegyede bármely nemű közösségi médián teszi (72,9%), és kevesebb, mint felük specifikusan a közösségi platformokon (46,1%). Ezekhez képest 11% és 18% között van az olyan felületek aránya, amelyek talán előnyösebbek is lennének a visszajelzések eléréséhez, ezek a: Q&A vagyis gyakori kérdések oldalak, a blogokat és termékeket bemutató blogok, az élő chat platformok, a fórumok vagy vlogok és micro-blogok. A kifejezetten a közösségi médiában kereső felhasználók globális százaléka 46,1%, ez hazánkban 36,3%. Jogosan izgathat a kérdés, hogy melyik felületen teszik ezt, így természetesen erre is választ nyújt a statisztika. A felmérésben szereplők 83,4%-a a következő nyolc platformot egyaránt használja márkák és termékek megismerésére, összehasonlítására; a következő sorrendben: az Instagram vezet (62,3%), de 50%-nál többen választják a Facebook-ot és a TikTok-ot is erre a célra. Az X, a Pinterest, a Reddit, a Snapchat, sőt a LinkedIn is forrása a válaszadók egynegyedének. 

Ennek ellenére az utóbbi, vagyis a LinkedIn áll a harmadik helyen abból a szempontból, hogy honnan érkeznek a weboldalra a látogatók 9,4%-kal, a második helyen áll az Instagram 13%-kal és a Facebook áll abszolút az élen a maga 63,9%-val. Olyannyira, hogy hazai adatokat nézve a Facebook weboldalra terelő szerepe Magyarországon 94,75%, ami a második legtöbb (Bulgária 98,73%-a után). A felhasználók által követett oldalakból általánosan 19,2%-ot tesznek ki azok a profilok, amelyek olyan márkák és/vagy termékek, amelyeket fontolgatnak megvásárolni. Ez a tendencia pedig leginkább az 55 és 65 éves korcsoportra igaz, de a 35 és 44 éves korosztály követési eloszlására igaz a legnagyobb százalékban (23,6%).  

Influencereket a közösségi média felhasználóknak globálisan 22%-a követ, ami hazai szinten is 18,3%-ot tesz ki. Gondolhattunk azonban, hogy ez az átlag százalékos arányban a fiatalok esetében jóval több, mint az idősebb korosztályokat nézve. A 16-24 éves korcsoportnál a nők esetében 30,8%, a férfiak esetében 25,9%-ra jellemző az influencerek követése, de ez az arány mindkét nem esetében 20% fölött van egészen a 44 éves korig bezárólag. 

3_2_3.png

Online vásárlás

A Meltwater felmérései szerint az internetezők 

  • 51%-a keresőmotorokat használ a márkák online keresésére,
  • 55,8%-a hetente vásárol valamit online és 
  • minden korcsoportjának legfontosabb online vásárlási motivációja az ingyenes szállítás.

Ez utóbbival egészen pontosan a 16 éven felüli internetfelhasználók 52,6%-a ért egyet. Itt kiemelnénk még a közösségi platformokat illetően, hogy 

  • 33,2% egyetért, hogy segítenek a döntésében a vásárlói visszajelzések/értékelések, 
  • a közösségi médiában a kedvelések és kommentek száma 22,8% számára mérvadó, 
  • míg a social felületek „vásárlás” gombja 11,7%-ot ösztönöz. 

A vásárlói visszajelzések inkább fontosabbak a 16-44 éves életkorig bezárólag három korosztály számára, azon túl, hogy a többi korosztályhoz képest a 16-24 és 25-34 éves korosztályok számára mérvadóbbak a közösségi média kedvelések és kommentek. A hazai online vásárlások heti szinten – a 16 éven felüliekre vonatkozóan – csak 42,4%-ot tesznek ki, ami a globális sorrendben a hetedik legkevesebb, emellett több, mint 10%-kal a világszint átlaga alatt van (55,8%). 

4_3_4.pngMindennek fényében a statisztikákban megkérdezett 1000 online értékesítő közül 2025 folyamán 39,5% megtartja a jelenlegi közösségi médiára fordított költségvetését, viszont 36,5% tervezi megnövelni a költségvetését. (További 6% a csökkentés mellett döntött, 18% nem döntötte még el.) 

melinda_3.PNGNem kell egyedül kiigazodnod a közösségi média marketing világában, weboldalunkon megtalálod a számodra legmegfelelőbb lehetőséget: közösségi média kommunikáció és hirdetéskezelés, audit, csoportos vagy egyéni oktatás, szakkönyvek és online kurzusok egyaránt elérhetőek. Vedd a kezedbe a stratégiádat és érj el jobb eredményeket a segítségünkkel! 

 

 

 

Források: 

https://indd.adobe.com/view/9d9a68f6-38a9-4278-b61c-4506b24240b0 

https://datareportal.com/reports/digital-2025-local-country-headlines 

https://www.meltwater.com/en/global-digital-trends 

https://wearesocial.com/report-think-forward-2025/ 

Szólj hozzá

marketing statisztika hasznos adatok felfedezés márka tanácsok közösségi média felhasználási szokások