Mutatókkal a közösségi média kommunikáció fejlesztéséért! I. rész
A közösségi média mára az üzleti világ fontos részévé vált és a vállalkozások számára kulcsfontosságú lehetőségeket kínál az ügyfelek és az üzleti célok elérésére. Ahhoz azonban, hogy sikeres lehess ezen a területen, elengedhetetlen a KPI-k (Key Performance Indicators, vagyis fő teljesítménymutatók) figyelése.
Most cikkünkben sorra vesszük, milyen KPI-ket érdemes figyelned közösségi média kommunikációd ellenőrzéséhez és fejlesztéséhez.
1. Elérés
Honnan tudhatod, hogy tartalmaid, szövegeid és kampányaid a megfelelő emberekhez jutnak el? Meddig terjed el ez az üzenet? Az elérés egy gyűjtőfogalom arra vonatkozóan, hány ember találkozik az adott közösségi média profillal valamilyen formában. Ez tehát azt árulja el, hogy hány ember látta posztjaidat, hirdetéseidet.
Nézzük, melyik KPI-k adnak képet az elérésedről!
Követők száma
A nyomon követéshez elengedhetetlen ez a mérőszám! A követők száma megmutatja, hogy hány fiók döntött úgy, hogy többet szeretne látni a márkától. Ez nem azt mutatja, hányan láttak egy-egy bejegyzést – a követéshez mindenképp aktivitás szükséges. A felhasználónak klikkelnie kell, hogy követni tudja az oldalt, amivel érdeklődést fejez ki a további tartalmak és a cég ajánlatai, kínálata iránt.
Minden platformnak más és más a követői vagy rajongói változata, de a legtöbb helyen a profilnál látható a követők száma. Fontos, hogy a Facebook-on a kedvelők és a követők száma nem ugyanaz, így ez ne zavarjon össze!
A Meta Business Suite elemzései között egy helyen megtekinthetők a Facebook és Instagram követők száma:
Megjelenés
Ez nem ugyanaz, mint az elérés. A megjelenítések megmutatják, hogy hányszor láttak egy bejegyzést vagy profilt. Nem tesz különbséget az egyedi fiókok között, csak összesíti a nézettséget. Így egy fiók akár négyszer is láthatta ugyanazt a bejegyzést hírcsatornájában, ami négy megjelenítésnek felel meg, viszont csupán egy elérésnek. A vázolt különbség miatt az elérés általában alacsonyabb, mint a megjelenítések száma.
Webes forgalom
Fontos megnézni, mennyire teljesítenek jól a webhelyre mutató linkeket tartalmazó bejegyzések. Ez egy jó mérési módszer a kampány teljesítményére vonatkozóan is. A webes forgalom azt jelzi, hogy hányszor kattintott valaki a közösségi felületen megadott linkre, hogy eljuthasson a webhelyre.
Ezek az adatok elérhetők a Google Analytics szolgáltatásban vagy a webhelykészítő szolgáltatón keresztül.
Megtudhatod, milyen a bejegyzés teljesítménye, eléri-e a célt, miszerint a weboldalra tereli a felhasználókat, létrejön-e értékesítés a közösségi médiának hála, ráadásul a weboldalra látogatók további viselkedése még több adatot rejt.
2. Elköteleződés
Az elérési mutatók segítségével tudni fogod, hogy az emberekhez eljut-e bejegyzésed és közösségi média profilod, de vajon mit csinálnak még a felhasználók? A közösségi média egy interaktív felület, ahol a felhasználóknak több opció is a rendelkezésére áll, hogy visszacsatolást adjanak. Egy cégnek pedig tudnia kell, mit gondolnak az emberek, mire ösztönzi őket a megosztott tartalom.
Csak nézik a posztot, majd továbbgörgetnek? Esetleg le sem lassítanak? Vagy megállnak és kattintanak? Megpróbálnak kapcsolatba lépni a céggel? Megosztják a tartalmat ismerőseikkel? Ehhez hasonló kérdések sorát kell feltenni, hogy átfogó képet kapj.
Az elkötelezettség létfontosságú egy márka online sikeréhez. Gondolj csak bele, hogy élőben, szemtől-szembe történnek a dolgok! Biztosan nem örülnél, ha beszélsz, erre az emberek csak elmennek melletted. Annak örülnél, ha megállnának, meghallgatnának, Neked szentelnék a figyelmüket és esetleg még érdeklődést is kifejeznének, hogy még többet tudjanak meg. Épp erre van szükség az online térben is!
Kattintások
Találkoztál már olyan Instagram szöveggel, ahol az első sor annyira felkeltette az érdeklődésed, hogy úgy érezted, muszáj kattintanod a továbbiak elolvasásához? Hagyományosan a kattintások olyan bejegyzésekre vonatkoztak, amelyekben linkek voltak, de a közösségi média felületek változásaival már széles skálán vizsgálhatjuk őket.
Kattintások mindenhol vannak. A bejegyzés szintjén egy kattintás lehet egy teljes Instagram szöveg elolvasása vagy egy Facebook-ra feltöltött kép kinagyítása.
Tetszik vagy nem tetszik
Dupla kattintás az Instán és már kedveltél is egy fotót, a Facebook-on pedig reakciók sorával lehet érzelmet, véleményt kifejezni. Ez az egyik első komoly lépés, ami kifejezi, hogy valaki érdeklődik a tartalom, a márka iránt. Habár manapság a legtöbb platformon elrejtik a kedvelések számát, az elemzéseknél ezt mindig meg lehet tekinteni.
Megosztás
A bejegyzések és profilok megosztása kiváló módszer az ismertség növelésére. A megosztás azt jelenti, hogy a bejegyzés annyira érdekes, hasznos vagy éppen vicces volt, hogy a közönség tagjai megosztották saját oldalukon vagy elküldték ismerőseiknek.
A megosztásoknak különböző neveik vannak a különböző platformokon. A Pinteresten ez egy mentés, a Twitteren egy retweet, az Instagramon a megosztás ikon használata a link másolásához, a sztoriban való elhelyezéshez vagy a privát üzenetekhez, és persze a Facebookon is megosztható egy tartalom a saját oldalon és az ismerősök hírfolyamában.
Hozzászólások
A tetszésnyilvánítás mellett a megjegyzés is egy olyan alapvető interakció, amely minden platformon megtalálható. A megjegyzések közé tartoznak a bejegyzésekre és az élő közvetítésekre vonatkozó kommentek is. Érdemes ezt a részt figyelemmel követni és reagálni, válaszolni a megkeresések ezen formájára, így kapcsolatot kiépítve a követőkkel.
A megjegyzések előnyös üzenetet küldenek a felületek algoritmusának, emiatt még jobbak az esélyek, hogy minél több felhasználónak jelenjen meg a bejegyzés.
Említések
A ’@’ jelnek hála szinte minden közösségi oldalon lehet taggelni felhasználókat, akik erről értesítést is kapnak. A megjelölés kattintható lesz és a megjelölt profiljára vezet. Ezáltal rátalálhatsz a felhasználói tartalmakra és visszajelzéskor a kommenteknél a kérdezőt megjelölve értesítést küldhetsz neki, hogy ne maradjon le a válaszról.
A The Harris Poll által a Sprout Social nevében végzett felmérés szerint a fogyasztók 55%-a a közösségi médiában szerez tudomást a márkákról. Az említések olyan formában is érdekesek, hogy beszélnek-e a felhasználók valamilyen módon a cégről, és ha igen, milyen kontextusban. Ezt külső szoftverekkel lehet mérni és remek adatokat nyerhetsz ki belőle.
Profillátogatások
Amikor valaki először találkozik a cégeddel vagy éppen ismerkedik kínálatoddal, olyan lépéseket tesz, mint például felkeresi a webhelyet, feliratkozik a hírlevélre és megnézi a profiloldalt. A profillátogatások száma megmutatja, hogy adott időn belül hányszor látták ezt az oldalt. Emiatt mindig naprakésznek kell lennie a profilnak, aktuális információkkal és az sem árt, ha első ránézésre jó benyomást kelt.
Cikkünk második részében még többet árulunk el a közösségi média legfontosabb teljesítménymutatói kapcsán, így ne maradj le! Kövess minket a Facebook-on, hogy elsőként értesülhess új blogbejegyzéseinkről!
Forrás: https://sproutsocial.com/insights/social-media-kpis/