Veszélyesek az influencerek?
Az angol influence ige jelentése befolyásolni, hatással lenni valakire. A marketingnek is ez a célja: hatással lenni, megváltoztatni a viselkedést úgy, hogy az kedvező legyen a marketinget folytató vállalkozásnak. Az influencer marketing ehhez azt választja, hogy híres (vagy nem is olyan híres) személyekkel reklámoztat.
Régóta bevett szokás, hogy parfümöt, telefont, autót híres emberekkel hirdetünk. Az első ilyen plakátok még a múlt század elején bukkantak fel, de igazából a televízió fénykorában ért a csúcsra. Idővel azonban az emberek felfogták, hogy kedvenc színészük valójában nem a kínált terméket használja, így új eszközt kellett találniuk a marketingeseknek.
A fellendülést itt is a közösségi média hozta meg. Az, hogy ma már nem csak színészek, élsportolók, zenészek válhatnak reklám arccá, hanem bárki, aki képes kialakítani egy jelentős számú követő bázist.
Milyen veszélyt tartogatnak a gyerekek számára, ha vakon követik az incluencereket?
Ez egy égetően fontos témakör napjainkban, hiszen több százezer, vagy akár több millió emberhez szólnak egyetlen poszt, videó által. Ez pedig hatalmas felelősség, amibe sokszor nem is gondolnak bele a vélemény vezérek, amikor a legnagyobb buli közepette posztolnak, alkohol mámoros állapotban.
Dohányzás, alkohol, drog és a trágárság okozza rendszerint a legnagyobb problémát, hiszen ha egy általunk követett személy dohányzik vagy (e-)cigarettázik, akkor sokkal nagyobb a hajlam, hogy mi is megtegyük ezt. Ez főleg igaz, a befolyásolhatóbb, fiatalabb korosztály esetében, akiknek most alakul ki a viselkedés kultúrájuk.
Nem azzal van a probléma, ha egy felnőtt követőkkel rendelkező véleményvezér posztol egy képet arról, ahogyan sörözik a barátokkal, ettől még senki nem lett alkoholista. Abban az esetben van baj, ha a követők jelentős része 10 és 18 év közötti fiatal. Számos influencer nincs tisztában a követő bázisának életkorával, és meg enged magának olyan dolgokat, amivel rossz irányba terelheti a tinédzsereket.
Mit tehetünk mi ez ellen?
Érdeklődjünk, arról, hogy mi érdekli gyermekünk. Próbáljunk meg beszélgetést kezdeményezni arról, hogy kiket követ az Interneten és igyekezzünk mi is képben lenni munkásságukkal. Ezeket megvizsgálva próbáljuk meg mi is "influencelni" őket, hiszen az a legjobb ha a szülő a példakép.
Ha az influencerek felelősségéről további cikkek is érdekelnek, kattints ide a KREATÍV Influ' versenyén ARANY díjat elhozott munkánk esettanulmányához.