2025. feb 25.

Hogyan alkalmazd a színpszichológiát márkaépítésnél?

írta: Sáringer Viktória
Hogyan alkalmazd a színpszichológiát márkaépítésnél?

nevtelen_terv_14_1.pngA színek fontosabbak, mint elsőre gondolnánk. És bizony jó, ha megfontoltan válasszuk ki a márka színeit, ugyanis ezek tudat alatt befolyásolják az érzéseket, döntéseket – így a vásárlás szempontjából is fontosak. A marketing és a branding világában a színpszichológia kulcsszerepet játszik: egy jól megválasztott árnyalat azonnal érzelmeket vált ki és erőteljes üzenetet közvetít a márka értékeiről, szolgáltatásairól és stílusáról. Ássuk bele magunkat egy kicsit a branding világába és lássunk pár példát, népszerű márkák hogyan alkalmazzák a színek pszichológiáját!

Mi az a branding?

A branding egy eszköz a vállalkozások számára, hogy megkülönböztető, egyedi identitást alaktsanak ki. Magában foglalja a logót, a márkanevet, a színpalettát és a márka hangját is. Az erős márkázás többféle előnnyel is jár, például elősegíti az ügyfélhűséget, illetve kiemeli a céget a versenytársak közül. A márka esztétikai és kommunikációs elemeinek következetessége bizalmat épít, miközben lehetőséget ad a márka valódi értékeinek megjelenítésére.

És hogy hogyan kapcsolódnak ide a színek? Ezek meghatározók, mivel azonnali érzelmi reakciókat válthatnak ki a vásárlókból, így segítenek erősíteni a márka üzenetét.

A színek meghatároznak

Nem véletlen, hogy bizonyos iparágakban visszatérnek ugyanazok a színek – a piros a sürgősséget, a kék a bizalmat, a zöld a természetességet jelképezi. De vajon mi rejlik ezek mögött a választások mögött, és hogyan használják ki a márkák a színek erejét? Nézzük meg közelebbről néhány ikonikus logó színválasztását!

Ha kíváncsi vagy példákra a színpszichológia alkalmazására a marketingben, nem kell messzire menni, hiszen a hétköznapokban is sok ilyennel találkozhatunk. Említettük a pirosat, mint sürgető tényezőt, ami sokszor megjelenik marketing felhívásokban és weboldalakon elhelyezett gombokon, ahol vásárlásra ösztönöznek.

branding-red-and-yellow-fastfood-1.jpgUgyanígy ez a szín az étvággyal és az ételekkel is kapcsolatban áll, ami miatt több gyorsétteremlánc logóján is megtalálható (McDonalds: piros és sárga, KFC: piros, fekete és fehér, Burger King: piros, kék és sárga).

Biztosan feltűnt, hogy a piros mellett a sárga szín is visszatérő ezekben a logókban. A piros egy olyan stimuláló szín, amely izgalmat válthat ki és növelheti a pulzusszámot, emellett azonnal felkelti a figyelmet, míg a sárga a boldogság és a barátságosság érzését váltja ki.

A sárga ráadásul egy olyan erőteljes szín, ami nappali fényben is igen látványos és messziről is remekül látható. Amikor kombinálod a pirosat és a sárgát, az a gyorsaságról is szól. És egy gyorsétteremhez ez pont passzol!

A színekhez érzelmek kapcsolódnak

Érdekesség, hogy a színek „jelentése” és a hozzájuk kapcsolt érzelem gyorsabban jut el az agyhoz, mint a szavak vagy alakzatok. A színek közvetlenül, direkt módon az érzéseinkre hatnak. Tehát már azelőtt érzelmi reakciót adunk a pirosra és a sárgára, mielőtt elolvasnánk, milyen felirat áll ott, vagy feldolgoznánk, milyen alakú a logó.

A logó legyen kifejező

A logó szinte minden márkánál kifejez valamit, a színválasztás sosem véletlenszerű. A Starbucks zöld logója például a természetességet és a nyugalmat sugallja, ez a színválasztás pedig összhangban van a márka azon törekvésével, hogy barátságos és pihentető környezetet biztosítson a kávézókban.

Az IKEA kék-sárga színkombinációja a svéd nemzeti színeket tükrözi, ezzel is kihangsúlyozva a márka skandináv gyökereit. A Tiffany & Co. jellegzetes "Tiffany kék" színe a luxust és az eleganciát testesíti meg. Ez az egyedi színárnyalat exkluzivitást kölcsönöz a márkának, és erősíti a prémium minőség érzetét a vásárlókban.

A kék szín bizalmat fejez ki, ezért is populáris választás a banki szolgáltatóknál (például PayPal). A stabilitáshoz és professzionalizmushoz is kapcsolódik, amire remek példa a Samsung márka is.

Egyébként a színpreferenciák idővel változnak. Állítólag minél idősebbek vagyunk, annál inkább preferáljuk a sötétebb színeket az élénkebb árnyalatokkal szemben. Egy tanulmány szerint világszerte a legnépszerűbb választás a kedvenc színre a kék. Észrevehetted, hogy a kék szín visszatérő elem a közösségi felületek logójában is: Facebook, LinkedIN, Skype, WordPress, Tumblr… Egyébként érdekességből megjegyeznénk, hogy a Facebook egyszerűen azért kék, mert az alapító, Mark Zuckerberg színtévesztő és számára a kék a legtisztább szín. Így ez kicsit kilóg a sorból.

A zöldet azonnal a természethez és a természetességhez, környezetvédelemhez kapcsoljuk, így a márkák, akik ezeket az értékeket részesítik előnyben és/vagy természetes, környezettudatos, natúr termékeket forgalmaznak, kifejezhetik hitvallásukat a zöld szín azonnali megjelenítésével. Például a Whole Foods Market egy bio és organikus élelmiszerekre specializálódott külföldi áruházlánc, amely kiemelten kommunikálja a fenntarthatóságot és a természetes összetevőket. A zöld szín az egészséget, természetességet és frissességet szimbolizálja esetükben. A The Body Shop kozmetikai márka természetes, vegán és etikus alapanyagokból készíti termékeit, így náluk is sokatmondó a zölddel írt logó. Az Alverde egy, a dm üzleteiben megtalálható márka, ami bio kozmetikai termékeket kínál és szintén zöld logóval rendelkezik.

A vidám és élénk színek, mint a narancssárga dinamikus, energikus életérzést sugall. Olyan márkák juthatnak róla eszünkbe, mint mondjuk a Fanta, melynek reklámjaiból is érződik az életerő és a vidámság. Ez a szín gyerekekhez és fiatalokhoz kapcsolódóan is remekül használható, így nem is csoda, hogy megjelenik, a Nickelodeon logójában is. A sárga és narancs színek gyakran pozitív, energikus érzelmeket váltanak ki, és kifejezetten alkalmasak arra, hogy felhívják a figyelmet és nevetést, vidámságot generáljanak.

A lila a luxusra utal, így olyan cégeknél találkozhatsz vele, melyek prémium élményt ígérnek. Nem feltétlen kell milliós tételekre gondolni, egy remek példa a Milka csokoládé, amely magas minőségű, alpesi tejből készült terméket promótál a lila egy világos árnyalatával. Ez a szín gyakran a titokzatosságot, kreativitást és spiritualitást is jelképezi. Ha a kreativitást emeljük ki, akkor bizony meg kell említeni azt a közösségi felületet, melynek lila a logója és elsősorban a videójátékok szerelmeseinek kedvence: ez a Twitch. A Viber esetében inkább a modern hatást fejezheti ki.

Te mit üzensz a színválasztással?

A színek tehát nemcsak esztétikai döntések a marketingben, hanem erőteljes pszichológiai eszközök is. A megfelelő árnyalat kiválasztásával egy márka nemcsak felismerhetővé válik, hanem érzelmi reakciókat is kiválthat a fogyasztókban. Legközelebb, amikor egy logóra nézel, gondolkodj el rajta: vajon milyen üzenetet próbál közvetíteni a színválasztásával? Amikor pedig saját márkád arculatát tervezed, vedd fontolóra a színek jelentését és a hozzájuk kapcsolódó érzelmeket, hogy megtervezhesd a tökéletes üzenetet közvetítő stílust.

sajat_oldal_5.png

 

Már előrendelhető a legújabb könyvünk 510 oldalon a legújabb social media felületekkel, trendekkel és a vadonatúj, 2025-ben született béta-generációval:
https://www.kozossegi-media.com/koenyveink

 

 

 

Forrás: https://weareripple.ca/branding-small-business/

https://www.palocreative.com/blog/the-power-of-color-exploring-the-world-of-color-theory-in-marketing

https://www.cincopa.com/blog/understanding-the-psychology-of-video-content/

https://karenhaller.com/journal/branding-why-red-yellow-is-used-by-the-fast-food-industry/

https://www.popularmechanics.com/science/a40207932/why-blue-is-probably-your-favorite-color/

https://www.bbc.com/future/article/20220601-what-your-favourite-colour-says-about-you

https://mention.com/en/blog/social-media-psychology-color/

https://www.bluleadz.com/blog/why-are-social-media-sites-blue

 

Szólj hozzá

marketing logó branding pszichológia tippek szín márka tanácsok márkaépítés közösségi média márkázás posztolás színpszichológia